Pendelen compressorkoelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Pendelen compressorkoelkast



Bericht door nico4sen »

Afgelopen zomer was het me al opgevallen dat onze 12 volt Waeco koelkast wel erg vaak aanslaat. Op zich niet heel gek als het overdag 35 graden is. Een paar weken terug waren we nog een weekendje weg. Het was rond de 20 graden en 's nachts onder de 10 graden. Ook nu sloeg de koelkast erg vaak aan. Ik ben toen maar eens gaan klokken hoe lang de koelkast aan is en hoe lang uit. Resultaat de koelkast gaat 3:00 minuten aan, is vervolgens stil en slaat na 2:30 minuten weer voor 3:00 minuten aan. En dat gaat dus zo de hele tijd door. Ook 's nachts.
Ook een keer een nacht zonder walstroom gestaan. De accu is dan de volgende ochtend praktisch leeg, zonder andere stroomverbruikers. Mijn vraag is of dit normaal is of dat er iets aan de hand is en zo ja, wat dan?

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door veetee »

Dat lijkt me niet normaal. Ik weet niet welke koelkast je hebt, ik heb alleen ervaring met 2 verschillende Waeco CFX koelboxen, die zijn erg zuinig en hebben een duty-cycle van 15%.
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door nico4sen »

Betreft een koelkast. In m'n vorige camper had ik een compressor koelbox. Deze vertoonde inderdaad heel ander gedrag en was veel zuiniger.

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door WoutvanAken »

Nico, wij hebben een wdc90 en die heeft ook zoiets; hij slaat aan en draait dan hoorbaar een normaal toerental, na 1 1/2 minuut gaat hij dubbel snel draaien, zo lijkt het en slaat dan na nog eens 1 1/2 minuut af. Na ongeveer 8 minuten herhaalt dit zich weer.
Hij koelt goed en mijn 135AH accu houdt het redelijk lang vol maar het is wel vreemd.
Alles is nieuw, de koelkast heeft voldoende ventilatie en ik zie geen verband met andere omstandigheden....
Wout.
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door nico4sen »

Wout, dan lijkt het dat jullie compressor kan moduleren(?) . Dat doet de van ons niet. Wel lijkt me de aan/uit verhouding bij jullie al een stuk beter.
Ik kan op het www ook geen duidelijke antwoorden vinden over wat normaal is.

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door myway »

Sluit de koelkast wel goed.
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door nico4sen »

Sluit als een bus. Zuigt echt vast in de rubbers.

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door 309T16 »

Nico heb je een mogelijkheid om de verbruikte energie te meten? Accumeter of via een 220V/12V voeding en een 220V energiemeter?

Off topic: leuke avatar. Een welbekende achtergrond, waar ik 26 jaar geleden onverwachts op aan kwam rijden.


Grt. Willart
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door LouisHRP »

nico4sen schreef:
do 11 okt 2018, 20:48
Afgelopen zomer was het me al opgevallen dat onze 12 volt Waeco koelkast wel erg vaak aanslaat. Op zich niet heel gek als het overdag 35 graden is. Een paar weken terug waren we nog een weekendje weg. Het was rond de 20 graden en 's nachts onder de 10 graden. Ook nu sloeg de koelkast erg vaak aan. Ik ben toen maar eens gaan klokken hoe lang de koelkast aan is en hoe lang uit. Resultaat de koelkast gaat 3:00 minuten aan, is vervolgens stil en slaat na 2:30 minuten weer voor 3:00 minuten aan. En dat gaat dus zo de hele tijd door. Ook 's nachts.
Ook een keer een nacht zonder walstroom gestaan. De accu is dan de volgende ochtend praktisch leeg, zonder andere stroomverbruikers. Mijn vraag is of dit normaal is of dat er iets aan de hand is en zo ja, wat dan?

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk
Ik heb een vermoeden dat het aan de thermostaat ligt. Ligt thermostaatvoeler op de juiste plek, is ie niet verschoven ? Controleer ook de draadaansluitingen op goede verbindingen, maak alle stekkertjes los en terug vast, ook die achteraan naast compressor. Heb je de inwendige temperatuur opgemeten ? Een Waeco, welk model, typenummer ? Een mechanische thermostaat is gemakkelijk te vervangen.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door nico4sen »

309T16 schreef:Nico heb je een mogelijkheid om de verbruikte energie te meten? Accumeter of via een 220V/12V voeding en een 220V energiemeter?

