Afwatering dak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Will
Berichten: 3524
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Afwatering dak



Bericht door Will »

Goedenavond,
Mijn vraag is door een foute constructie op het dak blijft er water opstaan achter de alkoof.
Dat komt omdat er op aan beide kanten van het dak een opstaande rand is gemaakt.
Nu wil ik een gaatje boren boven op het dak (zie pijl) en in de zijkant van de camper (zie zwarte punt) en dan een slangetje er door heen steken om het water op het dak af te voeren.
Mijn vraag is hoe krijg ik het netjes waterdicht op het dak, het slangetje mag niet boven het dak uitsteken anders blijf het water er nog op liggen.
Je kan natuurlijk het zelfde doen in de opstaande rand maar dan verzwak je de constructie denk ik.

Mvrgr.Wil
CIMG4830.JPG
CIMG4830.JPG (120.33 KiB) 1197 keer bekeken
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Afwatering dak



Bericht door Vertrokken2 »

Ik zou het niet doen. Dan krijg je zo’n heerlijk fijn bruin waterspoor aan de zijkant. Echt een fantastisch :think: gezicht,
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afwatering dak



Bericht door PaulBng »

Jos (Kroppie) heeft daar het putje van een wastafel voor gebruikt.
Ik kan de foto/post zo snel niet vinden...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afwatering dak



Bericht door Kroppie »

bij mij heeft er 28 jaar lang water op het dak gestaan in een kuil, tijdens het plaatsen van mijn zonnepanelen afgelopen maand heb ik dit eindelijk veranderd, had er geen last van van dat water maar was nu toch daar bezig.

viewtopic.php?f=1&t=8424200&start=14098#p1760203

gamma 4,89 euro



jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 11 okt 2018, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Afwatering dak



Bericht door 't Busje »

Zodra je rijdt, loopt het water van het dak af. Bij ons is dat ook vaak een flinke plas. Blokken onder de voorwielen, zodat je camper echt waterpas of nog liever iets achterover staat.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Will
Berichten: 3524
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Afwatering dak



Bericht door Will »

k zou het niet doen. Dan krijg je zo’n heerlijk fijn bruin waterspoor aan de zijkant.
Dat heb ik nu ook, daarom wil ik het slangetje een centimeter of drie naar buiten laten steken.
Lekkage in het plafond vind ik erger.
Dat van Kroppie lijkt er meer op alleen het moet wel een dun slangetje worden en nog iets meer in het dak laten verzinken.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afwatering dak



Bericht door Kroppie »

laat iemand met een draaibank een rvs bout met een verzonken kop (b.v. m10) doorboren (met b.v. 6mm)en aan de onderkant van de bout een stukje draaien waar een slangetje op past, onder de moer een dikke rvs vulring met aan 1 kant een grote verzonken kant, deze tegen het dak, dan trekt de kop van de bout vanzelf de dakplaat in profiel
heb je hetzelfde als een gootsteenputje alleen veel kleiner, monteren met veel kit, potdicht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afwatering dak



Bericht door PaulBng »

Kan ook met een kolomboor.
Boutje in de boorkop, boor in de werkstukklem, naar boven wijzend dus. Beetje uitlijnen en rusting de boorkop naar beneden.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Afwatering dak



Bericht door WoutvanAken »

Ik zou het niet doen Wil. Ik ben bang dat het risico op lekkage door het slangetje veel groter is dan door het feit dat er water op blijft staan.
Wanneer de naad bij de alkoof goed is afgekit met Buthylkit is het helemaal niet zo erg wanneer er wat water op staat.
Wanneer de camper de gehele winter stilstaand buiten staat zou ik proberen er iets boven te maken waardoor het in die periode in ieder geval droog blijft.
p.s. Bij een boot heb je een vergelijkbare doorvoer in de spiegel. De meest kwetsbare constructie waardoor al menig spiegel verrot is....
Wout.
Gebruikersavatar
keescamper
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 03 aug 2014, 22:23

Re: Afwatering dak



Bericht door keescamper »

Heb ook een plek waar altijd water blijft staan , zet camper bij slecht weer op blokken zodat het er allemaal afloopt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Afwatering dak



Bericht door awaza »

P8260004.jpg
P8260004.jpg (51.14 KiB) 1099 keer bekeken
P8260004.jpg
P8260004.jpg (51.14 KiB) 1099 keer bekeken
Bij mij zit er standaard 2 van dat soort afvoeren op aan de achterzijde :
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Afwatering dak



Bericht door awaza »

Het is 2 x dezelfde foto geworden. Moest deze wezen:
Bijlagen
P8110075.jpg
P8110075.jpg (87.29 KiB) 1098 keer bekeken
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Afwatering dak



Bericht door Vertrokken2 »

@awaza

Ik heb om de een of andere reden het gevoel dat ik naar een slecht onderhouden afwasbak op een vergane glorie camping kijk.
Ik zou die camper liever voor of achter op blokkies zetten in de winter. Twee stoeptegels volstaat ook.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afwatering dak



Bericht door Kroppie »

wat ik al schreef , bij mijn camper had 28 jaar water op het dak geen enkel nadelige invloed gehad, tja, het dak werd wat groen, nou en , valt het niet op in de natuur.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie