Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door Atoz »

Dan gaat dat wel lukken. Geef eens een link zodat we zelf wat meer informatie kunnen zoeken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door kampo »

Hier een link naar een site waar de vertaling staat van een zeer compleet document over LiFePO4 accu's.
Het behandeld de verschillende aspecten en is ook gericht naar zelfbouwers.
Beetje Amerikaans natuurlijk. Ook een leuk Chinees filmpje met destructieve testjes.
Verschillende puntjes die ik in het kort hierboven vermelde komen er uitgebreid in voor, en nog veel meer.

https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_ ... achten.pdf
Groeten Kampo
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door durisotti »

Als ik een tip mag geven..ik zou nooit lithium accu's plaatsen in een camper.
Reden brandgevaar, lithium accus branden als een fakkel en zijn niet te blussen.
en de dampen die bij brand vrijkomen zijn zeer giftig.

https://www.brandweer.nl/brandweerneder ... e-batterij
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8664
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door seth_space »

Daarom gebruikt men tegenwoordig ook geen lithium-ion accus maaar lifepo4 accus die dat brandgevaar niet hebben.

Ik heb dat door kampo gelinkte artikel ( alleen dan het originele niet vetaalde) al vaker aangehaald . Het is een zinvolle instap voor iemand die veel twijfel heeft al zul je na lezing alleen maar bevestigd zijn in die twijfel vrees ik.
Het bevat wel veel goed uitgewerkte zaken maar bevat ook een aantal erg slecht beargumenteerde delen. Zolas wanneer het gaat over de kant en klare vervangingsaccus op lfb basis die in-place gebruikt worden. Daar is het artikel echt achterhaald.

Feit is dat je na een goed beargumenteerde keuze heel betaalbaar gebruik kunt maken van lifepo4 accus die grote voordelen hebben. Als je om de een of andere reden twijfel hebt of angst voor het onbekende: niet aan beginnen.

Laat je echter niet gek maken door rampverhalen die er op het internet zijn te vinden. Als je die gaat opzoeken over loodbatterijen of gasflessen etc.. dan durf je niet meer je camper in ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door kampo »

durisotti schreef:
zo 21 okt 2018, 0:32
Als ik een tip mag geven..ik zou nooit lithium accu's plaatsen in een camper.
Reden brandgevaar, lithium accus branden als een fakkel en zijn niet te blussen.
en de dampen die bij brand vrijkomen zijn zeer giftig.

Zoiets schrijf je enkel als je geen ervaring hebt met LiFePO4 en LiFeYPO4.
Er zijn eigenlijk geen andere gevaren aan deze accu's dan aan de bekende lood-zuur accu's.
Behalve dat er meer, veel meer kracht in zit, in dezelfde afmetingen.
De veiligheidsmaatregelen zijn dus dezelfde als voor de andere HH accu's.

Bekijk ook eens dit 'grappige) filmpje
https://youtu.be/aQs7L5LmEss

Het grootste gevaar is dat je ze stuk maakt en dat er dan meer centen verloren gaan als wanneer je een lood-zuur accu stukmaakt.
In veel gevallen gaan gewoon sneller stuk als aangegeven, moet niet altijd door een gebeurtenis.
- verkeerd laden en ontladen, BMS die niet werkt, slechte temperaturen, trillingen, slecht bevestigd,...

Ik citeer uit bovenstaande link:
Niet voor doe-hetzelvers Tenzij u graag een lege portemonnee wilt:
LiFePO4 is nog niet klaar voor grootschalige toepassing door doe-het-zelvers. Lees dit dus zorgvuldig!! En wanneer u klaar bent met lezen, en het lijkt u wel wat, besteed dan nog eens 6-8 maanden om alles wat u kunt vinden te lezen over LiFePO4. Sinds dit artikel beschikbaar is voor het publiek heeft een flink aantal LFP eigenaren contact met me opgenomen om te vertellen dat hun LiFePO4 batterijen geruineerd zijn (niet alle voor maritime gebruik).

In bijna alle gevallen hoor ik van hen: “Op het internet klonk het zo eenvoudig.” Het internet heeft een naam voor deze cheerleaders: “fan boys“. Wees reëel en trek niet te snel conclusies als er veel geld gemoeid is bij postings van fan boys. En doe ook zelf onderzoek.

Dit artikel raakt alleen de oppervlakte en gaat niet in op actuele de stand van zaken in de wetenschap. Die stand van zaken is ingewikkeld, en kunnen we hier niet weergeven. Jammer genoeg zijn maar een paar van de ‘overleden’ LFP accu’s die aan mij gemeld zijn gerapporteerd in online forums, blogs, enz. De mensen die die deze PFP accu’s om zeep gehoplen hebben zijn niet allemaal boot-eigenaren. Sommige zijn mensen met elektrische auto’s, één of twee zijn off-grid en de rest is boot-eigenaar. Wat ze gemeen hebben is te weinig of geen kennis van wat een BMS is, wat een BMS moet doen, hoe je een BMS aansluit, hoe je op de juiste manier LFP accu’s gebruikt, laadt en ontlaadt en wat de veilige marges daarbij zijn.

