inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
slowhand
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 10:37

inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door slowhand »

Afgelopen week heb ik een Ducato 230 van 1996 gekocht met defecte 1.9td motor :crazy: . Omdat deze motor echt helemaal aan gruzelementen ligt en ik geschikt een duacto 244 van 2002 met goede 2.3 jtd motor en bak kan kopen loop ik nu met het idee rond de 2.3 jtd motor in de 230 te bouwen :D . Ik weet dat ik dan de computer voor het motormanagement mee om moet bouwen en een groot deel van de kabelboom en waarschijnlijk ook de zekeringkast mee moet ombouwen waar ik op zich wel wel een uitdaging in zie. Mijn grootste dilemma is alleen: Gaat de motor + bak in de 230 passen? Tevens zit in de 244 al een digitale tellerklok en een airbag, moet het hele dashboard dan mee overgebouwd en gaat dit ook passen? Heeft hier iemand ervaring mee? Alle info is welkom! :thumbup:
Toedeledoki

Re: inbouw van 2.3 jtd (244) in een 230 (1.9td)



Bericht door Toedeledoki »

Als het een alkoofcamper is kun je haast beter de hele kop van de Ducato over zetten :wink:

De motor en bak passen qua ruimte. Verder is het veel uitzoekwerk qua bekabeling en elektronica. Vergeet ook de startonderbreker met transpondersleutel niet.

Is het niet een beter idee om bijvoorbeeld een 2.5 of 2.8 diesel erin te zetten? Lekker zonder elektronica.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: inbouw van 2.3 jtd (244) in een 230 (1.9td)



Bericht door travelscout »

Zal vast wel kunnen. Maar je zult ook heel veel moeten aanpassen.
Behalve voorgenoemde: gaspedaal, uitlaat (filters), koeling (radiateur, intercooler), remmen, digitaal dashbord etc.
Immers meer vermogen = meer gedoe: Vaak digitale electronica (als het zorgvuldig aangesloten wordt ook best betrouwbaar!). Kenteken aanpassingen, euro norm (voor toekomst als belastingtarieven stijgen).

Wellicht hebben de specialisten hier zoals in Herentals, Kampen etc, daar specifieke ervaring mee.
Persoonlijk zou ik daar eerst eens navragen.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door Kroppie »

www.debridge.be

en voor millieu eisen hoef je het niet te doen want datum 1e toelating van het voertuig is bepalend, al bouw je er een opwindmotor in, millieuklasse blijft zoals ie is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door hathi »

Ik weet het niet of Deze motor( subframe)) wel past,daar heb ik geen ervaring mee,wel met Mercedes CDI ,en dat heeft 3 jaar geduurd ,alvorens,alles naar wens was,dus veel success,en geduld :hug:
Hans
slowhand
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 10:37

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door slowhand »

Dat klinkt allemaal niet erg hoopgevend. :think: Aan de andere kant nu heb ik camper die alleen duwend vooruit komt en met een hele winter voor de boeg.... :wink: Ik ga komende week sowieso naar Kampen. Ik ga daar eerst idd eens navragen en kom er op terug wat we gaan doen. Voor eerst hartelijk dank voor de info en voor het meedenken! :thumbup:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door ducati 900 »

Het is een hoop werk maar wel leuk om te doen en je hebt er als hij klaar is wel een hoop voldoening van.
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn Bedford, van 72 pk carburateur naar Opel injectiemotor met 115 pk met automaat.
Zo rij ik al 15 jaar rond en elke keer als ik er in stap heb ik weer die smile van oor tot oor op mijn gezicht.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door hathi »

Roerend mee eens Ben,de voldoening is enorm,trouwens ook het rijden,en de meerdere mogelijkheden,maar met Voorwielaandrijving,mss minder mogelijk,ook hier is meten,weten
Hans
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door ducati 900 »

:-B :-B
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door frank_h »

Ik zou op zoek gaan naar een 2.5 tdi, 115 pk. Die is origineel ook in de 230 geleverd. Als je een complete bus koopt zal dat veeeeeeel makkelijker zijn.
slowhand
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 10:37

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door slowhand »

Het is onderhand meer dan een maand geleden dat ik met het idee rond liep van onze 1.9 TD camper met defecte motor (en achteraf defecte versnellingsbak) te voorzien van een 2.3 JTD blok. Bij het verwijderen van de bak, bleek dat er bijna geen olie meer in zat en dat deze helemaal grijs was dus dit kwam er nog bij. Ik kan in tussentijd melden dat ik heb gekozen voor een 2.8D (8140.63) motor, (met dank aan tip Paul Snip) welke al uitgebouwd is uit de donorbus die ik uit Duitsland gehaald heb en dus goed kon testen. Ondertussen staat de motor met nieuwe pakkingen, thermostaat e.d. incl. bak en nieuwe koppeling klaar om ingebouwd te worden. Ik heb gelijk de stuurbekrachtiging van de donorbus erop gezet en brandstofleidingen, gas- en koppelingskabels en kabelboom overgezet. Alles gaat tot nu toe voorspoedig, komende week gaat het contactslot met transponder nog om en hoop ik de 2.8D motor weer in te bouwen. Het enige waar ik tegen aan liep was dat ik vier draadjes op een stekker mis, links bij binnenkomst achter het dashboard op de kabelboom. Ik kan nu het hele dashboard eruit gaan slopen en ook deze kabelbundel ombouwen maar als ik weet waar deze draadjes voor zijn a.d.v. een schema ben ik er ook en kan ik indien nodig deze als bypass leggen. Heeft iemand een schema van een Ducato 230 (2.8D) zodat ik dit uit kan zoeken? Alvast hartelijk dank! Trouwens de 2.8 D heeft al wel een computer in tegenstelling tot eerder bericht, welke ik ook mee heb overgezet en een EGR en katalysator. Hartelijke groet!, Rien.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1855
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door Japie »

Ik heb wel een werkplaatshandboek voor je digitaal en daar staat de electronica in.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
slowhand
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 10:37

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door slowhand »

Dat is mooi, ik houd mij aanbevolen! Heb je een link voor mij of wil je het bestand liever mailen?
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1855
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: inbouw van 2.3JTD (244) in een 230 (1.9TD)



Bericht door Japie »

Ik zet morgen wel een downloadlink hier. Een we transfer link.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Plaats reactie