17 weetjes over banden voor campers

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Meters bij tankstations gaan vaak maar tot 4 bar, of had je getest bij die voor vrachtwagens?

Maar dan nog geen 100% garantie, dat ik ongelijk heb.

Heb ik ongelijk dan blijft de onevenwichtigheid in druk/gewicht tussen voor en achter over.
Zou dan betekenen dat voor wat hogere druk koud mag hebben, of achter lager, maar dat dan pas na grondig narekenen aan de hand van weging per wiel in volle bepakking.
Ga ik uit van enkellucht achter, zo niet , corrigeer me.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8698
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door seth_space »

Ik heb juist de huidige drukken genomen omdat de wegligging en stabiliteit op deze wijze het hoogste waren. Bevalt dus prima zo.
Uiteraard is alles gedaan bij volle bepakking/lading. Gewogen was dat exact volgens asbelastingen zoals vermeld staan.
Ik heb onderweg nergens problemen gehad met meters die maar tot 4 atm gingen. Normale snelweg meters waarmee ik ook hogere drukken aan kon.
Inderdaad een as achter.

Conclusie, met hogere druk liep temperatuur hoger op dan met "ideale" druk. Deze zomer waren temperaturen natuurlijk best extreem dus dat zal beeld wel wat vertekenen.
Met hogere druk werd camper wat zoekerig bij inhalen van vrachtwagens bijv. Is nu geen sprake van. Rechte lijn stabiliteit is nu prima.
Kortom, mijn ideale druk voor deze camper met deze band onder de omschreven omstandigheden.
Zoals altijd YMMV.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Edit 4-6-2021: bij teruglezen besef ik dat ik een beetje aan het doordraven was hier...sorry.

Bij hogere druk zal de warme druk ook hoger zijn. Maar het gaat om de temperatuur van het heetste stukje rubber, en de temp van de lucht in de band is daar aardig aan gerelateerd.
Dan bijvoorbeeld 5 bar wordt 5,5 bar en 3,8 wordt 4,5 bar warm. 4,5 bar is natuurlijk lager dan 5,5 , maar drukverhoging in percentage meer dus hogere temp in band bij de 3,8 bar koud.
Hier verschil voor en achter , maar bij verschillend gevuld achter gaat dat hetzelfde.

Hebben jullie trouwens mijn tabelletje nog in beeld , ik niet , geeft gebroken link plaatje.
Heb
Edit: heb plaatje opnieuw bijgevoegd, zien hoelang die nu blijft staan.
Laatst gewijzigd door Jadatis op vr 04 jun 2021, 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Bij punt 1.

Regel is dan wel 8 plyrated ( 8PR)/ D-load ( LRD= loadrangeD) . Maar er zijn uitzonderingen naar boven en beneden.

Ook op campers kunnen soms 6 PR/LRC banden zitten met meest AT 3,75/3,8bar / 55psi met enkele uitzondering 3,4bar/50 psi , het Amerikaanse loadrange systeem is altijd LRC 50 psi. Denk dat dit in verleden vaak genoeg omrekenproblemen heeft gegeven als europese auto als VW met C-banden op de amerikaanse markt gezet is. Dan dus van 50 psi uitgegaan ipv 55psi om bandendruk-advies te bepalen, dus te lage druk.

En zelfs gewone autobanden of XL/reinforced/Extraload komt af en toe voor op campers.
Ook daar is niets mis mee, als het draagvermogen maar genoeg is ( met reserve).
Dan Standard load AT 2,5 bar gebruiken en XL// AT 2,9 bar, hoewel daar enkele uitzonderingen naar 3 bar zijn , dus weet je het niet zeker dan AT 3 bar gebruiken in de berekeningen.
Standard load gewone autoband heeft alleen uitzonderingen naar beneden, tot 2,2 bar zelfs, maar daarom ook weer , als je het niet zeker weet de 2,5 bar aanhouden, zit je nooit te laag.
Op gewone autobanden zet men alleen op de bandwang de maximum koude druk ( vgl de max inflation pressure van continental groep) van 3 tot 3,5 bar ( 44 tot 51 psi) en bij XL soms zelfs 60 psi/ 4,2 bar.
Laatst gewijzigd door Jadatis op di 25 jun 2019, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Weer bij punt 1, maar als ik er genoeg verzameld heb, zal ik er een punt 18 van maken en dus bij eerste post plaatsen.