De statistieken (n=68):
#1 Oorzaak van LFP falen: Overladen Bijna altijd een onjuiste absorptieduur en een te hoog absorptievoltage. Voltages waren in al die gevallen meer dan 14.2V en de absorptieduur was meer dan 30 minuten.

#2 Oorzaak van LFP falen: Onderhoudsladen In bijna alle gevallen waar dit aan de hand was hielden de eigenaren vast aan het onderhoudsladen van LFP (Engels: ‘float’). Een zonnepaneel plus daar bovenop een acculader. Als u denkt dat een LiFePO4 accubank niet overladen kan worden met een voltage van 13.8V, doe meer onderzoek. Het is complete onzin dat LFP niet overladen kan worden met 13.8V, als dat voltage langere tijd wordt aangeboden.

#3 Oorzaak van LFP falen: te veel opladen vanwege celonbalans - in ongeveer de helft van de gevallen bewaakten de eigenaren alleen de spanning van "de set cellen" en bij de andere helft was er sprake van onjuiste pack-balancing.

#4 Oorzaak van LFP falen: Onjuiste setup van het BMS (Battery Management System). Ik aarzel om sommige van deze systemen een ‘BMS’ te noemen, maar in elke case was de ‘bescherming’ die de eigenaar had aangebracht onvoldoende. In 4 van de cases gingen het om “low voltage disconnect“.

#5 Oorzaak van LFP falen: Overmatig ontladen - In de meeste van deze gevallen leidde onjuiste batterijbewaking van de SOC-programmering en gebrek aan BMSbeveiliging tot te veel ontladen van de batterij. Sommige waren celonevenwichtigheden. Houd er rekening mee dat in alle 68 gevallen van deze geruineerde LFP-banken die ik tot nu toe ken er niet één incident was van brand, ontploffing of gevaarlijke ontgassing. Veel opgeblazen en verwoeste cellen, maar geen vuur. Alleen duizenden en duizenden dollars weg.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door 't Busje »

kampo schreef:
zo 21 okt 2018, 8:51
... besteed dan nog eens 6-8 maanden om alles wat u kunt vinden te lezen over LiFePO4 ...
In die 6 tot 8 maanden kun je ieder geval een hoop onzin lezen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door Kroppie »

met verstand van zaken en goed lezen , filter je de zin en onzin er wel uit, in elk geval kom je meer over de materie te weten, en neem je geen ondoordachte/overhaaste beslissingen.
dergelijke dingen aandachtig doorlezen i.p.v. tv kijken levert in ieder geval meer kennis op dan niets lezen/of denken dat er enkel onzin geschreven word.

ik ben nog niet uitgelezen dus ik doe het nog wel met loodaccu,s, bevalt tot nu toe nog prima, en dat ze zwaar zijn (56kg) heb ik maar 2x in de gemiddeld 10 jaar last van(1x oud eruit, 1x nieuw erin) :wink:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door FredV »

Precies, je maakt keuzes naar behoeftes en vergelijk dat met wat aangeboden wordt en of je dat dan kunt plaatsen. Inmiddels heb ik ondervonden dat ook belangrijk is om wat Kroppi schrijft: de specificaties goed lezen, de reviews over het product en over de verkopers, de adviezen in dit topic en laat je goed voorlichten door een (merk)deskundige.
Uiteindelijk beslist meestal de portemonnee wat de keuze wordt.
Op internet vind je meer dan voldoende informatie over soorten, en over gebruik van accu’s
En vooral: neem er de tijd voor.
Knibbel
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door Metor »