Off topic: leuke avatar. Een welbekende achtergrond, waar ik 26 jaar geleden onverwachts op aan kwam rijden.


Grt. Willart
Helaas beschik ik hier niet over.

Bedankt voor het compliment. Tijdens de andere hobby kwamen we hier langs Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door nico4sen »

LouisHRP schreef:
nico4sen schreef:
do 11 okt 2018, 20:48
Afgelopen zomer was het me al opgevallen dat onze 12 volt Waeco koelkast wel erg vaak aanslaat. Op zich niet heel gek als het overdag 35 graden is. Een paar weken terug waren we nog een weekendje weg. Het was rond de 20 graden en 's nachts onder de 10 graden. Ook nu sloeg de koelkast erg vaak aan. Ik ben toen maar eens gaan klokken hoe lang de koelkast aan is en hoe lang uit. Resultaat de koelkast gaat 3:00 minuten aan, is vervolgens stil en slaat na 2:30 minuten weer voor 3:00 minuten aan. En dat gaat dus zo de hele tijd door. Ook 's nachts.
Ook een keer een nacht zonder walstroom gestaan. De accu is dan de volgende ochtend praktisch leeg, zonder andere stroomverbruikers. Mijn vraag is of dit normaal is of dat er iets aan de hand is en zo ja, wat dan?
Ik heb een vermoeden dat het aan de thermostaat ligt. Ligt thermostaatvoeler op de juiste plek, is ie niet verschoven ? Controleer ook de draadaansluitingen op goede verbindingen, maak alle stekkertjes los en terug vast, ook die achteraan naast compressor. Heb je de inwendige temperatuur opgemeten ? Een Waeco, welk model, typenummer ? Een mechanische thermostaat is gemakkelijk te vervangen.
Als antwoord en ter illustratie een paar foto's. Lijkt me een mechanische thermostaat. Geen loshangende temperatuurvoeler.
Alle aansluitingen loshalen, nalopen en weer aansluiten wordt even een ander verhaal. Dan moet ik eerst uitzoeken hoe de koelkast uit te bouwen. Geen idee hoe deze nu vast zit in de omkasting.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door LouisHRP »

Een prima en zuinig koelkast Waeco MDC-65 met inderdaad een mechanische thermostaat.
.
4441100001.jpg
4441100001.jpg (33.29 KiB) 1368 keer bekeken
http://www.4vrijetijd.nl/waeco-thermost ... 15131.html

Regelmatig zou iedereen zijn ingebouwde koelkast uit omkasting halen en de warmtewisselaar achteraan afstoffen. Dat verhoogt de efficiëntie van het koelen en minder stroomverbruik.

Hoeveel jaren staat koelkast ingebouwd ?

Er dient een goede schoorsteenwerking te zijn dwz koude lucht gaat onderaan in de gleuf en warme lucht boven de koelkast naar buiten. Ook daar alle stof verwijderen. (Edit=) LAAT HET DUIDELIJK ZIJN DAT GOEDE KOELING IN KOELKAST VALT OF STAAT MET GOEDE SCHOORSTEENWERKING.

Hier technische tekening en onderdelenlijst : (warmtewisselaar is het zwart rooster nr 3)
mdc-065-110_b_Page_1.jpg
mdc-065-110_b_Page_1.jpg (65.93 KiB) 1368 keer bekeken
mdc-065-110_b_Page_2.jpg
mdc-065-110_b_Page_2.jpg (140.54 KiB) 1368 keer bekeken
Succes en goede moed met kuisen ! :thumbup:
Laatst gewijzigd door LouisHRP op vr 12 okt 2018, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door nico4sen »

Dankjewel voor deze uitgebreide informatie

De koelkast zit er sinds 2011 in.

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk


Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door LouisHRP »

Sinds 2011 ingebouwd is een lange tijd en wie weet hoeveel stof er vergaard is.

Thuis in mijn keuken staat een hoge vrijstaande combinatie koelkast en die wordt van tijd tot tijd verplaatst om de warmtewisselaar af te stoffen met stofzuiger. Ik kan je garanderen dat het stroomverbruik zakt door minder draaiuren van compressor.

Ik heb een vermoeden dat jouw Waeco MDC-65 (zuinigste in zijn soort) zijn warmte niet kwijt kan en de inhoud slecht koelt. Je kan dat controleren door thermometer in koelvak te leggen.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Plaats reactie