Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door ChristiaanvB »

Vandaag parkeerde ik achteruit een parkeerhaven in. Ik zag een te hoge stoeprand daarbij over het hoofd waardoor ik hier met de trekhaak tegenaan reed. Boem was ho. Het was echt stapvoets rijden. Van de trekhaak is wat lak gesprongen, maar verder zie ik niets, ook niet onder de auto. Maar ja ik ben een leek.

Zou het advies zijn deze trekhaak c.q. chassis even te laten controleren of maak ik me zorgen om niets gezien de omstandigheden?
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door Bas vd laar »

Maak je maar geen zorgen, zo'n ding is loeisterk
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door KTManiac »

Idd, niks aan de hand. :thumbup:
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door ChristiaanvB »

Dank voor de reacties!

Slaapt vanavond een stuk beter :-)
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door erichendri »

Kijken kan nooit geen kwaad dus doe dat even.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door Cee Pee »

Christiaan1960 schreef:
zo 02 dec 2018, 19:59
..........Van de trekhaak is wat lak gesprongen, maar verder zie ik niets, ook niet onder de auto............
Dat kijken had TS dus al gedaan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door Dafluc »

Ik ben een keer met een Volvo 240 achterop een kleinere auto gereden. Was niet hard. De Volvo had niks.
Van de andere auto was de trekhaak iets verbogen. In de garage bleek dat de trekhaak ook het chassis krom had getrokken.
Auto werd total-loss verklaard.
Ik zou voor mijn gemoedsrust het chassis laten nakijken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door ChristiaanvB »

Misschien voor de gemoedsrust toch even laten kijken, maar een Fiat Ducato chassis kromtrekken vraagt denk ik (hoop ik) wel een hele stevige dreun en dat was zo'n achteruit parkeer situatie gelukkig niet.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door cor heku »

Altijd na laten kijken. Bij een aanrijding gaat het, niet alleen om de snelheid maar ook om het momentum. Zeg maar , de kilo's. Heb ooit 1 trein , minder dan stapvoets, tegen 1 andere stilstaande trein zien rollen. De koppellingen zaten op verschillende hoogten en bogen krom gelijk een stuk papier. Dat is 7 cm massief staal! Maar die trein weegt wel 600 ton.
Een trottoirband geeft ook niet mee dus vrijwel alle kilo's komen voor rekening van de trekhaak en het frame.
Controle kan dus geen kwaad.
cor
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door Premiumliner »

De trekhaak is opgehangen aan bouten. Door de klap komt hierop een dwars krachtmoment te staan.
Het gevolg kan zijn dat de bouten nu verzwakt zijn en gemakkelijker af kunnen breken, bijvoorbeeld bij het trekken van zware lasten.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door de hoekies »

Normaal neergaande druk op de kogel , door je stoeprand kreeg de kogel.een opwaardse druk .
Nakijken kan.geen.kwaad

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door ChristiaanvB »

Dank weer voor alle reacties.

Nakijken kan sowieso geen kwaad dus.

Al zou ik toch wel verwachten dat als er problemen zouden zijn, ik visueel ook iets aan de trekhaak zou moeten kunnen zien. Maar zowel buiten als onder de camper zie ik geen verbuiging of zaken scheef zitten. Maar zoals ik eerder zei: ik ben een leek op dit gebied.

En inderdaad was dit geen opwaartse druk maar een horizontale druk, maar het lijkt mij toch dat wanneer er een zware aanhanger aan zit met remmen en optrekken en door kuilen rijden ook zware horizontale druk ontstaat.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Toedeledoki

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door Toedeledoki »

Allemaal bangmakerij...
Premiumliner schreef:
ma 03 dec 2018, 13:37
De trekhaak is opgehangen aan bouten. Door de klap komt hierop een dwars krachtmoment te staan.
Het gevolg kan zijn dat de bouten nu verzwakt zijn en gemakkelijker af kunnen breken, bijvoorbeeld bij het trekken van zware lasten.

Dit is sowieso onzin. In een juiste werktuigbouwkundige constructie worden bouten bijna nooit op afschuifsterkte belast. Maar juist op trekkracht. Als de bouten met het juiste aanhaalmoment aangehaald worden ontstaat er een trekkracht in de bout. Deze trekkracht drukt de 2 vlakken waar de bout doorheen zit met dusdanig veel kracht op elkaar dat de "wrijving" tussen deze vlakken de kracht opvangt/overbrengt. Daarom breken bij een loszittend wiel de wielbouten ook af. De bouten zelf kunnen de kracht helemaal niet aan. Het is de "wrijving" tussen de 2 vlakken die normaal gesproken de kracht overbrengt.

Als er geen vervorming aan de trekhaak is, en hij zit nog op dezelfde plaats, dan zou ik er echt geen seconde wakker van liggen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Trekhaak stapvoets tegen hoge stoeprand



Bericht door Bas vd laar »

In de garage bleek dat de trekhaak ook het chassis krom had getrokken.
Auto werd total-loss verklaard.
En toen streek de eigenaar lachend de dagwaarde op en reed nog 10 jaar probleemloos rond met de auto en ging elk jaar met de caravan naar Zuid-Frankrijk zonder de trekhaak ooit nog eens nagekeken te hebben. :wink:
Plaats reactie