Hoog voltage acculader

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Wout124
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 11:09

Hoog voltage acculader



Bericht door Wout124 »

Beste camperaars!
Ik ben bezig met een zelfbouw project. Nu heb ik een accu met lader gekocht. 80ah beaut agm accu en een lader van Obelink. Werkt allemaal prima totdat de accu bijna vol zit. Dan gaat de lader nog 10 minuten 16,4 volt leveren en begint de accu aardig geluid te maken. Nu is mijn vraag, is dit normaal en niet schadelijk voor de accu? Ik kan namelijk nergens iets lezen over zo'n hoog voltage.
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Hoog voltage acculader



Bericht door Nugget1 »

16,4V voor een 12V accu is veel te hoog. Is het mogelijk om de instellingen van de lader te veranderen? Als de accu bijna vol is moet de lader overschakelen op 14,6 - 14,7 absorptieladen. Als derde fase gaat ie over in druppelladen, zo’n 13,6 Volt. Verander dus de instellingen van de lader, of ruil hem om voor een juiste.
Wout124
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 11:09

Re: Hoog voltage acculader



Bericht door Wout124 »

Ik lees net dat het 2.6 v per cell is, 16,6 volt is om zuurschifting te voorkomen. Voor korte duur dit voltage. Echter staat daar ook bij dat dit voor agm accu's niet nodig is. Iemand hier meer verstand van? Het gaat maar om 10 minuten
Edson
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 10 feb 2017, 16:18

Re: Hoog voltage acculader



Bericht door Edson »

Zelf die 10min op 16v zijn te lang, het mag zeker nooit boven de 15v gaan of de accu gaat koken. Een drie of vier traps lader geeft max 14,7v
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Hoog voltage acculader



Bericht door FredV »

Nugget1 schreef:16,4V voor een 12V accu is veel te hoog. Is het mogelijk om de instellingen van de lader te veranderen? Als de accu bijna vol is moet de lader overschakelen op 14,6 - 14,7 absorptieladen. Als derde fase gaat ie over in druppelladen, zo’n 13,6 Volt. Verander dus de instellingen van de lader, of ruil hem om voor een juiste.
Bulk: opladen via een constante laadstroom. Hiermee wordt de accu op de juiste spanning gebracht (ca 14,4 volt of 14,8 volt voor een AGM accu) om vervolgens door te gaan naar de absorptionfase. In deze fase ontvangt de accu de meeste lading. De accu is na deze fase 75 tot 90% geladen.
2. Absorbtion: lading op basis van een constante laadspanning. De laadstroom neemt steeds meer af 13,8V De bulk- en absorptionfase samen zorgen feitelijk voor het volledig laden van de accu (tot 100%). Hoe meer de accu ontladen was, des te langer duren deze fases samen. Tijdens de absorbtion is ook nog een periode Nalading= een boost 14,8V constant om het zuur te egaliseren/volledig rond te krijgen.
3. Float of trickle (druppel): tevens op basis van een constante laadspanning 13,5V-13,8V. Hier start de onderhoudsmode van de accu (vaak wordt deze stand de ‘druppelstand’ genoemd). De accuspanning wordt verlaagd en dan gaat de accu in ’storage’ modus. De lagere ’storage’ spanning vermindert corrosie van de positieve platen.
Alleen 3- of meertraps laders kennen dit volledige onderhoudsschema. Deze laders zijn ook ideaal voor het continu onderhouden van accu’s van campers en motoren tijdens hun winterstalling.

Een lading van 16,4V zal de accu op zeer korte termijn MOLLEN.
Laatst gewijzigd door FredV op vr 19 okt 2018, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Knibbel
Wout124
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 17 okt 2018, 11:09

Re: Hoog voltage acculader



Bericht door Wout124 »

Dit bevestigd inderdaad mijn vermoeden. Ik ga de fabrikant even een mailtje sturen en de reactie zal ik hier plaatsen. Dankjewel voor het meedenken!
Plaats reactie