V-snaar blijft piepen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
martijn_natasja
Berichten: 50
Lid geworden op: do 28 jun 2018, 21:41
Locatie: Utrecht

V-snaar blijft piepen



Bericht door martijn_natasja »

De v snaar van onze Ducato 280 blijft piepen en is ook al een paar afgebroken tijdens het rijden. Inmiddels heb ik een paar keer de v snaar vervangen en de dynamo vervangen. Het acculampje dat altijd bleef branden op het dashboard gaat nu weer uit na het starten.

Ik heb het idee dat de poelie van de waterpomp zwaar draait. Is de poelie los te vervangen of moet de hele waterpomp vervangen worden? En is dit zelf te doen?

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: V snaar blijft piepen



Bericht door leftlanebandit »

Een waterpomp draait door de keeringen die erin zitten altijd wat aan de zware kant.
Om de waterpomp te vervangen moet de distributie riem los gehaald worden als je over voldoende kennis beschikt is dit allemaal zelf tedoen.
Kijk eerst een naar de poelie's als deze onderin mooi blank zijn is deze versleten want een V snaar draagt alleen aan de zijkanten

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

martijn_natasja
Berichten: 50
Lid geworden op: do 28 jun 2018, 21:41
Locatie: Utrecht

Re: V snaar blijft piepen



Bericht door martijn_natasja »

Ik ga morgen als het licht is even nog even kijken naar de poelies maar volgens mij zijn ze wat roestig van binnen.

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: V snaar blijft piepen



Bericht door c.westerman »

Waterpomp loopt toch over de distributie bij de 280?
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51047
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: V snaar blijft piepen



Bericht door Kroppie »

nee, hoor niet bij alle motortypes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
martijn_natasja
Berichten: 50
Lid geworden op: do 28 jun 2018, 21:41
Locatie: Utrecht

Re: V snaar blijft piepen



Bericht door martijn_natasja »

Het is een 2.4d motor

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

Gebruikersavatar
Ridge
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 11 mei 2014, 12:52
Locatie: Zuid Holland

Re: V-snaar blijft piepen



Bericht door Ridge »

Bij mij was dit idd de voorbode van een lekke/kapotte waterpomp toen ik mijn camper net gekocht had. 4 maanden in mijn bezit en de 3e dag van allereerste vakantie ergens midden in Frankrijk bij een dorpje bagaf ie het...ik had mazzel dat daar een garage zat die het de volgende dag gefixed had

De waterpomp wordt idd aangedreven door de v-snaar bij deze blokken. Ik had er ook een nieuwe in gezet die bleef piepen, mijn camper had amper gereden de 5 jaar er voor, dus waarschijnlijk ook roest oid

Dus wees gewaarschuwd




Dethleffs Golbetrotter 1984 2.5 D

Dream, but live in the moment !
Gebruikersavatar
Ridge
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 11 mei 2014, 12:52
Locatie: Zuid Holland

Re: V-snaar blijft piepen



Bericht door Ridge »

Oh en je vraag was of het zelf te doen was..

Nooit gedaan, maar apart van dat je er rot bij kan lijkt het me niet heel moeilijk.Details per stap ken ik niet (apart van de v-snaar , de rest nooit hoeven doen)

Grofweg:
* Koelwater er uit
* V-snaar los
* Waterpomp er uit
* Nieuwe WP er in
* V-snaar vast
* Water er in

Bij die garage waren ze ruim 4 uur bezig, dus als je tijd en ruimte hebt...

Er zijn mensen hier die het wel weten en je met de details kunnen helpen..


Dethleffs Golbetrotter 1984 2.5 D

Dream, but live in the moment !
martijn_natasja
Berichten: 50
Lid geworden op: do 28 jun 2018, 21:41
Locatie: Utrecht

Re: V-snaar blijft piepen



Bericht door martijn_natasja »

Wow, vier uur is wel lang. Ben bang dat ik ruim het dubbele bezig ben, zonder al te veel ervaring en geen brug.

Is de waterpomp poelie niet apart te vervangen? Of kan het daar niet aan liggen? Als ik bij Winparts kijk zie ik geen losse poelie maar misschien kijk ik verkeerd.
Gebruikersavatar
Ridge
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 11 mei 2014, 12:52
Locatie: Zuid Holland

Re: V-snaar blijft piepen



Bericht door Ridge »

Roest op de poelie zelf is niet de oorzaak, maar wat hij aandrijft...dat is de waterpomp, daar is iets waardoor hij zwaar gaat.

Alleen de poelie vervangen heeft daarom geen zin naar mijn mening

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Dethleffs Golbetrotter 1984 2.5 D

Dream, but live in the moment !
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51047
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: V-snaar blijft piepen



Bericht door Kroppie »

de roest op de zijkanten van de v groef is niet erg, is na een paar seconden draaien wel weg, wel erg is als de bodem van de v-groef glimmend is dat betekent dat de riem versleten is, die mag onder geen beding de bodem van de groef raken, die mag enkel op de zijvlakken dragen, enkel dan kan de riem kracht overbrengen.
de poelie verslijt (bijna) nooit van een v-snaar, daarom ook niet te koop, bij de gewone onderdelenhandel, de riemen slijten wel, vooral als ze niet goed gespannen zijn(of niet het goede type).

en als ie zwaar draait dan ligt dat niet aan de poelie maar aan de waterpompwaar de poelie opzit , die moet met 2 vingers makkelijk te draaien zijn, lichte weerstand mag voelbaar zijn

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: V-snaar blijft piepen



Bericht door seth_space »

kroppie, dat heeft leftlanebandit ook al aangedragen als controle.
( vandaar die reactie over dat roest ook)

Voor een indruk van een mogelijke waterpomp voor de 280 (afhankelijk van je motortype)
zie: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/4823810
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
martijn_natasja
Berichten: 50
Lid geworden op: do 28 jun 2018, 21:41
Locatie: Utrecht

Re: V-snaar blijft piepen



Bericht door martijn_natasja »

De waterpomp poelie draait veel zwaarder dan die van de dynamo. ik ga de waterpomp maar vervangen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13306
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: V-snaar blijft piepen



Bericht door hathi »

Ja denkt me de koekoek,dat die zwaarder draait,dan de dynamo.....wat is er nu simpeler,en goedkoper,om eerst een geschikte V snaar te proberen,zoals Jos aan geeft,want die ligt er Nu niet op!
Hans
Plaats reactie