En dus ook uitzonderingen naar boven ,
De 10PR/ LRE / E- load met AT 5,5bar/80psi
Ook weer uitzonderingen naar boven en beneden gezien.
5,2 bar/ 75 psi
5,25 bar/ 76 psi
5,9 bar/ 85 psi

Maar wat op de bandwang staat is bepalend.

Hieronder enkele maten met loadindex, die 10 pr zijn.
225/75 R 16 C 118/116 Q en R AT 5,25 bar/ 77psi
255/ 70 R 16 C 120/117 S AT 5,5 bar/ 80 psi.
255/ 55 R 18 C 120/117 R AT 5,2 bar/ 75 psi.

Deze laatste 2 kwam ik in topic op Belgies camperforum tegen over verkrijgbaarheid velg voor de 18 inch.
Vreemd daarin is zelfde loadindex, ondanks dat 16 inch grotere band is met hogere bandwang,en hogere AT-druk, die dus hoger draagvermogen zou moeten hebben. 2 li stappen zouden te verklaren kunnen zij n uit de S snelheidscode, die bij C -banden soms verrekent wordt in draagvermogen.
Maar er zijn in de begingeschiedenis van luchtbanden, draagvermogens aan bepaalde maten en AT druk toegekend, afwijkend van de berekeningen die daar voor zijn.
Of dus de 16 inch volgens deze universele berekeningen hoger draagvermogen zou hebben , of 18 inch lager , weet ik niet. Mogelijk dat ik daar later nog eens een zoektochtje aan ga besteden.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Bij punt 5 tm 10

Een samenvatting.

Voor vaak lage druk genoeg.

Achter vaak meer nodig dan de druk achter AT.
Dus ongeacht of het een C- band is of een CP.

Bij CP band is de hogere druk dan AT toegestaan, maar ook bij de Continental-groep banden.

Maar dus voor gewone C(omercial)- band ( amerikaans equivalent LT ( Lighttruck)), is de hogere druk achter nodig om aan de wetten van de natuur te voldoen, maar tegenwoordig niet meer toegestaan, vroeger wel.
Edit: zie mijn edit in openingspost van 27-4-2027 hierover.
Truuk is dan te zeggen AT-druk gevuld te hebben bij vriespunt dus 0 grC., en dat die bij 18 grC hoger is.
Fabrikant tevreden, en moeder natuur tevreden.

Voorbanden kunnen ook indien CP, ook gewoon op lagere druk, net als het fabrieksadvies voor C-banden, maar vaak wordt dit dan gehouden op 5,5 of 5 bar, waardoor comfort en grip volledig verloren gaat.
Laatst gewijzigd door Jadatis op wo 27 apr 2022, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Heb het merk Barum toegevoegd als een uit de Continental groep, en die dus beide drukken aangeeft op de bandwang.
Tegengekomen op topic op caravan-forum.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Bij camper in het dorp gespiekt.
215/75 R 16 C 116/114 AT 5,25 bar.
Dus weer een voor de verzameling 10pr/E-load.

Was Michelin Crosclimate.
Als ik het goed begrepen heb , wordt de Croscimate ook in andere landen als winterband goedgekeurd, maar ook geschikt als zomerband.
Dus dan geen 2 sets banden meer nodig.

Heb ik het mis, dan zal dat vast wel weer tot 10 extra posten lijden.

Deze camper had MTM 3500KG leeg 2600kg , MTA achter 2250 kg, banden 2x 1250 is 2500 kg draagvermogen AT 5,25 bar, dus als uitzondering comfortabele reserve. Daarom als uitzondering op de regel de 5,25 bar voldoende , en hoeven er dus geen truucs uitgehaald te worden, om voldoende veiligheids-reserve te krijgen.
In mijn spreadsheet komt toch achter advies op 5,6 bar, omdat ik eest 18% reserve toevoeg.
Deze camper echter laadvermogen van 900kg op papier, en wat ruimere MTA achter, dus ik schat voorzichtig in , dat die nog enigzinds binnen MTM en MTA achter te houden is.

Maar geen garanties, kan toch nog zomaar 500kg overbeladen zijn, waarvan dan mogelijk maar 350 kg op de achteras overbeladen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Bij punt 14.
Vandaag op busje Continental banden gezien, dus ik maar weer zoeken naar de 2 drukken.
Op 3 banden alleen de 83 psi gevonden, maar op de 4e , die andersom bleek gemonteerd, met DOT code met productiedatum aan buitenkant, ook de " Maximum inflation pressure" van hier 93 psi gevonden.
Dus ... dat staat ook maar aan een kant , en niet op beide wangen.

De 83 psi is dus de referentiedruk, en is afgeronde omrekening van 5,75 bar ( 83,4psi) , dus een 10 pr/E-load die standaard AT 5,5 bar heeft. 5,25 en 5,75 zijn de uitzonderingen op de regel.
En de 93 psi is 10 psi meer, en zou niet afgerond 6,412 bar zijn, maar Continental sijsteem van aangeven is nu eenmaal , max infl pressure 10 psi hoger dan AT.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Ik heb enkele camper-fabrikanten een mail gestuurd, die eindigt in verzoek om VOOR een reëler druk voor te schrijven. Hier de text.


Aan Camper-fabrikanten,


Geachte Camper-fabrikant.


Als “eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist, ben ik volgende iritatie tegen gekomen.


Vaak wordt drukadvies , Achter 5,5 bar en Voor 5,5 of 5.0 bar voorgeschreven door de camper-fabrikant, evt in overleg met de onderstel-bouwer , eventueel alleen indien CP-banden.


Achter gewoon nodig om de , in de regel, overbelading op MTA in te dekken , zodat band niet oververhit bij hogere snelheden. Dit dan ook voor een C-band, waar dat tegenwoordig niet meer voor toegestaan wordt, die hoger druk dan referentiedruk.

Lees hierover ook door mij gestart topic op camperforum.

https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8466362


Voor echter bij langena geen asgewicht boven de MTA, vaak zelfs 200 kg daar onder.

Dus dan is soms 4 bar voldoende voor veiligheid( dus dat de banden niet oververhitten), soms zelf zo laag als 3 bar. Dit los van of het een C-band of CP-band is.

Dit geeft dan betere grip, maar ook meer comfort, geen niergordel meer verplicht.

Dan heeft uw dure luxe camper niet het comfort van een oude legertruck.

Dit zult U toch ook belangrijk vinden.


Soms vragen kamper-bezitters mij , bandendruk advies uit te rekenen, na weging in volle bepakking.

En sommige lukt het om nog onder de MTA achter te blijven, waardoor volkomen veilig bandendruk advies, met nodige reserve, ook achter lager uitvalt dan referentiedruk van meest 4,5 of 4,8 bar , of bij 10PR banden 5,25 of 5,5 bar.


Nu laatst iemand die daar bij APK keuring , irritant steeds als aandachtspunt de bandendruk te laag heeft, en dat wordt dan bijgevuld tot 5,5 bar en 5,0 bar, waardoor hij zijn niergordel weer uit de kast moet halen.

Maar ook indien je van de MTA's uitgaat kan het voor dus lager, ik kan het voor U uitrekenen.

Dus mijn vraag is of U wat reëlere bandendruk wilt voorschrijven voor de voor-as.

Dus ook indien CP net zo laag als ik uit zou rekenen voor C-band met zelfde specificaties verder.

Dan mag de APK keurmeester daar vanuit gaan en blijft de camper rijden met het comfort wat je van een Dure luxe camper mag verwachten. En hoeft de belezen gebruiker niet steeds weer achteraf de druk naar veilig lager te brengen.

Ook de remweg wordt korter dan, toch ook een veiligheidsaspect wat belangrijk is.

Edit: zie mijn edit in openingspost van 27-4-2027 hierover.

Achter is het voor een C-band ook dus nodig om hoger dan referentiedruk te voeren, en eigenlijk zou dus het draagvermogen met meer reserve op de MTA achter moeten zijn.

Of U zou de waarschuwing moeten geven , indien C-band , een lagere snelheid aan te houden, want met die lagere snelheid, met referentiedruk toch nog geen oververhitting.

En bij de banden uit de continental-groep de 10 psi hogere dan referentiedruk “maximum inflation pressure voorschrijven en toestaan op de achteras.

Ook iets om mee te nemen in uw ontwerpen, zodat er geen trucs uitgehaald hoeven worden om de overbelading in te dekken ( een publiek geheim , wat ik de eindgebruiker verklapt heb)


Graag een reactie retour.


 
Laatst gewijzigd door Jadatis op wo 27 apr 2022, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door pepon »

Bewonderenswaardige poging, ben benieuwd naar de reacties.

Naar mijn zoektocht naar wat MTA betekend zag ik dat je in 2014 dit al eens aangekaart hebt bij de NKC.
Waar je trouwens wel aangeeft wat MTA betekend..https://www.nkc.nl/forum/campertechniek ... ?fromsso=1

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Roadboy
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 14:47
Locatie: Midden Limburg

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Roadboy »

Hallo Allen,

Juist een weekje terug van 4000km heen en weer Spanje heb ook ik op advies van een van de forumleden voor aanvang van de reis mijn bandenspanning aangepast op onze stuiterbol naar achter 5,5 bar en voor op 4 bar.

Voorheen vertoonden onze banden geen bolle wangen en waren op advies van de camperdealer op 5,5 bar voor en achter afgesteld. Dit stuiterde aardig, maar ik wist als beginnend camperaar niet anders als dat het zo hoorde, maar had wel mijn vraagtekens of dit normaal was. Na de eerste servicebeurt kwam de camper terug uit de garage (vakmensen die het weten) met een druk op voor en achter van 6 bar! Hier viel helemaal niet mee te rijden en ook het optrekken had alleen maar gevolg van doorslippende voorwielen. Ook zag ik dat de banden vreemd begonnen af te slijten. Dankjewel garage! En tot overmaat gaf de olie peilstok een cm boven max aan.

Gelukkig heb ik, zoals ik vind dat het hoort, voor de reis alles gecontroleerd en de bandenspanning aangepast en hebben wij een heerlijk ontspannen rit gehad.

Nogmaals mijn dank aan het forum en mijn les is, controleer regelmatig, zeker als de camper bij een ander is geweest.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Beste Jo.

Hoe vreemd waren je banden afgesleten? Van dat even 6 bar zal nog geen middenbaanslijtage komen, schat ik in.
Maar zijn ze alleen aan de buitenkant ( of allleen binnenkant) van de auto, afgesleten, dan is de sporing niet goed. Dit zie je vaak op de voorbanden, ook bij gewone Auto,s, en dan helpt daar geen bandendruk verandering aan. Geen afkeurpunt bij APK, zolang de koordlaag niet bloot komt.
Bij campers kan het komen door zeer weinig gewicht op voor-as, waardoor uit de vering getilt word , en dan verandert ook de sporing. Dan moet er uitgelijnd worden met de camper in ( over) volle belading. Beter dan nog om gewicht naar voren zien te plaatsen, dus zware dingen zover mogelijk voorin, dan ook bandendruk- advies opnieuw bepalen op de nieuwe asgewichten.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: 17 weetjes over banden voor campers



Bericht door Jadatis »

Omdat een plaatje vaak meer duidelijk maakt dan text, plaatjes van een Viking band, ook in de Continental groep. Max druk staat op zelfde bandwang tegenover de referentiedruk, dus als ref op 12 uur, de max op 6 uur.

Plaatje van referentiedruk achter de servicedescriptions ,de 109/107R, hier 65psi.

Afbeelding

En hieronder, achter het maxload verhaaltje de " maximum inflation pressure" die ook koud gemeten bedoelt is. Die is altijd 10 psi hoger, maar om een of andere reden geven ze precies omgerekend naar kPa eerst en dan tussen haakjes de psi .
Hier 519 kPa ( 75 psi)

Afbeelding

Let ook op de D-load, wat een indeling van de referentiedruk is. Europees 8PR voor plyrated, en standaard 4,5bar/450kPa/65PSI, maar uitzonderingen naar beneden 4,2/4,25 bar/ 60psi, en naar boven 4,75/4,8bar/ 69/70psi. Hoger ben ik in D-load/LRD/8PR niet tegengekomen.

Bij E-load/ LRE/ 10 PR is standaard de referentiedruk 5,5 bar/550kPa/ 80psi,
Uitzonderingen naar beneden, 5,2/5,25 bar/ 75/76 psi.
Uitzonderingen naar boven, 5,75 bar/575kPa / 83 psi.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Plaats reactie