reserveband vraagstuk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

reserveband vraagstuk



Bericht door Arie55 »

Ben sinds tijden bezig met het uitwerken/voorbereiden van het plaatsen van het reservewiel aan de achterkant van de camper. Mocht ik ooit de band nodig hebben, dan dient die nu vanuit binnen uitgenomen te worden. Heel handig als de halve camper dan ook nog half gesloopt moet worden om erbij te kunnen.

Afbeelding

Maak ik een frame van het voormalig fietsen rek, dan weet ik zeker dat het stevig genoeg zal zijn. Daarvoor zal er ook een gat in de wand worden gemaakt voor een bout met aan de binnenkant iets dat de bout niet door het paneel getrokken wordt.

Maak ik geen frame, maar hang ik direct de band aan de wand. Met aan de binnenkant een versteviging, zodat het gewicht (+-35kg) afgesteund wordt naar de berging. Voor mij is dit een onzekere situatie omdat ik de constructie niet kan overzien hoe stevig het is. Een paar houten panelen aan elkaar, dat is het wel. Afgesteund door een constructie aan het frame. Anderzijds hangt/hing wel het fietsenframe wel aan de achterwand. Gezien het moment-werking heb ik er geen vertrouwen in.

Afbeelding

En als de band aan de achterkant gemonteerd zit, is er dan zo'n rood-wit gestreept bord nodig/verplicht?

Een andere optie is het geheel weglaten van de band en dus thuis laten. Hetgeen ook weer zo wat is.
Aan de onderkant van de camper monteren is geen optie, daar onder de berging nadat een band geplaatst zou zijn, nog maar 18 cm ruimte over is. In het midden van de camper zitten de uitlaatpijp en aandrijfas.

Kreeg net een ingeving; een constructie onder de keuken, naast het trapje. Of er genoeg ruimte is betwijfel ik. De band heeft een buiten diameter van 72 cm. Ga ik onderzoeken.

Afbeelding

Kortom, Ik kom er niet uit.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door 't Busje »

Ons reservewiel ligt plat achterin de garage. In de vier jaar dat we camper nu hebben, heb ik één keer de zaak uit moeten laden om bij het reservewiel te komen. Dat vind ik dus wel overkomelijk.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door FrankJC »

Er zijn genoeg personenauto's/terreinvoertuigen die het reservewiel op de achterdeur/klep hebben, kijk daar eens hoe die dat opgelost hebben.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Ruud Adam »

Volgens mij is de achterdeur van bijvoorbeeld een Landrover (waar het achterwiel bij mij bevestigd zat) een stuk steviger dan de achterwand van de meeste campers.
Dus of die vergelijking je verder op weg helpt, betwijfel ik.
Nu zal er in het binnenwerk van die achterdeur ook wel een flinke versteviging zitten.

Maar die oplossing is door de topicstarter eigenlijk zelf al gegeven.

Wellicht een constructie zoals die ook bij sommige fietsenrekken voorkomt > op de kogel van een eventueel aanwezige of nog te plaatsen trekhaak?
Groet, Ruud
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Arie55 »

@'t Busje
daarom wil ik voor die ene keer er niet er om verlegen mee zitten. Dus neem ik de band het liefste mee.

@FrankJC
Daar heb ik uiteraard naar gekeken. Ook bij campers die een elektische fiets laadsysteem achterop hebben. Heb een keer een foto gezien waar de hele achterkant van de camper afgevallen was en dat was geen fijn gezicht. Het zal je maar gebeuren. De constructie die ik maak, heb ik op zich niet zo'n moeite mee. Het gaat er mij om, waar hangt dat gebeuren aan vast? Wat is de basis? Een bewegende homp van 35kg is nogal wat.