Toch maar even reageren op het door Kampo aangehaalde artikel. Er staat wel wat goede info in maar het artikel is zeer tendentieus (in de trant van "wij weten wat goed voor u is").
Niet voor doe-hetzelvers Tenzij u graag een lege portemonnee wilt:
LiFePO4 is nog niet klaar voor grootschalige toepassing door doe-het-zelvers.
Dit geldt zeker niet voor alle doe-het-zelvers. Als ik hier bv zie hoe bestel-bussen door doe-het-zelvers omgebouwd worden tot campers met een kwaliteit waar veel fabriekscampers nog niet aan kunnen tippen en als ik hier zie hoe volledig uitgebrande of deels verrotte campers weer gerestaureerd worden tot beter dan nieuw zit hier veel kennis en vakmanschap. Dit geldt zeker ook op het gebied van (lithium) accu's en bijbehorende elektronika. Deze doe-het-zelvers hebben zeker geen 6-8 maanden te studeren, zo moeilijk is het nu ook weer niet.
Het is complete onzin dat LFP niet overladen kan worden met 13.8V, als dat voltage langere tijd wordt aangeboden.
Dit is dus ook onzin en uitspraak komt van iemand die geen goede balanceer elektronika gebruikt. Mijn stelling is dat balancering in een 12.8V Lifepo4 accu niet mag ontbreken en dat 13.8V voor lange tijd (zoals vaak onderhousdslading voor loodaccu's bij 3 traps laders) geen enkel probleem is voor de levensduur, zeker niet als deze lader eens per zoveel dagen weer kortstondig naar 14.4V gaat laden zoals bij de meeste goede laders het geval is.
Die stand van zaken is ingewikkeld, en kunnen we hier niet weergeven.
Nee dus, die stand van zaken is echt niet zo ingewikkeld en is door iedereen met verstand van elektro prima te begrijpen. Het goed uitleggen is echter een veel grotere kunst.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door Metor »

Om de accu toch in de bestaande bak (die onder de camper hangt) onder te kunnen brengen heb ik die goed geisoleerd en een 3 W verwarmingsmatje onder de accu gelegd. Met behulp van een thermostaat kan ik hem nu vorstvrij houden.
Kijk Merallas :thumbup: , dat is nu eens een slimme doe-het-zelf praktijk oplossing.
Overigens verbazend dat je met slechts 3W, die accu ruimte 15 graden warmer kunt krijgen.
Hoe dik is de isolatie die je aangebracht hebt en van welk materiaal?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door kampo »

@Metor
Ik ben het met je eens dat de stijl waarin die man (Rod Collins 2017) dat verhaal schrijft een beetje tendentieus is, ik noemde het “Amerikaans”.
De neutraliteit beoordelen is moeilijk maar verder is het een meesterstuk, met veel inhoud zowel voor de beginneling als voor de gevorderde Lithium freak.
Dat hij zo overdreven waarschuwt, daar kan je voor of tegen zijn. Maar soms is het nodig...dus ik ben daar niet tegen.
Na het lezen van de vele en uitgebreide passages denk ik dat het een waardevol naslagwerk is.
Leest heel vlot, behandeld verschillende aspecten en is vooral zeer praktijkgericht.
Hij wijst erop dat hij geen specialist is, waarmee hij zijn eigen kennis miskend.

Bovendien kennis van wat? Van iets dat hard evolueert!
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door Kroppie »

daarom blijf je lezen, vanwege de evolutie, morgen weer een andere ervaring, materiaal, inzicht, heb je met alle nieuwe dingen, ik lees dus nog ff door, ook omdat mijn budget nog niet groot genoeg is om dingen fout te doen, lezen is een stuk goedkoper.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door kampo »

merallas schreef:
za 20 okt 2018, 14:47
... en niet opladen bij temperaturen onder 0 graden. De lader op stand loodaccu schijnt het beste te zijn. Om de accu toch in de bestaande bak (die onder de camper hangt) onder te kunnen brengen heb ik die goed geisoleerd en een 3 W verwarmingsmatje onder de accu gelegd. Met behulp van een thermostaat kan ik hem nu vorstvrij houden. De komende periode lijkt geschikt om te kijken of het allemaal goed werkt.
Het idee om te kunnen verwarmen bij extreem koude temperaturen is het juiste. :thumbup:
3 Watt lijkt me nu wel erg weinig.
Onder de accu is goed maar bedenk dat de plastikbak van de accu een echte isolator is.
Dus hoeveel warmte van zo weinig als 3 Watt gaat daar nog aankomen?
De inschakel thermostaat van de verwarmingselement moet een voeler hebben op de accupool.
Die 3 Watt stroom moet ook ergens vandaan komen.
Om goed te zijn mag je die stroom maar tot -10°C uit diezelfde accu halen...
3W/12Vx24h= 6Ah/24h is dan weer veel als het over meerdere dagen gaat.
Ik voorspel dat je in extreme situaties, met slechts 3 watt na een paar dagen nog altijd geen meetbare temperatuurstijging zal vaststellen.
Normaal verwarmen en koelen ze die LFP accu’s inwendig tussen de cellen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Iemand met een Niesmann & Bisschof met lithium accu's?



Bericht door JoopBrekken »

Als je de accu op het verwarmings matje zet en wat isolatie daaronder en om de accu, dan zal het best lukken met die temp. verhoging. 12W oid kan ook!
Het stroomverbruik speelt geen rol omdat je alleen bij acculaden boven 0 moet zijn, en dan heb je stroom genoeg. Dus alleen voor het laden even de accu opwarmen.
Als je niet gaat laden kan de verwarming uit.

Wel jammer dat al deze interesante LFP info in dit rare draadje staat.
Plaats reactie