Remvermogen in relatie tot wielomtrek

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door 309T16 »

In een ander topic kwam ter sprake, dat er een verband zou bestaan tussen het remvermogen van een remsysteem en de wielomtrek.
Een aantal die dat onderschrijven en aan aantal duidelijk niet. Heb wat gegoogeld en kon hier geen onderbouwde info over vinden.

Ben hier erg benieuwd naar. Ik 'hobby' regelmatig met grote remsystemen van Brembo en Stoptec als upgrades voor auto's die een aanzienlijke hoeveelheid pk's extra gekregen hebben door tuning.

Zoals ik het zie heeft een auto een hoeveelheid bewegingsenergie (mv²/2). Die wil je verminderen. Dat gebeurt door omzetting d.m.v. wrijving (remblok op de schijf) naar warmte.
Remvermogen is de vertraging die een rem levert en is onafhankelijk van de snelheid (tweede orde t.o.v.eerste orde snelheid). Uitgedrukt in m/sec².
De vertraging wordt bepaald oor de hoeksnelheid van de schijf en dat is een vast gegeven. Immers verandert de straal van de positie van de remblokken niet bij een grotere wielomtrek.

Waar of niet waar?

Willart
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door 309T16 »

Ben er achter dat het toch wel zo is. De vertaling van hoeksnelheid naar reële snelheid wordt bepaald door de wielomtrek :-B

De relatie is dus wel aanwezig.

Leuk dit eens zo beredeneerd te hebben!
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door Meine »

Voor het maximale remvermogen worden niet voor niets zo groot mogelijke schijven gemonteerd bij sport(ieve) auto's. Dat heeft natuurlijk ook zin bij zwaar- of overbelaste campers. Om de wielomtrek niet te veel te laten toenemen worden grote velgen met platte banden gemonteerd. Daar passen dan de grootst mogelijke schijven in.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door Joske »

Het klopt allemaal.
Remmen is het omzetten van kinetische energie in thermische energie, soms (steeds vaker) in elektrische energie.
Ook kun je praktisch redeneren wat "iedereen" snapt:
Zet eens een remsysteem met schijven van diameter 10 cm op je camper.
Dat gaat niet werken.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door Becosemsaida »

Dus als ik het zo begrijp....... moet ik toch wielen van 20" onder mijn camper gaan zetten, een goed brembo (of ander) remsysteem om dan alles in mijn camper bij het remmen op te ruimen. :lol: :lol: :lol:

Ok, stel even voor dat het upgraded word, hoe doen we het dan met trommelremmen?? Upgraden naar schijven?

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door AadenAnke »

Ooit een 40 jaar geleden heb ik de trommels van een VW 1600tl vervangen door de trommels van een VW bus. Moest het nodige overzetten maar remde erg goed. Later toen ik deze verkocht had aan een kennis krijg hij er een zeer ernstige aanrijding mee dodelijke afloop van de andere betrokkenen. Auto werd in beslag genomen en allerlei onderzoeken aan gedaan. Gemeten remvermogen was hoger dan fabrieksopgave. Dus ja grotere diameter en vooral ook bredere voeringen dus groter oppervlak dat elkaar raakte (trommel/voering). Met huidige voertuigen met ABS e.d. zal het wel veel meer aanpassen wezen. Maar in principe zou het remvermogen dat er door de fabriek in/aangebouwd is voldoende moeten zijn. Onderhoud en vooral goede banden(profiel, breedte en de juiste druk) lijkt mij in bijna alle gevallen voldoende.

Gr. Aad.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door henk en lila »

Waarom zou er eigenlijk een remkrachtverdeler op auto's zitten? Om de warmteontwikkeling tussen de voor- en achterremmen te verdelen?
Denk het niet!
Een auto kan maar op twee manieren afremmen.
1. Gas los laten en hopen op tegenwind.
2. De wielen afremmen qua snelheid tov het wegdek.
Lees dit artikel maar eens dan snap je ook waarom je in een bocht niet te hard moet bijremmen.
https://www.mvwautotechniek.nl/onderste ... g-slip.htm

Het contactvlak van de band met het wegdek en de kilo's die er op rusten levert de remkracht. Die kracht maal de afstand tot het hart van de as (ca. halve banddiameter) bepaalt het remkoppel. En dat vertaal je weer naar de benodigde kracht in de remklauw maal diens afstand (van de blokken) tot het ashart.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door leftlanebandit »

Kracht maal arm zo simpel is het

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door seth_space »

henk en lila schreef:
di 30 okt 2018, 15:46
Waarom zou er eigenlijk een remkrachtverdeler op auto's zitten? Om de warmteontwikkeling tussen de voor- en achterremmen te verdelen?
Denk het niet!
[\quote]

Die dient om de remkracht te verplaatsen tussen de assen/wielen om te voorkomen dat bijv de achteras zou blokkeren bij stevig remmen terwijl de vooras door zou schieten. De remkracht verdeler zorgt voor een ideale verdeling van de remdruk oadhv het gewicht. Zowel door lading als door de koetsbeweging bij remmen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door Kroppie »

word bij de nieuwere auto,s vaak geregeld door de abs.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door Metor »

Het contactvlak van de band met het wegdek en de kilo's die er op rusten levert de remkracht. Die kracht maal de afstand tot het hart van de as (ca. halve banddiameter) bepaalt het remkoppel. En dat vertaal je weer naar de benodigde kracht in de remklauw maal diens afstand (van de blokken) tot het ashart.
Helemaal juist.
Volgende vraag: hoe zit het nu met de slijtage van remblokken en remschijven in relatie tot wielomtrek?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door Kroppie »

ik denk dat dat meer afhangt van de snelheid vanwaar tot lager geremd word, maar ik hoef het juiste in deze niet te weten, vind het onbelangrijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Remvermogen in relatie tot wielomtrek



Bericht door hathi »

Klopt ,Jos,als ze versleten zijn,moeten er nieuwe op,en verslijten,doen ze door gebruik,het ene merk,wat meer dan het andere,daar hoef je geen theorie,op los te laten,lijkt me?
Hans
Plaats reactie