Met euro6 naar Iran?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Met euro6 naar Iran



Bericht door Vertrokken4 »

Bankgarantie kan ook, maar ook zonder Carnet zijn deze landen te bereizen (Iran alleen als individuele reiziger met 1 voertuig).

Brandstofproblemen zijn er te over maar oplossingen net zo goed. Een roetfilter uitschakelen kan niet, je kan hem hooguit demonteren en de "omliggende elektronica" uitschakelen waardoor je ook de EGR uitschakelt. Daarmee heb je nog niet alles opgelost. De kwaliteit, het zwavelgehalte en vervuiling blijven op een langere reis te ondervangen risico's. Een goed extra voorfilter (bv Separ) ondervangt vervuiling en scheidt water af, discipline bij het tanken (inwaaiend vuil/zand) kan veel schelen. De dieselkwaliteit heeft veel invloed op de olie kwaliteit, halveer de verversingtermijn. Neem zelf brandstof filters en oliefilters mee. Zorg voor een reserve reservoir met diesel waarvan je zeker weet dat de kwaliteit ok is als back-up. Afhankelijk van de bestemming zou je nog kunnen denken aan het toevoegen van Cetaan. Overall kan je stellen dat verkrijgbaarheid toeneemt en kwaliteit ook maar onze motoren ook steeds hogere eisen stellen. Het reizen met Euro 3 en 4 motoren zal nauwelijks nog problemen opleveren, met een euro 5 of 6 zonder aanpassingen met de verkrijgbare diesel icm rijden op hoogte (in diverse Stanlanden is 4 tot 5-duizend meter geen uitzondering) is een absolute NO GO!!
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Met euro6 naar Iran



Bericht door fstuif »

Het dieselprobleem was mijn grootste probleem. De rest is ook iets ingewikkelder dan een tripje Zoutelande maar daar kom ik wel uit. Dat is geen arrogantie maar er is van alles te vinden. Vele ervaring en op het net.
De vraag ging over euro6 en daar moeten we even voor sleutelen en dan is fat op te lossen. Kunnen we verder puzzelen.
Dank voor alle input en weet tot ziens waar dan ook.

Groeten.

Fred
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
masterknauser
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 15:04

Re: Met euro6 naar Iran



Bericht door masterknauser »

dit lid leest alleen nog maar .
Toedeledoki

Re: Met euro6 naar Iran



Bericht door Toedeledoki »

Ik zou een Mercedes 609 kopen en na de reis weer verkopen...

Ten eerste weet je dan zeker dat je aankomt, is ie overal ter wereld te repareren, en scheelt het gigantisch met de borgstelling. Dagwaarde van een 609 is 5000 Euro.


Wil je toch met de Ducato? Dan is het uitschakelen van het roetfilter alleen niet genoeg. Als er niet meer geregenereerd wordt zit ie in no-time verstopt. Dus het roetfilter moet eronderuit. Bij de oudere Ducato's kan dat heel makkelijk omdat ze gewoon in de uitlaatbuis zitten. Bij de nieuwe Euro 6 zit er een filter nagenoeg rechtstreeks op de turbo geschroefd. Die kun je natuurlijk leeghalen en terugplaatsen. Echter zit je dan gelijk aan een nieuw roetfilter vast bij terugkomst in Nederland. Misschien een voorpijp van een niet Euro 6 proberen te vinden en eronder tijdelijk? EGR uitschakelen levert ook wel wat op qua beperking van vervuiling.
Op 5000 meter hoogte rookt iedere diesel overigens als de ziekte. Of hij is dusdanig geprogrammeerd dat ie voor geen meter meer trekt. Er zijn zelfs verhalen bekend van turbo's die stuk gaan omdat ze op deze hoogte teveel toeren moeten draaien om de vereiste vuldruk te halen. Is een Ducato überhaupt geschikt om tot deze hoogtes te gaan?
Een waterafscheider zit standaard in een Ducato filter. En als het goed is gaat er een lampje branden als er water in het filter zit. Dan is even aftappen (schroefje los) vaak genoeg. Paar extra filters meenemen lijkt me niet verkeerd.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Met euro6 naar Iran



Bericht door dedruivenplukker »

paul snip schreef:"Ik zou een Mercedes 609 kopen en na de reis weer verkopen..."
Ga dan gelijk voor een Dudo: O309D- 508D-608D( of Sprinter) , die zijn daar geproduceerd en daar kan je in Iran nog een schonere en nieuwe motor voor kopen met meer PK. :cheers:


O511.jpg
O511.jpg (70.61 KiB) 884 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Met euro6 naar Iran



Bericht door fstuif »

Ga dan gelijk voor een Dudo: O309D- 508D-608D( of Sprinter)
:clap: :clap: :clap:
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
rollow
Berichten: 93
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:50

Re: Met euro6 naar Iran



Bericht door rollow »

Een fixer aan de grens in Iran is zeker te doen, let goed op welke overgang je kiest (wij zijn via Gurbulak in Turkije gegaan destijds). Er zijn ook fixers waar je van te voren mee kan afspreken, met beetje googlen zijn ze wel te vinden. Wel word je helemaal uitgekleed, denk dat een camper zo 1000-1200 dollar kost die je ook cash bij je moet hebben. Ook is het werken via een fixer niet zonder risico; de auto komt op naam van een iraans bedrijf te staan en mag dan in Iran rijden. Wij konden nog eens 200 dollar bijbetalen omdat de fixer aan de Turkmenistaanse grens 'geen zin had om de auto weer uit te schrijven', en dan mag je Iran niet uit.

