Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
- ChristiaanvB
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12
Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
Vandaag parkeerde ik achteruit een parkeerhaven in. Ik zag een te hoge stoeprand daarbij over het hoofd waardoor ik hier met de trekhaak tegenaan reed. Boem was ho. Het was echt stapvoets rijden. Van de trekhaak is wat lak gesprongen, maar verder zie ik niets, ook niet onder de auto. Maar ja ik ben een leek.
Zou het advies zijn deze trekhaak c.q. chassis even te laten controleren of maak ik me zorgen om niets gezien de omstandigheden?
Zou het advies zijn deze trekhaak c.q. chassis even te laten controleren of maak ik me zorgen om niets gezien de omstandigheden?
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Groet, Christiaan
Roadcar 540
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
- ChristiaanvB
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
Dank voor de reacties!
Slaapt vanavond een stuk beter
Slaapt vanavond een stuk beter
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Groet, Christiaan
Roadcar 540
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
Kijken kan nooit geen kwaad dus doe dat even.
Eric
Eric
Met je rubber door de blubber.
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
Dat kijken had TS dus al gedaan.Christiaan1960 schreef: ↑zo 02 dec 2018, 19:59..........Van de trekhaak is wat lak gesprongen, maar verder zie ik niets, ook niet onder de auto............
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
Ik ben een keer met een Volvo 240 achterop een kleinere auto gereden. Was niet hard. De Volvo had niks.
Van de andere auto was de trekhaak iets verbogen. In de garage bleek dat de trekhaak ook het chassis krom had getrokken.
Auto werd total-loss verklaard.
Ik zou voor mijn gemoedsrust het chassis laten nakijken.
Van de andere auto was de trekhaak iets verbogen. In de garage bleek dat de trekhaak ook het chassis krom had getrokken.
Auto werd total-loss verklaard.
Ik zou voor mijn gemoedsrust het chassis laten nakijken.
- ChristiaanvB
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
Misschien voor de gemoedsrust toch even laten kijken, maar een Fiat Ducato chassis kromtrekken vraagt denk ik (hoop ik) wel een hele stevige dreun en dat was zo'n achteruit parkeer situatie gelukkig niet.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
Altijd na laten kijken. Bij een aanrijding gaat het, niet alleen om de snelheid maar ook om het momentum. Zeg maar , de kilo's. Heb ooit 1 trein , minder dan stapvoets, tegen 1 andere stilstaande trein zien rollen. De koppellingen zaten op verschillende hoogten en bogen krom gelijk een stuk papier. Dat is 7 cm massief staal! Maar die trein weegt wel 600 ton.
Een trottoirband geeft ook niet mee dus vrijwel alle kilo's komen voor rekening van de trekhaak en het frame.
Controle kan dus geen kwaad.
cor
Een trottoirband geeft ook niet mee dus vrijwel alle kilo's komen voor rekening van de trekhaak en het frame.
Controle kan dus geen kwaad.
cor
-
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
De trekhaak is opgehangen aan bouten. Door de klap komt hierop een dwars krachtmoment te staan.
Het gevolg kan zijn dat de bouten nu verzwakt zijn en gemakkelijker af kunnen breken, bijvoorbeeld bij het trekken van zware lasten.
Het gevolg kan zijn dat de bouten nu verzwakt zijn en gemakkelijker af kunnen breken, bijvoorbeeld bij het trekken van zware lasten.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
-
- Berichten: 6025
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
- Locatie: Best (NBr)
- Contacteer:
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
Normaal neergaande druk op de kogel , door je stoeprand kreeg de kogel.een opwaardse druk .
Nakijken kan.geen.kwaad
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Nakijken kan.geen.kwaad
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
- ChristiaanvB
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
Dank weer voor alle reacties.
Nakijken kan sowieso geen kwaad dus.
Al zou ik toch wel verwachten dat als er problemen zouden zijn, ik visueel ook iets aan de trekhaak zou moeten kunnen zien. Maar zowel buiten als onder de camper zie ik geen verbuiging of zaken scheef zitten. Maar zoals ik eerder zei: ik ben een leek op dit gebied.
En inderdaad was dit geen opwaartse druk maar een horizontale druk, maar het lijkt mij toch dat wanneer er een zware aanhanger aan zit met remmen en optrekken en door kuilen rijden ook zware horizontale druk ontstaat.
Nakijken kan sowieso geen kwaad dus.
Al zou ik toch wel verwachten dat als er problemen zouden zijn, ik visueel ook iets aan de trekhaak zou moeten kunnen zien. Maar zowel buiten als onder de camper zie ik geen verbuiging of zaken scheef zitten. Maar zoals ik eerder zei: ik ben een leek op dit gebied.
En inderdaad was dit geen opwaartse druk maar een horizontale druk, maar het lijkt mij toch dat wanneer er een zware aanhanger aan zit met remmen en optrekken en door kuilen rijden ook zware horizontale druk ontstaat.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
Allemaal bangmakerij...
Dit is sowieso onzin. In een juiste werktuigbouwkundige constructie worden bouten bijna nooit op afschuifsterkte belast. Maar juist op trekkracht. Als de bouten met het juiste aanhaalmoment aangehaald worden ontstaat er een trekkracht in de bout. Deze trekkracht drukt de 2 vlakken waar de bout doorheen zit met dusdanig veel kracht op elkaar dat de "wrijving" tussen deze vlakken de kracht opvangt/overbrengt. Daarom breken bij een loszittend wiel de wielbouten ook af. De bouten zelf kunnen de kracht helemaal niet aan. Het is de "wrijving" tussen de 2 vlakken die normaal gesproken de kracht overbrengt.
Als er geen vervorming aan de trekhaak is, en hij zit nog op dezelfde plaats, dan zou ik er echt geen seconde wakker van liggen.
Premiumliner schreef: ↑ma 03 dec 2018, 13:37De trekhaak is opgehangen aan bouten. Door de klap komt hierop een dwars krachtmoment te staan.
Het gevolg kan zijn dat de bouten nu verzwakt zijn en gemakkelijker af kunnen breken, bijvoorbeeld bij het trekken van zware lasten.
Dit is sowieso onzin. In een juiste werktuigbouwkundige constructie worden bouten bijna nooit op afschuifsterkte belast. Maar juist op trekkracht. Als de bouten met het juiste aanhaalmoment aangehaald worden ontstaat er een trekkracht in de bout. Deze trekkracht drukt de 2 vlakken waar de bout doorheen zit met dusdanig veel kracht op elkaar dat de "wrijving" tussen deze vlakken de kracht opvangt/overbrengt. Daarom breken bij een loszittend wiel de wielbouten ook af. De bouten zelf kunnen de kracht helemaal niet aan. Het is de "wrijving" tussen de 2 vlakken die normaal gesproken de kracht overbrengt.
Als er geen vervorming aan de trekhaak is, en hij zit nog op dezelfde plaats, dan zou ik er echt geen seconde wakker van liggen.
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand
En toen streek de eigenaar lachend de dagwaarde op en reed nog 10 jaar probleemloos rond met de auto en ging elk jaar met de caravan naar Zuid-Frankrijk zonder de trekhaak ooit nog eens nagekeken te hebben.In de garage bleek dat de trekhaak ook het chassis krom had getrokken.
Auto werd total-loss verklaard.