Motor te warm?
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Motor te warm??
Wel even goed in de gaten houden, heb ook wel eens meegemaakt dat mijn thermostaat niet goed open ging, kan een hoop schade geven.
Ook al is hij nieuw, hij kan altijd stuk gaan.
Als je geen doorstroming hebt is je ene slang warm en de andere niet of nauwelijks, voel hier eens aan.
Ook al is hij nieuw, hij kan altijd stuk gaan.
Als je geen doorstroming hebt is je ene slang warm en de andere niet of nauwelijks, voel hier eens aan.
Re: Motor te warm??
Nou jullie hebben wel veel pech met de camper onderweg !
Hij is nog maar net in jullie bezit en de vorige eigenaar zal het allemaal niet geweten hebben...
Ik herinner me het defect aan de 230/12V blokcentrale, dan het CO2 alarm
Maar vooral je had toch net een probleem met een lek in het koelvloeistofcircuit ?
Vooral met dat laatste kan er een verband zijn.
Zo een plotse temperatuurstijging, zoals je het omschrijft en waar het er voorheen niet was is dus echt niet normaal.
Met zulke zaken moet je voorzichtig zijn, in het slechtste geval maak je de koppakking of de hele motor stuk.
Hier moet dus meteen, ter plaatse onderzocht worden wat de oorzaak is.
Niet verder rijden op deze manier (wel verplaatsen).
In een rijdende noodsituatie zet je de binnen kachel en ventilatie op maximum om te koelen.
Weet ook dat het niet goed is om de motor (en koeling) uit te zetten als die op 100°C staat.
Er werd hierboven al aangegeven wat allemaal aan de oorzaak kan liggen.
Ik zet het nog even op een rijtje:
- veel te weinig koelvloeistof door lek (kan je snel zien)
- ventilator draait niet (kan je zo zien)
- waterpomp stuk (moeilijker vast te stellen)
- thermostaat defect en gaat niet meer open (noodoplossing is tijdelijk verwijderen)
- deze thermostaat werd net vervangen dus het kan ook nog een verkeerde/slechte zijn.
- radiator zit gedeeltelijk dichtgeslipt (spoelen van hele motorcircuit)
- probleem met de cilinderkop/koppakking (bij een groot lek heb je witte rook in de uitlaat)
Hij is nog maar net in jullie bezit en de vorige eigenaar zal het allemaal niet geweten hebben...
Ik herinner me het defect aan de 230/12V blokcentrale, dan het CO2 alarm
Maar vooral je had toch net een probleem met een lek in het koelvloeistofcircuit ?
Vooral met dat laatste kan er een verband zijn.
Zo een plotse temperatuurstijging, zoals je het omschrijft en waar het er voorheen niet was is dus echt niet normaal.
Met zulke zaken moet je voorzichtig zijn, in het slechtste geval maak je de koppakking of de hele motor stuk.
Hier moet dus meteen, ter plaatse onderzocht worden wat de oorzaak is.
Niet verder rijden op deze manier (wel verplaatsen).
In een rijdende noodsituatie zet je de binnen kachel en ventilatie op maximum om te koelen.
Weet ook dat het niet goed is om de motor (en koeling) uit te zetten als die op 100°C staat.
Er werd hierboven al aangegeven wat allemaal aan de oorzaak kan liggen.
Ik zet het nog even op een rijtje:
- veel te weinig koelvloeistof door lek (kan je snel zien)
- ventilator draait niet (kan je zo zien)
- waterpomp stuk (moeilijker vast te stellen)
- thermostaat defect en gaat niet meer open (noodoplossing is tijdelijk verwijderen)
- deze thermostaat werd net vervangen dus het kan ook nog een verkeerde/slechte zijn.
- radiator zit gedeeltelijk dichtgeslipt (spoelen van hele motorcircuit)
- probleem met de cilinderkop/koppakking (bij een groot lek heb je witte rook in de uitlaat)
Groeten Kampo
Re: Motor te warm??
