Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door Jan en Simonne »

Ik ben op zoek naar gebruikers ervaringen van mensen met een Niesmann & Bisschof, die lithium batterijen hebben ingebouwd.
Wat voor aanpassingen zijn nodig aan de elektrische boordinstallatie?
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Iemand met een N&B met lithium accu's?



Bericht door fransien »

G
Laatst gewijzigd door fransien op za 27 okt 2018, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Iemand met een N&B met lithium accu's?



Bericht door 't Busje »

Dit heeft toch niet speciaal met N&B te maken? Of heeft N&B een specifieke elektrische installatie?

Als ik dit goed begrijp, is dit een 1-op-1 vervanging van een lood-zwavelzuur accu. Dit is bovendien de enige lithium accu die ik heb kunnen vinden, die qua hoogte onder de rechtervoorstoel van de Ducato 250/290 past.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Iemand met een N&B met lithium accu's?



Bericht door JoopBrekken »

Wij hebben een Power Xtreme X75 LFP ( met ingebouwde BMS ) onder de rechter voorstoel liggen. Deze LFP accu heeft ook geen enkele speciale aanpassing nodig, en mag op zijn zijkant liggen. Er is ook een X125 met dezelfde afmetingen.
En let op: een lithium batterij is heel wat anders als een LFP ( LiFePo4 ) batterij! Die laatste kan niet ontploffen, heeft een langere levensduur, en een heel vlak spanningsverloop.
En sorry, bij ons zit hij maar in een simpel busje.....
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Iemand met een N&B met lithium acc



Bericht door Pienmajer »

Ik geef je in overweging deze vraag aan Fraron (Duitsland) te stellen.
Nadat ik het antwoord heb gekregen dat er niets aangepast hoeft te worden, heb ik een afspraak gemaakt en toen hebben ze in 1 uur de accus geplaatst. Wel dikkere kabels gebruikt en ook heb ik victron blue tooth accu monitor erbij gekocht voor circa €200. Ben nu meer dan 4 maanden met de accus onderweg en ben erg tevreden. Gr, Pat
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Iemand met een N&B met lithium accu's?



Bericht door 't Busje »

JoopBrekken schreef:
wo 17 okt 2018, 18:05
Wij hebben een Power Xtreme X75 LFP ( met ingebouwde BMS ) onder de rechter voorstoel liggen. Deze LFP accu heeft ook geen enkele speciale aanpassing nodig, en mag op zijn zijkant liggen.
Die je waarschijnlijk op z'n kant hebt liggen. Dat zou bij ons niet passen, omdat de 230 volt voeding en de daarmee samenhangende verdeeldoos samen met de HH-accu onder de voorstoel zitten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Iemand met een N&B met lithium accu's?



Bericht door JoopBrekken »

Klopt, en bij ons ook de 350W omvormer, en de shunt voor de batterijmonitor onder die stoel en nog ruimte over.
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Iemand met een N&B met lithium accu's?



Bericht door fransien »

G
Laatst gewijzigd door fransien op za 27 okt 2018, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iemand met een N&B met lithium accu's?



Bericht door kampo »

Als je een Lithium accu op zijn kant legt, wat technisch mogelijk is, dan is dat wel minder goed.
Balancers zijn de kleine printplaatjes die bovenop in de accu zitten en aangesloten tussen de cellen.
Die printplaatjes kunnen niet goed tegen vibraties, zoals in voertuigen, in de liggende richting.
Omwille van de temperatuurgrenzen moet een Li accu altijd binnen staan. Onder de zetels, metaal zonder isolatie, is een erg koude plek...

@Jan en Simonne.
NB, Ik denk dan aan een 200Ah LiFePO4 of meer.
Je moet nakijken of de laad aparatuur van je NB een stand Lithium heeft, wat onwaarschijnlijk is bij een ouder voertuig.
Indien niet heb je 2 mogelijkheden:
1. je sluit de Lithium accu met BMS gewoon aan , doet geen bijkomende kosten, behalve wat dikkere kabels en bent tevreden , ook als het wat minder lang meegaat.
2a. Je vervangt de MPPT solarlader door een nieuwe met Li stand en je zet parallel op de EBL een nieuwe acculader met Li-stand. Dat is duurder en beter als de eerste oplossing.
2b. Je gaat nog een stap verder en monteert bovenop 2a een dikke buck-boost B2B lader om sneller te laden, ook stationair vanuit de Dynamo, waarbij de idee is van je benzine noodstroomgenerator thuis te laten. Dat levert aardig wat winst op bij een lithium configuratie.

PS: Victron heeft blijkbaar voor het eerst zijn Lithium prijzen laten dalen en net nu ook nieuwe Lithium accu reeks met een geïntegreerd BMS systeem.
Verkrijgbaar in 50/100/200Ah. Dat geïntegreerd BMS is minder werk om aan te sluiten en goedkoper voor een camper waar slechts 1 HH accu gewenst is.
Groeten Kampo
MC4
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 jun 2018, 21:59

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door MC4 »

Hallo iedereen,
Ik heb bijna 5 jaar een 40 Amp lith bat gebruikt, deze gewoon opgeladen met de laadapparatuur van de camper op GEL stand en geen problemen ondervonden, na drie dagen met verwarming en verlichting was zij wel leeg.
Ik heb nu echter wel een 120 Amp lith bat (Power extreme) geplaatst welke ik op dezelfde wijze oplaad, ook zonder probleem
De "oude " lith bat zit nu in een van mijn Oldtimers, daar is ook niets veranderd aan het laadsysteem maar deze bat doet het in de Oldtimer bet
er dan de loodbat daar zij bijna niet ontlaad.
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door fransien »

G
Laatst gewijzigd door fransien op za 27 okt 2018, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door Kroppie »

meer weetjes en ervaringen met lifepo acuu,s?
a.u.b.

https://www.wohnmobilforum.de/lifeypo4- ... -f125.html.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door seth_space »

@kampo, bms printplaten zijn niet gevoeliger voor trillingen in welke positie dan ook. Smd is daar zelfs zeer ongevoelig voor.
Een lfp accu onder de stoel is de perfecte plaats. Vorst zal daar zelden optreden binnenin en bij ontladen speelt dat geen rol.
Laden bij vorst is een kwestie van de juiste lader die in staat is de batterij op te warmen door zijn laad programma.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door fransien »

G
Laatst gewijzigd door fransien op za 27 okt 2018, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie