Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!



Bericht door bertkuip »

Ik ontdekte onlangs bij toeval een totaal afwijkende achterband onder de camper. Deze had er al enkele jaren onder gezeten zonder dat dat iemand was opgevallen! Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar een lekke band gehad en die vervangen door deze oude en deze laten zitten. De band had een ander profiel (zigzag ipv rechtlijnig), ander soort (Michelin XC ipv Michelin Camping), minder profieldiepte (3.6 ipv plm. 7.5 mm) en last but not least een DOT code waaruit bleek dat de band 12 jaar oud was (de andere 4 jaar)! Bij geen enkele APK keuring (en dat zijn er toch in de tussentijd een paar geweest) is dat opgevallen! Pleister op de wonde was wel dat de dealer dit zo slordig vond dat ie alsnog de kosten voor zijn rekening nam.
Moraal van dit verhaal: check bij aankoop of de camper voorzien is van 4 dezelfde banden!
Laatst gewijzigd door bertkuip op vr 16 nov 2018, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Check of je wel 4 dezelfde banden hebt bij aankoop!



Bericht door Kees2 »

dat is ook geen eis bij de APK
leeftijd en merk is geen keuringsaspect
https://handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden

bij normaal onderhoud zou het verstandig zijn als men het wel meld aan de eigenaar.juist bij een camper is de controle op de banden belangrijk
de leeftijd daar verschillen de meningen over, maar de leeftijd zegt ook niet alles controle is beter
maar ook veel camper rijden van APK naar APK en denken dan dat ze het prima in orde hebben, niet dus :crazy:
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Check of je wel 4 dezelfde banden hebt bij aankoop!



Bericht door bertkuip »

Ik heb altijd gedacht dat banden op dezelfde as voor APK dezelfde profilering en ongeveer gelijke profieldiepte moesten hebben. Heb trouwens de keurmeester die ook het onderhoud doet op de oude en in mijn ogen totaal verkeerde band aangesproken. Hij vond ook dat hij dit had moeten zien en de band direct vervangen had moeten worden. Dat dit geen APK eis is maar valt onder het onderhoud blijf ik raar vinden. Het heeft toch met veiligheid te maken?
Laatst gewijzigd door bertkuip op vr 16 nov 2018, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Check of je wel 4 dezelfde banden hebt bij aankoop!



Bericht door Kroppie »

zie de link in het bericht van Kees 2

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!



Bericht door Bob Diesel »

bertkuip schreef:
vr 16 nov 2018, 13:42
Ik ontdekte onlangs bij toeval een totaal afwijkende achterband onder de camper.

Moraal van dit verhaal: check bij aankoop of de camper voorzien is van 4 dezelfde banden!
Hoe lang heb/had je de camper voor dat jij het ontdekte :?:
dit toeval was geen toeval ,maar nalatigheid,en niet alleen van de verkoper
ook van de koper
, sorry :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27451
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!



Bericht door Marco Polo »

Goeie tip.
Wij kregen ooit na veel moeite een vervangende band gekregen voor een stukgelopen band. Eigenlijk niet eens gekeken en direct als reserve in de garage gezet.
Kwam er pas na een keer oppompen achter dat het een C band was en geen CP zoals origineel..
Voor de reserve niet heel erg maar slordig van de betreffende Fiat professional dealer.
Je zal er zelf op moeten letten. Is duidelijk zichtbaar als je weet waarna te kijken ;-)
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!



Bericht door bertkuip »

Was ook mijn bedoeling. Zelf hierop letten, anderen doen dat kennelijk niet. Doe je er voordeel mee, verder niets.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!



Bericht door 't Busje »

Marco Polo schreef:
vr 16 nov 2018, 15:13
Eigenlijk niet eens gekeken...
Dat is het hem nou net, maar je bent dus niet de enige. Net zo iets als olie peilen en het niveau van de koelvloeistof, remvloeistof en de ruitenwisservloeistof nakijken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27451
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!



Bericht door Marco Polo »

In dit geval viel het op door de bandendruk.
Die is van een C 4,5 en van de CP 5,5.
En allebei zwart en rond :D
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!



Bericht door 't Busje »

Heb je dan geen rekening van de garage gekregen, waar op staat wat zij er onder gezet hebben?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!



Bericht door bertkuip »

't Busje schreef:
vr 16 nov 2018, 15:55
Heb je dan geen rekening van de garage gekregen, waar op staat wat zij er onder gezet hebben?
Ik toen niet. Zal misschien bij de vorige eigenaar zijn. Ik heb die rekening nu natuurlijk wel. 😉
Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Anders nog eens lezen.
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!



Bericht door laika kreos 3009 »

Bert heeft in ieder geval een dealer die zijn verantwoordelijkheid neemt en de band heeft vervangen zonder verdere kosten. Het is en blijft slordig, maar het kan gebeuren. Ik heb nu 2 keer een camper gekocht bij een dealer. Beide keren was de aflevering niet zonder foutjes. Mijn huidige camper van 2015 heeft een reservewiel/band van dezelfde datum als de banden die er nu onderzitten (af fabriek), maar wijkt qua profiel af. Maatvoering etc is wel goed. Als er in de toekomst sprake is van het vervangen van banden dan gaat dat toch met 2 of 4 te gelijk en blijft het reservewiel gewoon reserve. Als het mee zit ga ik deze nooit gebruiken. En zo sleep ik al jaren 35 kg te veel mee, maar ik vind dat niet erg. De wagen kan de kg’s wel hebben en ik ook (qua rijbewijs!).

Groet,

Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Check bij aankoop of je wel 4 dezelfde banden hebt!



Bericht door Slag+J16 »

Na bijna 3 jaar kwam ik er achter, dat mijn Volvo garage bij de aan koop van de auto, met als extra--- 4 winterbanden ---1 totaal andere er bij had gedaan. Met een totaal ander profiel.
Had de banden nooit gebruikt en de garage (Broekhuis) snapten het zelf ook niet--- het ,, probleem" is door hen opgelost en sinds die tijd heb ik meer aandacht voor banden.
Komt dus meer voor.
Plaats reactie