keerringen uitgaande as versnellingsbak vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

keerringen uitgaande as versnellingsbak vervangen



Bericht door trabbart »

men versnellingsbak lijkt dan toch te lekken , enkel onder het rijden van langere ritten dus .
links en rechts zie ik dat het uit de assen komt. aangezien ik de schokdempers ga vervangen moet er toch heel wat los ,
alle tips omtrend die keerrringen zijn hartelijk welkom want kheb dit nog niet gedaan aan deze bak wel al andere voertuigen.
hoe krijg je de oude er het beste uit? schroeven indraaien en trekken lukt dit? en zijn de nieuwe er makkelijk in te kloppen met een passende potsleutel?
zijn er nog zaken waar ik op moet letten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: keerringen uitgaande as versnellingsbak vervangen



Bericht door Kroppie »

de oude keerringen kun je er met een schroevendraaier makkelijk uitwippen, het is vaak bij de linker as moeilijk om de tripod er uit te krijgen, niet te wild beginnen, met twee platte beitels tegenover elkaar tussen tripod en een boutkop van het deksel, om en om zachtjes tikken tot de tripod eruit komt,recht houden is de truc, rechts is meestal geen probleem.
blijft het ook met nieuwe keerringen lekken, dan is de oorzaak meestal dat de differentieellagers teveel speling hebben, deze speling is af te stellen met vulringen tussen het lager en het linker keerring deksel, zijn de vulringen niet of nergens te krijgen en heb je de beschikking over een draaibank, dan kun je ook het deksel aanpassen, de speling moet een voorspanning zijn van 0,15mm, buitenring van het lager met de hand goed aandrukken en dan met de dieptemaat van de schuifmaat meten tussen huis en buitenring, die maat + 0,15mm aanbrengen in het deksel, als het je het deksel zonder keerring en zonder de o-ring stevig met de hand aandrukt dan moet er tussen huis en deksel een ruimte zitten van 0,15 mm, als je het deksel aanpast , zorg wel dat de 2 vlakken goed evenwijdig zijn, dus in 1 opspanning beide vlakken bewerken .
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: keerringen uitgaande as versnellingsbak vervangen



Bericht door trabbart »

dank je wel voor de info, ga ik zeker gebruik van maken,
Plaats reactie