waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door Hansie camper »

Ik ben op zoek naar een Alkoof voor ons gezinnetje voor tussen €20.000-25.000. We willen er eenmalig een paar maanden mee gaan reizen en verder ieder jaar een paar weken.

Ik struin nu marktplaats af op zoek naar een mooie camper voor ons, maar ik merk dat het best lastig is om te beoordelen of een camper technisch nog in orde is. Een technische keuring is volgens mij ca. €400-500 dus dit was ik ook alleen van plan als ik bijna zeker ben van mijn zaak. Wat mij opvalt is dat een groot deel van de campers geimporteerd is en slechts een aantal daarvan heeft de boekjes nog. Bij alle andere denk ik toch snel dat in ieder geval de km-stand niet klopt en dan haak ik bijna direc al af. Ook campers die minder dan 1 jaar in bezit zijn van de huidige eigenaar vallen voor mij af. Daarmee sluit ik alle handelaren uit. Ook een km-stand boven de 200.000 wordt mij te veel. Dan blijft er ineens niet heel veer meer over. Dan zijn ook nog eens veel campers verhuurd via Camptoo, maar ik denk dat ik dat maar accepteer. Vinden jullie dat ik hiermee te kritisch ben of zijn deze eisen allemaal terecht?

Afgelopen vrijdag hebben we een aantal campers bekeken. Natuurlijk is er na 10-20 jaar best wel iets te zien aan een camper, maar hoe ernstig dat is vind ik moeilijk te beoordelen? Waar ik het meest voor heb te vrezen is volgens mij vochtschade. Ik overweeg hiervoor een MF-100 vochtmeter te kopen. Ik heb mensen horen zeggen dat dat geen zin heeft, want als een camper 2 maanden binnen heeft gestaan dan kan al het vocht weg zijn, maar ik heb ook mensen horen zeggen dat als er eenmaal vocht in het hout zit dat dit echt niet meer weg zal trekken.

De camper zag er op het eerste gezicht keurig uit, maar van dichterbij zag ik allemaal zaken waarvan ik niet goed kan beoordelen of dit ernstige zaken zijn. Hier heb ik foto's van bijgevoegd en ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Jullie mening kan voor mij heel leerzaam zijn.
Bijlagen
golvende kitrand.jpeg
golvende kitrand.jpeg (12.22 KiB) 958 keer bekeken
dakrand bovenop (2).jpeg
dakrand bovenop (2).jpeg (47.28 KiB) 958 keer bekeken
bodemplaat.jpeg
bodemplaat.jpeg (45.97 KiB) 958 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door Bakkertjes »

ook rekening houden met het laadvermogen ,ik weet niet hoe groot jou gezin is maar je zit snel aan overgewicht van max 3500 of heb je een groter rijbewijs

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door isoplus »

.? Foto niet gelukt, althans ik zie niets. Er zijn echt wel betrouwbare dealers die gewoon een inruiler hebben staan, dus kijk daar eens.
Als er geen onderhoudshistorie bij is, laten staan. Een goede eigenaar houdt zijn camper bij en heeft daar papieren van. Je kunt wel een vochtmeter kopen, éénmalig meten zegt niet zo veel. Je moet weten waar metaal zit en hoe de camper opgebouwd is. Hymers van 15 jaar oud zijn doorgaans nog keurig droog dat komt door de wijze van bouwen.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door isoplus »

Sorry , plaatjes gezien lijkt niet erg goed onderhouden.
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door Hansie camper »

isoplus schreef:
ma 26 nov 2018, 20:45
.? Foto niet gelukt, althans ik zie niets. Er zijn echt wel betrouwbare dealers die gewoon een inruiler hebben staan, dus kijk daar eens.
Als er geen onderhoudshistorie bij is, laten staan. Een goede eigenaar houdt zijn camper bij en heeft daar papieren van. Je kunt wel een vochtmeter kopen, éénmalig meten zegt niet zo veel. Je moet weten waar metaal zit en hoe de camper opgebouwd is. Hymers van 15 jaar oud zijn doorgaans nog keurig droog dat komt door de wijze van bouwen.
Ja, dat gewicht heb ik door dat dat een aandachtspunt is. Een camper die op B staat en later naar C kan worden geschreven is een optie als ik dan mijn C-rijbewijs haal.
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door Hansie camper »

Nog een paar fotootjes, want volgens mij kan ik maar 3 foto's per bericht versturen?

Onderhoud lijkt inderdaad niet top te zijn geweest, maar is hierdoor ernstige schade ontstaan of zijn deze zaken nog vrij eenvoudig te verhelpen?
Bijlagen
zelf aangebracht kit.jpeg
zelf aangebracht kit.jpeg (39.37 KiB) 929 keer bekeken
wielkassen.jpeg
wielkassen.jpeg (79.1 KiB) 929 keer bekeken
kapje op dak.jpeg
kapje op dak.jpeg (27.72 KiB) 929 keer bekeken
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door isoplus »

Ik wil niemand zijn feestje verprutsen maar wat op jouw plaatjes staat straalt gebrek aan zorgvuldig onderhoud uit.. Dat roestige randje zou je eens met een schroevendraaier te lijf moeten gaan, eerst toestemming van de eigenaar vragen :wink: Slechte kitnaden en slecht opnieuw gekit dus zou mij niet verbazen dat het ergens lekt of gelekt heeft.
Als je handig bent en de prijs is ernaar kan je het ding opknappen, wil je onbezorgd en aantal jaren camperen zou ik nog eens verder kijken.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door Bas vd laar »

Ik gruw van deze foto's.
Lekker laten staan dus.
Zoals eerder vermeld is zijn de Hymers uit die tijd erg goed gebouwd, ik heb er nog nooit een gezien met lekkages.
Je moet natuurlijk wel opblijven letten, vaak is er van alles opgebouwd ( schotel, camera, zonnepanelen ) en daar zijn zijn dan gaten voor geboord.