Om het constructie technisch wat inzichtelijker te maken, een plaatje
Bijlagen
Dsc01094.jpg
Dsc01094.jpg (80.38 KiB) 1302 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door freddorr »

Beste Arie,
Wij rijden al enkele jaren zonder reservewiel i.v.m. Gewichtsbesparing. We hebben wel een reparatieset bij on en zo'n spuitbus met foam. Krik hebben wij ook niet bij ons want daar kunnen de hydrolische poten voor gebruikt worden maa4 dat terzijde.

Ik zie dat je garage nog wat hoogte over heeft. Dus waarom niet nadenken over een gedeelte dubbele vloer waarin je reserveband kan liggen. Kan je zelfs zo maken dat de plank waarop je wiel ligt naar buiten getrokken kan worden. Dan hoef je in geval van lekke band je garage niet leeg te halen.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door 't Busje »

Arie55 schreef:
wo 07 nov 2018, 14:37
@'t Busje
daarom wil ik voor die ene keer er niet er om verlegen mee zitten. Dus neem ik de band het liefste mee.
We hebben een reservewiel mee. Dat ligt in de garage van de camper en niet in de garage thuis, zoals je lijkt te denken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Ruud Adam »

Zijn er ook campers waar het reservewiel op het dak bevestigd is?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Cee Pee »

Jazeker, maar dat zijn hoofdzakelijk van die expeditie campers.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Kroppie »

achteras ombouwen zodat je dubbellucht krijgt , kun je 2 wielen extra meenemen. :mrgreen:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Gabriel »

Goedenavond Arie, ik heb de bestaande Hymer fietsendrager verlaagd en verstevigd op ongeveer dezelfde manier als dat jij in gedachte hebt. Ik heb nl. ook de draagbeugel omgedraaid en in de bestaande onderste beugel vastgezet. Om de twee naar beneden gedraaide aluminium buizen te ondersteunen heb ik twee RVS hoeklijnen met langere bouten en moeren vastgezet in de bestaande gaten en deze schuin naar onderen aan het chassis m.b.v voetplaten vast gebout. Als je mij even via een PB'tje een gsm-nr. stuurt app ik je een paar fotootjes die ongetwijfeld e.e.a. verduidelijken. Ik heb geprobeerd om de foto's van m'n telefoon hier te plaatsen maar helaas ben ik niet zo handig met de PC.


Groetjes,


Gabriel.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Arie55 »

@freddorr
mijn camper heeft geen dubbele bodem. Behalve dan daar waar de rondzit is, die is maar pakweg 8 cm hoog. De kan je net nog zien bij de tafel. Deze is gemaakt om wat leidingen door te voeren. De gewoonlijke vloer is daar waar je die aluminium randen ziet zitten. De breedte van de berging is iets van 50 cm breed. Ik vind heel die berging het net niet zijn. Maar handig genoeg om er even wat zooi in te mikken.

@Ruud Adam
op het dak is voor mij een no-no. Ten eerste omdat de band f- zwaar is en ten tweede er weinig ruimte op het dak is. En hoe krijg ik die band op het dak op en af?

@Kroppie
ja, en dan de wielkasten uitbouwen met een strook van die zwart-witte blokken er op plakken, Dan gaat de camper ook een stuk harder. Althans volgens Guust.

@Gabriel
zet je ook zo'n rood-wit gestreept bord in, voor in het buitenland?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door rijschoollucassen »

Ik denk dat het fietsenrek en goede optie is. De krachten die twee fietsen op de achterwand uitoefenen met al hun beweging zijn zeker hoger dan een -dicht tegen achterwand vastgezet- reservewiel. Wel goed afsluitbaar maken tegen diefstal.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Gabriel »

Hallo Arie,
ik heb 3 fietsen achterop staan en door de verlaging kom ik met de wielen van de fietsen voor de achterlichten. Ik heb een setje LED-lampen en een witte kentekenplaat op de goot van de fietsendrager gemonteerd zodat ik hier geen problemen mee krijg. Aangezien ik niet zeker weet of in deze opstelling een rood-witte waarschuwingsplaat verplicht is hang ik deze toch nog altijd op de laatste fiets.

Groetjes,

Gabriel.
Plaats reactie