Diesel niveaumeter

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marianjacques
Berichten: 667
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Diesel niveaumeter



Bericht door Marianjacques »

Beste..
In bezit zijnde van een Adria compact sl met 2.8 JTD motor 2005...is gisteren in Frankrijk de brandstof opvoerpomp vernieuwd Bosch0580303010.
De vorige/originele opvoerpomp zorgde voor zeer spannende momenten op een drukke Franse Provinciaalse weg met amper uitwijk mogelijkheden.
Zijn gisteren zonder eerdere waarschuwing plotseling stilgevallen en weggesleept naar een garage.
Deze garage heeft eenzelfde ..nieuwe opvoerpomp geplaatst.
Inderdaad dit probleem is opgelost en nu een goede 300 km verder merk ik dat de brandstof niveaumeter ..dashboard.. dezelfde stand blijft staan...in dit geval 4/5 vol. De eindstand voor vervanging.
Heb intussen de aansluit stekker op de pompunit ...4 draadjes ...eens los en vast geschoven, met als resultaat dat de meter nu op leeg staat met oranje pomp lampje/symbool brandend.
De stekker los geeft dan een knipperend pomp lampje.
Opnieuw aansluiten geeft even een 4/5 vol stand en na uit en weer aandraaien van kontaktslot weer een lege meterstand met brandend pompsymbool.
Vanwege de inmiddels afgelegde afstand telefonisch contact gehad met reparateur en deze geeft aan dat de dieselopvoerpomp los staat van de niveau meting... telefonisch kunnen ze me niet verder helpen. En om nu weer even terug te rijden...
Is er iemand die hier meer over kan vertellen...moet deze meter gereset worden? Of moet ik de unit uit de tank sleutelen en kijken of het vlottersysteem geblokkeerd is?
Momenteel is er ong. 400 km na de laatste tankbeurt gereden..normaliter zou de meter op half moeten staan/aangeven.
Hoor graag adviezen..

Jacques

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Dieselniveau meter



Bericht door seth_space »

Misschien helpen de tips hier je wat verder:
https://www.fiatforum.com/ducato/266179-fuel-gauge.html

en hier wat visuele info:
https://youtu.be/_hZW2FZeNU8
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dieselniveau meter



Bericht door Cee Pee »

Toen ik een grotere tank onder de Ducato geplaatst had was ook de meter van de leg, nadat ik de tank helemaal volgooide wist hij het weer en geeft sindsdien keurig de stand weer aan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Marianjacques
Berichten: 667
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Dieselniveau meter



Bericht door Marianjacques »

Dank alvast voor de reacties.....gaat het verder bestuderen en proberen.
Helaas kon..mocht ik niet bij de vervanging in de garage aanwezig zijn en ben vergeten om te vragen de defecte pomp mee te krijgen. Nou ja..zo'n stinkding in je camper is ook niet alles.
Laat de resultaten weten.
Ik ga er niet vanuit dat de demper stabilisator onderdeel van het probleem is..zou wel erg toevallig zijn.
Hoop op een soort van kalibratie middels vol tanken..gaan we dus eerst proberen.

Groet
Jacques

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Dieselniveau meter



Bericht door ducati 900 »

Typisch zo'n geval van: jullie hebben de kleppen gesteld en nu heb ik een lekke band.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dieselniveau meter



Bericht door Kroppie »

na 13 jaar gaat er wel eens wat stuk, en soms ook wel eens iets meer dan 1 ding, slijtage, of pech heet zo iets .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dieselniveau meter



Bericht door Cee Pee »

Hoop op een soort van kalibratie middels vol tanken..gaan we dus eerst proberen.
Bij mij werkte dat, hopelijk bij jou ook.
Laat even weten of het gelukt is (of niet).
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Marianjacques
Berichten: 667
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Dieselniveau meter



Bericht door Marianjacques »

Yup..zal het morgen laten weten.
Ben ook zeer benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Marianjacques
Berichten: 667
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Dieselniveau meter



Bericht door Marianjacques »

Vanochtend de tank gevuld....45 ltr erbij.
Inderdaad staat de brandstof meter weer op vol...geen random uitslagen meer.
Intussen 150 km gereden en naald is iets gezakt.
Staat (toevallig ?) Weer op 4/5 van de uitslag.
Nu maar hopen dat de meter na 400 km weer op ongeveer half staat.
Dus Cee Pee...wat mij betreft mag je naar de volgende ronde....
Tot zover bedankt.
Indien nodig geef ik nog wel een update..
Groet Jacques.



Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk


Toedeledoki

Re: Dieselniveau meter



Bericht door Toedeledoki »

De niveaumeter en de opvoerpomp zitten wel in dezelfde unit. Het zou dus kunnen dat er iets verbogen/losgeraakt is met (de)montage.


Ook het resetten van de meter komt mij bekend voor. Ik had een kapotte temperatuursensor bij een Ducato 244. Meter stond mooi op half. Motor warm of koud. Nieuwe sensor erin. Nog steeds hetzelfde. Geprobeerd te resetten met apparatuur van de Fiat dealer. Ook geen succes. Uitendelijk een harde reset uitgevoerd door de accuklem los te nemen terwijl de auto op contact stond. En de meter werkte weer naar behoren.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dieselniveau meter



Bericht door Cee Pee »

Dus Cee Pee...wat mij betreft mag je naar de volgende ronde....
Tot zover bedankt.
Mooi dat het weer goed werkt, daar gaat het om. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Marianjacques
Berichten: 667
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Dieselniveau meter



Bericht door Marianjacques »

Update...
Niveaumeter aanduiding wilde toch niet overeenkomstig de gereden kilometers verder zakken.
Geen stabilisator te vinden... en de stekkers/ bekabeling volgend, geen contact problemen. Zou instrumentpaneel meter dan toch niet goed zijn....
Zou wel zeer toevallig zijn...
Toch eerst maar eens wat Fiat Professional werkplaatsen bezocht...wilde toch graag weten of de vorige week geplaatste pompunit met geintegreerd brandstof vlotter de goede is... men kan immers ook een verkeerde versie geplaatst hebben. Blijkt een goede te zijn..alhoewel er een technicus twijfelde of het wel een nieuwe was...verkleuring.
Werd eigenlijk altijd prima geholpen..echter geen weerstand waarde bekend of te vinden.
Kreeg ongevraagd een uitdraai mee van de ELEARN gerelateerde pagina's. (Elektrisch schema)
Dit hielp me om bevestigd te krijgen dat er geen sprake is van een stabilisator..en dat de goede stekkers/kabels gecheckt zijn.
Dus alles goed.. behalve..geen weerstandwaardes vermeld/bekend... en geen stabiele weergave op instrumenten paneel.
Toch alles maar weer in elkaar gezet (staat bijna een week voor de deur) echter daarbij zag ik dat de pompunit anders geplaatst was dan logisch. Deze stand was beetje ondergesneeuwd vanwege het volgende aandachtspuntje....
Bij de vervanging in Frankrijk, had iemand een van de 8 (4mm) draadeindjes dol gedraaid, (van een afsluitring/flens die de pompunit in de tank drukt) zodanig dat een moertje wel draaide, maar niet loskwam..schroefdraad weg dus...derhalve had ik om de pomp/vlotter unit eruit te krijgen al een moertje moeten open slijpen...draadeindje kunnen redden en opgezuiverd met snijplaatje.
Ben je toch best even mee bezig.
Bij het terug plaatsen viel het me nu pas op dat de unit eerder verdraaid was geplaatst...de brandstof leidingen stonden erg gespannen als ik hem opnieuw in deze positie zou plaatsen

Er staat nergens een indicatie hoe of onder welke hoek de unit geplaatst dient te worden.
Heb de unit "logisher" verdraaid, zodat er geen mechanische spanning op de leidingen staan...dat moet dus de goede hoek zijn. Spul voorzichtig even gelicht en gekeken of de vlotter goed bijloopt...en dat doet hij prima.
En nu geeft de aanwijzing direct een mooie halve tank niveau. (Zonder reset etc)
Klaarblijkelijk toch een kwestie van vastlopen van de vlotter...er bevindt zich een richel in de tank...welke de bewegingsvrijheid klaarblijkelijk ...soms... net genoeg belemmerd heeft.
Die hoek moet je dus niet kiezen...maar zo had men hem wel geplaatst.
En wat is nu de weerstands waarde:
Vol 8 ohm
Midden 120 ohm
Leeg 300 ohm
Als je vlotterweerstand defect is, weet je nu ter controle wat de waarde zou moeten zijn. Dit vlotterdeel is los te bestellen. Dus eenvoudig te verhelpen.
In ieder geval veel geleerd en een pak van mijn hart...frustrerend...dagen mee bezig geweest.
En nu de stalling in...pff

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dieselniveau meter



Bericht door Kroppie »

goed gedaan en bedankt voor de melding. :thumbup: :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Diesel niveaumeter



Bericht door Peter LMC »

:thumbup: :thumbup:
Plaats reactie