Even terugredeneren:
Recent is de thermostaat vervangen (weet zo even niet waarom)
Daarna zijn de problemen begonnen.
Controleer de thermostaat, ook nieuwe willen heel goed stuk gaan.
Recent is de thermostaat vervangen (weet zo even niet waarom)
Daarna zijn de problemen begonnen.
Controleer de thermostaat, ook nieuwe willen heel goed stuk gaan.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Motor te warm??
Schakelt de ventilator over naar een hogere snelheid bij +90° (nakijken in instructieboekje)?
Bij normaal rijden is 85° normaal, bij inspanning v motor kan die oplopen naar 95° tot zelfs +100°( ook bij filerijden en inzuigen van warme uitlaatgassen van voorganger)
De omschakeling van fan gaat nu werken en deze op hogere snelheid plaatsen
Dit proces wordt gestuurd door een bimetaalcontact op radiator
Als ik in de bergen rij, dan zet ik de binnenverwarming op hoogste stand, als de temp boven de 110° komt.
Doordat het koelsysteem onder druk staat is er kookpuntverhogig tot ca 120°
Variëren van koelwater temperatuur is normaal en bewijst dat de schakeling werkt.
Stoppen en stilleggen van de motor doet niks aan de automatische werking van de ventilatormotor!
De fan kan vanzelf starten, of blijven draaien bij stilgelegde motor, gestuurd door dubbel bimetaal contact op de radiator!
Daarom opletten om bij warme motor aan de fan te werken, ook al ligt de motor stil!!!
Bij normaal rijden is 85° normaal, bij inspanning v motor kan die oplopen naar 95° tot zelfs +100°( ook bij filerijden en inzuigen van warme uitlaatgassen van voorganger)
De omschakeling van fan gaat nu werken en deze op hogere snelheid plaatsen
Dit proces wordt gestuurd door een bimetaalcontact op radiator
Als ik in de bergen rij, dan zet ik de binnenverwarming op hoogste stand, als de temp boven de 110° komt.
Doordat het koelsysteem onder druk staat is er kookpuntverhogig tot ca 120°
Variëren van koelwater temperatuur is normaal en bewijst dat de schakeling werkt.
Stoppen en stilleggen van de motor doet niks aan de automatische werking van de ventilatormotor!
De fan kan vanzelf starten, of blijven draaien bij stilgelegde motor, gestuurd door dubbel bimetaal contact op de radiator!
Daarom opletten om bij warme motor aan de fan te werken, ook al ligt de motor stil!!!
- Bakkertjes
- Berichten: 1688
- Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Motor te warm??
Is hij na de vorige reparatie wel goed onlucht ?
Hans
Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Re: Motor te warm??
Bedankt boor alle reacties! Van geen zorgen, tot grote problemen...
We zijn gisteren gearriveerd op onze tussenvakantie (2 weken rond kerst in het appartement van mijn schoonmoeder). De camper staat geparkeerd op een binnen terrein midden in de stad. Met spiegels ingeklapt aan beide zijden 2 cm over bij de toegangspoort (genoeg), maar of ik er weer uitkom...
Ergens de komende 2 weken ga ik alles wat genoemd is eens even controleren.
Tussen het vervangen van de thermostaat en nu zit overigens ongeveer 1500 km zonder problemen en de laatste lek van het koelsysteem was 500 km geleden.
Zodra ik meer weet meld ik me weer!
We zijn gisteren gearriveerd op onze tussenvakantie (2 weken rond kerst in het appartement van mijn schoonmoeder). De camper staat geparkeerd op een binnen terrein midden in de stad. Met spiegels ingeklapt aan beide zijden 2 cm over bij de toegangspoort (genoeg), maar of ik er weer uitkom...
Ergens de komende 2 weken ga ik alles wat genoemd is eens even controleren.
Tussen het vervangen van de thermostaat en nu zit overigens ongeveer 1500 km zonder problemen en de laatste lek van het koelsysteem was 500 km geleden.
Zodra ik meer weet meld ik me weer!
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Motor te warm??
