lekstroom of toch iets anders?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door 't Busje »

Waarom zou het trapje een sluipverbruiker zijn? Dat wordt mechanisch geschakeld. Het zit meer in de elektronische zaken zoals de radio, de ontvanger van de afstandsbediening voor de sloten, het alarm, de niveaumeting van het water, TV in stand-by etc.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
willemzon
Berichten: 1755
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door willemzon »

Omdat het trapje het ook doet als de hoofdschakelaar uit staat, maar buiten dat, daar gaat het topic niet over
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door blizard »

Is de accu van TS ook leeg?
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door pwhooftman »

Vandaag verder gegaan met het terug monteren van mijn elektrische installatie, onder andere de koelkast. Daarbij heb ik gemerkt dat het uitschakelen van de 12 volt installatie in het leefgedeelte via het bedieningspaneel niet alles uitschakelt. Bijvoorbeeld de elektronische unit bovenop de koelkast blijft onder spanning staan, en ook een sigarettenaanstekerplug in de buurt van de tv. Dus het uitschakelen via het bedieningspaneel hoeft helemaal niet te betekenen dat álles spanningsloos is. Tenminste het bedieningspaneel blijft onder spanning (het is bij mij geen mechanische schakelaar die de 12v afschakelt, maar een electronische.
Dus loskoppelen van de accu of een onderbreker monteren kan zinnig zijn.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door hathi »

PW Hooftman :thumbup:
Hans
Edson
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 10 feb 2017, 16:18

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door Edson »

De radio blijft altijd stroom trekken zelfs zonder voorpaneel en de verwarming is ook zonder tussen schakelaar op de HH accu aangesloten. Die elektronica trekt ook een lage stroom en het EBL blok heeft ook een deeltje nodig om zijn geheugen te behouden. Voor die rede, heb ik de radio op de HH accu gezet om zeker te kunnen starten na een maandje staan.
Gebruikersavatar
peet2222
Berichten: 379
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 20:56
Locatie: Flevoland

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door peet2222 »

Met dank voor alle reacties en adviezen.
Na veel research en controles toch maar gekozen voor twee rode schakelaars / onderbrekers voor zowel HHaccu als Startaccu en nu in de stalling
Dat is dan maar geregeld.
Blijkt dat de recente Fiat series toch wel berucht zijn om behoorlijk wat lekstroom
Hoop dat de EBL wel weer opstart want in het verleden was dat na het aanzetten van de accu ook wel eens lastig en duurde het best lang voordat de EBL weer " live" ging.
Alle goeds allemaal

Peet
Excursieleider bij www.vogelbescherming.nl en natuurgids IVN
Dethleffs Advantage T6511

"a zero attitude with the mind in neutral"
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door Transitje »

Waar, en hoe, plaats je zo'n schakelaar?
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door 't Busje »

In de kabel tussen de minpool van de accu en de massa-aansluiting op het chassis.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
peet2222
Berichten: 379
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 20:56
Locatie: Flevoland

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door peet2222 »

Nu een paar maanden na starten van dit onderwerp is de conclusie : beide accu's prima op de rode massa onderbreker schakelaar in de stalling. Meestal voor maximaal 3 a 4 weken want de camper wordt hele jaar door gebruikt. Ben heel tevreden nu over de oplossing. Geen gedoe meer met lekstroom de accu is echt in rust.

Peet
Excursieleider bij www.vogelbescherming.nl en natuurgids IVN
Dethleffs Advantage T6511

"a zero attitude with the mind in neutral"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door 't Busje »

Bedankt voor de terugkoppeling.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door blizard »

Transitje schreef:
zo 18 nov 2018, 12:36
Waar, en hoe, plaats je zo'n schakelaar?
https://nl.aliexpress.com/item/Quick-Sw ... 4c4dsds6FN

Afbeelding
Deze dingen zijn het makkelijkst zelf te doen, zonder extra kabels te moeten aanschaffen
Gewoon - pool er af en deze ertussen zetten
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door 't Busje »

Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: lekstroom of toch iets anders?



Bericht door javanes »

Je vergeet de verzendkosten van €5,95 bij die laatste. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie