reserveband vraagstuk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Kroppie »

als je plaats hebt voor alleen een band, dan kan de velg en een beetje lucht er ook nog wel bij, die 2 passen meestal IN de band.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door jielus »

Gelukkig heb ik in vijf jaar nog nooit een lekke band gehad. Komt dat dan echt zo vaak voor?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Janpinz »

Kroppie schreef:
zo 11 nov 2018, 13:13
als je plaats hebt voor alleen een band, dan kan de velg en een beetje lucht er ook nog wel bij, die 2 passen meestal IN de band.

jos
Ja ja..maar enkel een band is veel flexibeler én aanzienlijk lichter!!
En velen rijden reeds zwaar overbeladen rond, dus..
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door 't Busje »

jielus schreef:
zo 11 nov 2018, 13:19
Komt dat dan echt zo vaak voor?
Met deze camper twee keer in vier jaar en met onze vorige drie keer in 12,5 jaar. Met de personenauto weet ik niet meer wanneer ik de laatste keer een lekke band heb gehad.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Zwerfsteen »

Onze nieuwe camper had nog maar 300 km op teller en in Duitsland stond ik met een lekke band.
Er zat een flinke bout in de band.
De dag ervoor had ik een net gekochte reservewiel in de garage gelegd.
Toch nog een hulpdienst nodig gehad om de boel op te krikken.
Ik kon de camper op 3 plaatsen opkrikken behalve rechts achter bij de lekke band.
Dit bleek een constructiefout van de camperbouwer, het kriksteunpunt was onbereikbaar door de vuilwater afvoer.
Dit is later door de dealer aangepast.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Kroppie »

in 29 jaar en 237.000km niet 1x, en toch heb ik steeds een reserve wiel en krik mee, maar geluk is wss gelukkig met de domme. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Gino608D »

Als je hem bij hebt heb je hem nooit nodig.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Kroppie »

gek, mijn portemonnee heb ik vaak wel bij me maar ook vaak nodig. :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Sandor Gora »

"alleen een band mee"
dat scheelt inderdaad in gewicht en je hebt de juiste maat band op voorraad bij je,
alleen: dan moet je toch nog weggesleept worden naar een werkplaats om die band erom te leggen?
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door isoplus »

Het enige voordeel van slechts een band meenemen is dat je in ieder geval de juiste band niet hoeft te zoeken. Probleem is het opbergen van de lege band i.v.m. vervormen door er allerlei rommel op te leggen, ook vertikaal bewaren komt de vorm niet ten goede.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Kroppie »

en moet je eens proberen zo,n tubelessband die mss jaren plat gelegen heeft met vanalles er boven op ,om die dan opgepompt te krijgen, doe je best :bang:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Premiumliner »

Wij hadden dit jaar een lekke band toen we van de Messe in Dusseldorf kwamen. We hebben TPMS (Tiremoni) en die begon te blèren dat de linker voorband leegliep. Dat is achteraf onze redding geweest, want zonder waren we er veel te laat achter gekomen dat de band lek was en zou deze dan onherstelbaar beschadigd zijn geweest.
Gelukkig konden we net voor een file van de snelweg af en bij een bushalte op 20km van Dusseldorf de camper neer kunnen zetten.
Geen reservewiel bij ons. Een dikke kram had de band op 2 plaatsen doorboord. We hebben de camper naar een nabijgelegen bandenboer kunnen krijgen door met een elektrisch pompje de band enkele keren op te pompen tot max 3 Bar. Als deze teruggezakt was tot 2 Bar, stoppen en opnieuw pompen. Het pompje kon het trouwens maar net aan en werd gloeiend heet. Gelukkig kon de band met een noodreparatie van binnenuit "geplakt" worden, want de betreffende banden hadden ze niet op voorraad en levering zou 2-3 dagen kosten.

Inmiddels een reserveband op velg in de camper geplaatst en zonder ga ik ook nooit meer weg! :!:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Atoz »

Met deze camper op zes jaar twee keer bandenellende gehad.

Ondertussen 25 jaar geleden eens op drie dagen met drie verschillende wagens een platte band gereden. Eigenlijk zonder aanwijsbare reden.

Ik speel dat reservebandje van me dus maar mee ;)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: reserveband vraagstuk



Bericht door Sandor Gora »

Premiumliner schreef:
zo 11 nov 2018, 21:24
Inmiddels een reserveband op velg in de camper geplaatst en zonder ga ik ook nooit meer weg! :!:
Helder! Ik heb die verhalen nodig om het reservewiel in de camper te houden.
Had poosje terug een schroef in m'n band. Ik zag dat de band zachter was dan normaal. Gelukkig bij huis en ik kon nog juist de garage halen, waar-ie "geplakt" is.
181005 schroef in camperband.jpg
181005 schroef in camperband.jpg (152.71 KiB) 382 keer bekeken
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Plaats reactie