Je hebt de thermostaat vervangen omdat er een probleem was. na ca 1000 km heb je weer koelproblemen ( lekkage) en bij fikse belasting stijgt de motortemperatuur. Ik zou dan niet spreken van "zonder problemen" maar van aanhoudende problemen die kennelijk vooral samenhangen met de koeling.Tussen het vervangen van de thermostaat en nu zit overigens ongeveer 1500 km zonder problemen en de laatste lek van het koelsysteem was 500 km geleden.
Daarmee heb je dus een vrij hardnekkig probleem.
Naast al de andere testst kijk ook eens of de slangen bij warme motor nog in te drukken zijn of dat ze keihard zijn.
Koppakkingsproblemen kunnen zich op allerlei manieren manifesteren afhankelijk van de plaats van het lek en de omvang daarvan.
Soms is het duidelijk wanneer er water in de olie zit ( vlammetje onder oliepeilstok gaat dan vaak knetteren) soms zie je olie bij het water en soms lekt de cylinderdruk naar het koelsysteem en stijgt de druk in het koelsysteem erg sterk. Warm is er natuurlijk altijd al wat toename van druk in de slangen, maar niet zoveel dat ze keihard worden. En soms komt er water in de cylinders wat dan zorgt voor een fikse witte rookpluim aan de achterzijde. Kortom er zijn nogal wat variaties en zelfs mengvormen denkbaar. Ook afhankelijk of het een koppakingsprobleem of een gescheurde kop is.
Laat na al je tests als er nog niets duidelijk is: tenminste je koelsysteem afpersen bij een garage ter plekke.
Maar het kan ook zomaar zijn dat bijv. bij de reparatie van de thermostaat er een hoop troep is losgekomen in het koelsysteem wat stukken kan verstoppen maar een goede reiniging/spoelbeurt vaak kan oplossen en zoals genoemd: ontluchten is belangrijk. Een luchtbel kan de werking ernstig verstoren als die op een ongelukkige plek zit.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Motor te warm??
Hoe oud is de radiateur? Als die origineel is zal hij wel langzaam op zijn... een nieuwe is niet duur en eenvoudig zelf te vervangen. Ik weet niet hoe het bij jouw type zit maar bij mijn 2.5d zit de waterpomp aan de v-snaar en niet aan de distributie dus is vervangen niet zo'n probleem.
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
Re: Motor te warm??
Bij mijn 2.5d loopt de wp wel over de distributie.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Motor te warm??
Volgens mij zit ‘ie inderdaad nooit aan de distributie, maar aan de v-snaar, multiriem heet dat tegenwoordig geloof ik.
Re: Motor te warm??
Hier dezelfde ervaring met dezelfde motor. Controleer wel even of je fans wel gaan draaien. Zolang ie niet in het rood gaat lijkt me er niks aan de hand.Bob Diesel schreef: ↑vr 14 dec 2018, 22:16eigenljki lees ik niks abnormaals voor een 2,5tdi van die bouwjaren
iedereen denkt de temperatuur staat altijd te laag
en word die dan eens warm en koelt slechts langzaam weer af
gelijk paniek
ik weet niet beter, heb een 1997 2.5tdi cat en die doet dat bij mij al bijna 200.000 km onder mijn beheer
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Motor te warm??
TS meldt:
"Vandaag dus echter liep de temperatuur op naar 90 graden (normaal volgens mij) en bij naar beneden rijden liep de temperatuur ook nauwelijks terug. Aangekomen aan de kust (Fuengirola) liep de temperatuur zelfs op tot ca 100 graden."
Als je naar beneden rijdt koelt de motor ook zonder ventilatoren.
"Vandaag dus echter liep de temperatuur op naar 90 graden (normaal volgens mij) en bij naar beneden rijden liep de temperatuur ook nauwelijks terug. Aangekomen aan de kust (Fuengirola) liep de temperatuur zelfs op tot ca 100 graden."
Als je naar beneden rijdt koelt de motor ook zonder ventilatoren.
Paul.