Een goede camper kopen is niet zo moeilijk, boekjes zeggen me ook niet zoveel, je kunt vaak wel zien of de km stand klopt aan het stuur, de pedalen, stoelen, instap e.d.
Het meest recent bekende onderhoud is het belangrijkst, of er 12 jaar geleden ooit een distributieriem vervangen is is van weinig belang.

Kijk naar de staat van de camper: Zijn de mensen er zuinig mee geweest? Hoe is hun verhaal? Komen ze eerlijk over? Hoe rijdt de camper?

Als je je ogen open en je verstand erbij houdt kun je als leek ook een prima camper kopen!
Ook campers die minder dan 1 jaar in bezit zijn van de huidige eigenaar vallen voor mij af.
Dat zou ik nooit zomaar doen: Bel altijd eerst even als de camper je wel bevalt. Misschien wilden ze liever weer een caravan? Misschien is er iemand overleden? Er kunnen 1000 goede redenen zijn om een prima camper weg te doen, als je het niet vraagt weet je het nooit.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door pwhooftman »

De golvende kitrand is geen kitrand maar een inlegbies in de aluminiumgoot. De bobbels komen omdat de schroeven eronder verroest zijn, en ik zou de waterdichtheid niet vertrouwen. De dakrand bovenaan sluit niet meer aan (de inlegstrip maakt een sprongetje omhoog), en dat is geen goed teken. Waarschijnlijk is het hout onder het omhoogstaande deel opgezwollen.
De uitgeslagen vlekken op de bodemplaats komen waarschijnlijk van binnenuit, zit daarboven toevallig de douche of de achterwand met een raam of fietsenrek?

Alle kitpogingen buitenaf zijn tevergeefs, met die summiere stukjes krijg je het echt niet dicht, alleen het compleet verwijderen van de dakranden en opnieuw kitten helpt. Waarschijnlijk merk je dan dat de schroeven geen grip meer hebben omdat het hout eronder zacht is.

Ik heb de rest van de camper niet gezien, maar meer dan 5000,- mag dit mijns inziens niet kosten, het lijkt mij een opknapproject.
fendtje620
Berichten: 40
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 1:57

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door fendtje620 »

De aangetaste bodemplaat kan ook heel goed ontstaan zijn door daklekkage. Het vocht trekt door de wand naar beneden, komt in de onderste balkrand en trekt in de vloer. Zelf meegemaakt (dure reparatie). Hoe lager in de wand des te meer rottigheid. Ik zou nog even verder zoeken.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door de Jonckheer »

Boekjes met een onderhoudshistorie zeggen mij niks want er zijn ook mensen die het onderhoud zelf uitvoeren, zoals ik. Een kage km stand wil niet zeggen dat er is teruggedraaid want er zijn er ook veel die maar erg weinig km maken met hun camper. Uiteraard zal er wel het een en ander mis zijn aan een camper van 15 jaar oud, zeker als ie vrij intensief is gebruikt. Het is een gebruiksvoorwerp, je hebt hem niet om glimmend in een showroom te zetten. Als ik zo naar de foto's kijk zou ik zeggen, laat die maar staan.
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door Hansie camper »

isoplus schreef:
ma 26 nov 2018, 21:26
Dat roestige randje zou je eens met een schroevendraaier te lijf moeten gaan, eerst toestemming van de eigenaar vragen :wink:
Ik kon met mijn blote handen dit er al af "slopen".
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door Hansie camper »

Bedankt voor alle waardevolle reacties! Ik ben er van overtuigd dat ik deze camper moet laten staan en ik heb van jullie reacties heel veel geleerd.

De camper was van het merk Roller Team. Ik vraag mij wel af hoe het kan dat een camper er zo uit ziet na 15 jaar en of/hoe dit soort zaken te voorkomen zijn. Het interieur was echt netjes en daardoor kreeg ik niet de indruk dat de camper heel slecht en intensief gebruikt is.

Die bodemplaat vind ik ook wel appart. Dat is dus gewoon van hout en door opspattend water tijdens het rijden wordt deze natuurlijk nat. De hoeken hadden ik denk daardoor de vochtplekken dus ik had niet de indruk dat dit uit de wanden kwam. Dezelfde dag had ik een andere Roller Team camper gezien en daar was het hout op dezelfde hoeken ook echt al zacht geworden dus op die punten was de camper er nog slechter aan toe. Maar dit is toch niet te voorkomen?

Nu zie ik nog meer Roller Teams staan die me mooi lijken, maar ik ga twijfelen of ik er uberhaupt wel moet gaan kijken?

Een vochtmeter aanschaffen en meenemen heeft dus geen zin?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: waar op te letten camper bouwjaar 2000-2005



Bericht door Kroppie »

bij gewone auto,s zie ik het ook vaak in de garage, boven/buitenkant en interieur pijnlijk netjes, perfekt, en de onderkant stijf verroest, nooit wat aan gedaan.
bij mij is het andersom, mss ook niet helemaal goed maar wel naar mijn zin.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie