Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door merallas »

Ik heb onlangs een LiFePO geinstalleerd. Hoewel ik nog niet echt mee weg ben geweest laten de testjes die ik er mee heb gedaan een grote verbetering zien tov mijn vorige accu. Voor 1330 euro heb ik 125 Ah LiFePO met ingebouwde laadregelaar, die je zonder aanpassingen op het bestaande laadsysteem kan worden aangesloten. De actuele capaciteit en andere gegevens kan op je telefoon afgelezen worden. Het enige wat aandacht verdiend is een eventuele te hoge laadspanning (V< 14.6 V) en niet laden by t < 0. Voor dat laatste heb ik de accu zo goed geisoleerd dat ik met 3W 15 graden kan overbruggen.
Je mag hier geen merken noemen geloof ik, daarom het advies om nog even wat te Googelen of er geen goedkopere alternatieven zijn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door Kroppie »

waarom zou je hier geen merken mogen noemen, fiat, ford, mercedes, victron, varta, fiamma, thule, allemaal merken die zonder problemen al heel vaak genoemd zijn, beperkingen zijn er bij het noemen van leveranciers, naam?, oke, beoordelingen?, nee die niet, niet positief niet negatief , maar kwa merknamen, m.i. geen probleem.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door merallas »

mvdp100
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 11 mar 2018, 20:54

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door mvdp100 »

Beste
Het verbruik is niet veel,ik heb dit jaar een halve bus van 10 liter methanol verbruikt.
Ik probeer ook als het mogelijk is om aan de paal te staan,

Mijn grootste verbruiker is het toestel van de slaapapneu, dit sta heel de nacht op,
Dan de normale verbruikers zoals tv ,lampen, batterijen opladen van de gsm en de fietsen enz.
Ik kijk niet zo op het verbruik,
Heb 2 AMG batterijen van 95A en een zonnepaneel.
We gaan regelmatig met pasar op weekend en daar is praktisch nooit stroom.
Daarmee heb ik een efoy aangeschaft, en daar ben ik heel blij mee,
Als ge hierover info wilt moet ge eens kijken op de website van efoy België..

Mvg
Marc
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door Bob47 »

Dank je Marc, zeer waardevol en informatief.

Bob
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door gwvmanen »

Dank voor jullie adviezen.

Gelijk maar wat antwoorden. Ik heb 2 zonnepanelen van ieder 150 Watt-piek op mijn dak liggen, meer kan niet echt bij. Nu in november is de opbrengst ongeveer te verwaarlozen, een handje vol Ah per dag. Maar ik rij ieder dag wel wat, ben een echte zwerver. Normaliter slaap ik in woonwijken, dus een generatortje ligt niet zomaar voor de hand. Als ik meer dan 50 Ah uit de motor-dynamo zou kunnen krijgen dan heb ik voldoende.

Alternatief zou www.solidpower.nl kunnen zijn. Mij camperleverancier is hier enthousiast over, dit systeem vervangt zelfs de motor-accu. Ik heb nog geen prijzen. Heeft iemand hier ervaring mee?

O, ja, ik heb twee 95 Ah accu's onder de passagiersstoel staan. Van helemaal vol naar 11.1 Volt via een 40 W lampje levert een capaciteit van 60 Ah op, erg teleurstellend. Vanaf 11,1 V de motor 1 uur stationair laten draaien levert daarna 20 Ah op. Ook teleurstellend, nietwaar?
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door Vertrokken2 »

11.1 volt.... ze gaan zeker niet zo lang mee?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
MC4
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 jun 2018, 21:59

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door MC4 »

Hallo Merallas,
Ik heb dezelfde batterij en ben er tevreden over
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door 't Busje »

@gwvmanen: Je gebruikt zo te zien meer stroom dan je opwekt met rijden en de zonnepanelen. Dat los je niet op met grotere accu's. Een accu is alleen maar een opslag voor energie. Een accu wekt geen energie op.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door KTManiac »

Gobert schreef:
za 10 nov 2018, 8:48
11.1 volt.... ze gaan zeker niet zo lang mee?
Als testprocedure je accu's ontladen tot 11.1V is inderdaad nogal destructief.... (Slopen is dan een betere omschrijving dat testen) :wink:
Gebeurt 't een keer, OK. Maar als je daar een vaste gewoonte van maakt kun je de accu's toevoegen aan je jaarlijkste boodschappenlijstje.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door Metor »

O, ja, ik heb twee 95 Ah accu's onder de passagiersstoel staan. Van helemaal vol naar 11.1 Volt via een 40 W lampje levert een capaciteit van 60 Ah op, erg teleurstellend. Vanaf 11,1 V de motor 1 uur stationair laten draaien levert daarna 20 Ah op. Ook teleurstellend, nietwaar?
Een prima test die je (hoop eenmalig) gedaan hebt, als dit slechts 60Ah opgeleverd heeft (±30%) is de conclusie van de test dat je accu's op zijn en einde levensduur. Via de motor opladen, zelfde conclusie slechte accu's nemen te weinig lading op.
Zou je de accu's niet gewoon moeten gaan vervangen? Hoe oud zijn de bestaande accu's eigenlijk?
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door Arie55 »

gwvmanen schreef:
vr 09 nov 2018, 22:55
Dank voor jullie adviezen.

Gelijk maar wat antwoorden. Ik heb 2 zonnepanelen van ieder 150 Watt-piek op mijn dak liggen, meer kan niet echt bij. Nu in november is de opbrengst ongeveer te verwaarlozen, een handje vol Ah per dag. Maar ik rij ieder dag wel wat, ben een echte zwerver. Normaliter slaap ik in woonwijken, dus een generatortje ligt niet zomaar voor de hand. Als ik meer dan 50 Ah uit de motor-dynamo zou kunnen krijgen dan heb ik voldoende.

Alternatief zou www.solidpower.nl kunnen zijn. Mij camperleverancier is hier enthousiast over, dit systeem vervangt zelfs de motor-accu. Ik heb nog geen prijzen. Heeft iemand hier ervaring mee?

O, ja, ik heb twee 95 Ah accu's onder de passagiersstoel staan. Van helemaal vol naar 11.1 Volt via een 40 W lampje levert een capaciteit van 60 Ah op, erg teleurstellend. Vanaf 11,1 V de motor 1 uur stationair laten draaien levert daarna 20 Ah op. Ook teleurstellend, nietwaar?
Ik denk dat je beter gebaat en goedkoper uit bent met een accu die in korte tijd veel opneemt. De yellow top accu is zo'n accu. Twee van deze accu's is ook goed aan de prijs. Met deze accu is het mogelijk om in een uurtje rijden, de accu tot pakweg een ruime 90% geladen te krijgen

Over dat alternatief; uiteraard is je leverancier daar enthousiast over. Ik ben daar erg alergisch voor. In vragende zin: enthousiast=? jouw geld in zijn zakken? Heeft die eigen ervaringen waar die over kan spreken? Denk het niet, daarvoor zijn ze te kort op de markt. Spreekt hier een verkoper of een techneut?

Die spanning van 11.1 volt duidt erop dat je accu's zo goed als leeg zijn. Met het stationair draaien, zal je geen laadstroom ontwikkelen. Dat gaat pas bij toerentallen van 1200 omw/min gebeuren. Nu laadt je de hh accu d.m.v. de start accu. Niet handig.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door Kroppie »

en kijk eens goed of er niet een groot deel van de laadstroom verloren gaat door slechte verbindingen bij dynamo, zekeringen, scheidingsrelais, accuklemmen ,EN kijk ook eens goed naar de draaddikte tussen dynamo en accu,s , dat zijn vaak maar dunne draadjes, waar door bij een wat hoger amperage een hoop verlies optreed.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Een 3Lion met 3Link lithium accusysteem



Bericht door gwvmanen »

Deze discussie ben ik begonnen met een vraag over een 3Lion/3Link litium accusysteem. Inmiddels heb ik iets aangeschaft, toch leuk om even te laten weten wat.

Ik heb een accu gekocht bij een klein bedrijfje in Rijssen, dat bedrijfje levert een kant-en-klaar oplossing voor Fiat Ducato. Een tamelijk eigenzinnige oplossing, maar ik ben er erg tevreden mee.

Alle 3 mijn loodaccu's (1 start, 2 huishoud) zijn eruit. Op de plek van de startaccu (onder de voeten van de bestuurder) zit nu een 240 Ah litiumaccu, die alles doet. Stroom voor de auto en stroom voor het huishouden. Speciale elektronica zorgt ervoor dat je altijd kan starten, bij een "State Of Charge" onder de 20% wordt het huishouden afgeschakeld.

Van die 240 Ah is dus 80%, 192 Ah beschikbaar voor huishouden. En in tegenstelling tot loodaccu's, bij een Litium accu zijn die amperes er echt. Met dit vermogen kan ik pakweg een week vooruit en dan hoef ik geen lampjes uit te doen. Daar moet ik wel bij vertellen dat al mijn lampen led zijn.

Doordat deze accu op de plaats van de autoaccu zit is het volle laadvermogen van de dynamo beschikbaar. In mijn camper heb ik laadstromen van 120 ampere gezien (bij lege accu). Tot een SOC van 95% wordt nog steeds geladen met 60 ampere. Met zo nu en dan een beetje rijden blijft deze accu vanzelf vol. Van helemaal leeg naar helemaal vol in pakweg 3 uurtjes rijden.

Ook leuk is het gewichtsverlies. 3 Loodaccu's eruit en 1 litiumaccu erin levert een gewichtsbesparing van zo'n 50 kg op.

Een issue bij alle litiumaccu's is dat ze niet geladen mogen worden bij vorst. Je mag alleen laden als de accu warmer dan 0 graden is. In een Fiat Ducato hangt de accu half buiten de auto en de luxe vloermat voorin de camper voorkomt (helaas) dat warmte van de cabine bij de accu komt. Deze accu heeft daarom zijn eigen verwarming. Werkt prima, alleen kost stroom. Nu mijn camper met vorst buiten staat moet ik toch zo nu en dan even rijden om bij te laden. Alternatief is natuurlijk de verwarmingsoptie weg te laten en de camper in de winter helemaal niet te gebruiken. Opslag mag tot min 20 graden celcius.

Als laatste wil ik de prijs noemen. Zo'n accusysteem is duur. Wat je kan meenemen in je redernering (behalve de prestatie natuurlijk) is de lange levensduur. Zo'n accu haalt 5000 laad/ontlaadcycli. Dat is een keer of 5 het aantal van een loodaccu. Dit is de laatste accu die je ooit in je camper koopt. Maar ja, hoe lang heb je die camper? Je kan deze accu natuurlijk (laten) overplaatsen naar je volgende camper, dat gebeurt in de praktijk ook.
Plaats reactie