En ik ben het eens met wat velen hier roepen, een oude 508 ofzo is een veel beter idee dan een moderne wagen. Die dingen rijden daar overal en je valt ook minder op. Als je die keuze overweegt valt de ADAC borg ook wel weer mee.

Owja zorg dat je auto blinkend gewassen is voor je Ashgabat in rijdt :)
:::: Rapido 983M ::::
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Met euro6 naar Iran



Bericht door fstuif »

Doguebayazit is geen optie meer. Ligt in de probleemzone van Turkije. In 2015 vond de politie het geen goed idee om ons daar heen te laten gaan en stuurde ons terug. Ik wilde ook geen gaten in mijn camper. Er werd daar toen hevig geschoten.
Wij zouden nu via Batoemi gaan en dus door Georgie en Armenie.

Groeten,

Fred
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Met euro6 naar Iran



Bericht door jotr »

Vraagje off-topic Fred. Ook wij dromen wel eens over zo'n reis. Afgezien van de technische zaken lopen wij tegen verzekeringen aan. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is er geen verzekeringsmaatschappij te vinden die de camper all riskt wil verzekeren in landen als Iran. Onverzekerd op reis vinden wij best wel een groot risico met een redelijk nieuwe camper (2015). Hoe doe jij dat met je toch ook heel recente camper? Heb je een verzekeringsmaatschappij maatschappij gevonden die dit wil doen?
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Met euro6 naar Iran



Bericht door fstuif »

Verzekeren was niet echt een groot probleem. Via Alessie kon je een overland verzekering afsluiten. Dat kon wa maar ook casco. kostte een paar cent maar dan had je ook wat. De boel werd ondergebracht bij lloyds in Londen.
De laatste berichten zijn dat dat niet meer werkt en nu ben ik ook weer op zoek. Wel een reisverzekering gevonden die erg ver gaat in zijn pech vergoedingen. Zij brengen de boel wel thuis , maar vergoeden natuurlijk niet de opgelopen schade.
Is dus nog een puntje van zorg. Wie het weet mag het zeggen. Ik zoek verder.
Voor ons geldt ook dat er niet zonder verzekering naar Iran wordt gereisd.

Groeten,

Fred
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Met euro6 naar Iran?



Bericht door kampo »

Mits wat voorbereiding is er geen probleem om met een Euro 6 naar Iran te gaan.
Met een oudje heb je meestal meer problemen en toestanden als met een modern voertuig.
Dus dat zou ik niet doen. In ieder geval is het niveau van comfort niet te vergelijken.

Misschien nog even vermelden welk type Euro 6 voertuig het is ?
Versie met of zonder ad blue ?
Welke roetfilter ?
Welke inhoud dieseltank, welk soort brandstoffilter, schokdempers/vering, welke speciale overlander uitrusting ?
Hoeveel man en gaat er een vrouw mee ? Hoe je te gedragen als vrouw in die landen.
Ben jezelf eigenaar van het voertuig.
Solo of georganiseerde groepsreis ?

En je dan even wat meer inlezen over volgende punten:
- recovery tools en reserve onderdelen meenemen
- carnet de passage
- routeplan
- diesel zwavelgehalte
- legaal en illegaal deprogrammeren van Euro 6
- deprogrammeren EGR klep
- extra dieselfilter monteren

Van hieruit rij je naar Iran in +/- 7 dagen en via 7 landen.
Het is ongeveer 4250km.
Ik ken er die net terug zijn met een Ducato 4x2 buscamper La Strada met grotere banden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Met euro6 naar Iran?



Bericht door de Jonckheer »

Nee, voor een vrouw is er niet veel lol te beleven in dat soort achterlijke landen. Ik had het er met mijn vrouw over om naar Iran te gaan en die begon meteen aan mijn verstandelijke vermogens te twijfelen: "je begint toch niet dement te worden he?" x:D x:D x:D
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Met euro6 naar Iran?



Bericht door kampo »

Dat moet ik tegenspreken.
De Westerse dames die naar Iran geweest zijn vonden het, zonder uitzondering, een prachtige reis.
Contacten tussen vrouwen lopen heel aangenaam en vlot.
Maar je moet je als vrouw een beetje aanpassen en de gebruiken respecteren.
Voor de meeste vrouwen met een multiculturele instelling is dat geen groot probleem.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Met euro6 naar Iran?



Bericht door Dorsthorst »

Er is 14 december weer een voorlichtingsdag in Boxmeer........................
Voor wie zin heeft, je steekt er altijd wat van op.
Ik weet nog van de vorige keer dat Add-Bleu ook een thema was, moest je zelf wat van meenemen want dat was daar ook niet verkrijgbaar ( misschien inmiddels wel)
Leuk dat veel mensen zo'n tocht overwegen of al gedaan hebben, het leeft wel gezien de reacties hier...
Als ik in mijn omgeving vertel dat ik zoiets van plan ben dan willen ze alvast een afspraak bij de dokter regelen.... :-B
Dat wilden ze ook al toen ik de eerste keer over de Balkan reisde en Albanie bezocht, terwijl dat eigenlijk allemaal onzin is, de regeringen in die landen
deugen misschien niet maar de mensen zelf in die landen daar mankeert helemaal niks aan..
Ik overweeg in 2020 de reis te gaan maken.
Plaats reactie