Pendelen compressorkoelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door nico4sen »

Dit is wel in lijn met mijn ideeën hierover.

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door LouisHRP »

Een ingebouwde koelkast uitbouwen en schoonmaken is een lastig karwei gezien de beperkte ruimte in een camper.

Heeft jouw camper 2 ventilatieroosters naar buiten ter hoogte van koelkast ? Indien dit het geval is kan je van buiten af schoonmaken zonder uitbouwen. Die wandroosters zijn standaard bij absorptiekoelkasten die werken op gas/12V/230V.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door nico4sen »

Helaas staat hij onder het dwarsbed in het verlengde van het gangpad. Ok wil eerst de constructie van de omkasting bestuderen. Misschien kan ik deze om de koelkast vandaan demonteren.

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door LouisHRP »

Zit er een ventilatierooster net boven de koelkastdeur gelijk op de foto ?
Waeco MDC.jpg
Waeco MDC.jpg (50.38 KiB) 841 keer bekeken
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door nico4sen »

Dat rooster zit er niet boven.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door myway »

LouisHRP schreef:Zit er een ventilatierooster net boven de koelkastdeur gelijk op de foto ?
Waeco MDC.jpg
Dit is een heel oude afbeelding, op de 65 van nu zitten die roosters boven op niet meer.
Er moet natuurlijk luchtcirculatie zijn maar roosters aan de buitenkant van de wagen is bij deze koelkast niet noodzakelijk.
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door LouisHRP »

Ik zie een open bovengleuf en dat is prima. :thumbup:

Op site van DeWit zie ik voor deze koelkast verschillende voorbeelden van inbouw :
https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... gIegfD_BwE
1010130-4_1509535992.jpg
1010130-4_1509535992.jpg (48.6 KiB) 799 keer bekeken
Zorg dat koele lucht (blauwe pijl) onderlangs koelkast kan binnenstromen. Alleen een bovengleuf (rode pijl) volstaat niet, een goede schoorsteentrek is belangrijk. Sommigen beseffen dat te weinig.

@ myway, klopt dat compressorkoelkasten geen buitenroosters nodig hebben. :cheers: Bij sommige campers zijn de buitenroosters aan koetswerk blijven zitten na vervanging van absorptiekoelkasten door zuinigere compressorkoelkasten.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door MonRoe »

Ik ga even verder op dit topic van eind vorig jaar. Hier al veel info vandaan gehaald, dat gaan we vandaag uitvoeren.

Onze koelkast een MDC65 heeft ook wat kuren, namelijk, hij slaat aan, draait dan een minuutje, stopt dan even, dan gaat die weer aan, gelijk weer uit, dan weer aan, dan gelijk weer uit en dan weer aan, draait even en gaat dan met een klik uit en blijft een tijdje uit. Dan begint het weer van voor af aan. Alsof de motor niet op gang kan komen.
Dit doet die niet gelijk als de koelkast aangaat, maar meestal na een dag of 2 draaien. Hij blijft op zich wel goed koelen, hebben er een thermometer in liggen.

Kan dit ook een probleem zijn van stof? Er is een goede ventilatie, ruimte onder, achter en boven en tevens zitten de oude roosters er nog in.

Hebben er bij de Wit naar gevraagd en dan is het antwoord, bouw maar uit, brengen, wij gaan proefdraaien, kijken wat er aan moet gebeuren en met een week of 6 tot 8 kunt u de koelkast weer ophalen. Tsja zolang kunnen we de koelkast niet missen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door Charles Franconi »

Ik heb een MDC 110. Die sloeg bij warm weer ook te vaak aan en koelde ook nog eens slecht.
Ik heb toen een silent fan van Conrad ingebouwd van 12x12 cm. Staat dag en nacht aan, hoor je niet en werkt bij mij geweldig.
Ondanks natuurlijke ventilatie werd het veel te heet achter de koelkast. Na plaatsing van de fan met 69 kuub luchtverplaatsing per uur, is de werking nu optimaal, kan de koelkastthermostaat naar beneden en slaat de koelkast veel minder aan. Bovendien heb ik de opvangbak onder het vriesgedeelte eruitgehaald zodat de koude lucht gemakkelijker naar het koelgedeelte kan zakken.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door MonRoe »

Wij hebben er ook 2 ventilatoren achter zitten. Maar die van die lekbak is wel een goeie, die is toch al kapot, dus kan er wel uit.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door nico4sen »

Even een update van mijn kant. Ik heb de kast waar de koelkast is ingebouwd open geschroefd. De hoeveelheid stof viel me mee. Ik heb nu een computerventilator met een diameter van 14 cm ingebouwd, geschakeld via de F aansluiting van de koelkast. Aanzuiging vanuit de bergruimte onder het bed. De ventilator blaast aan de onderkant tegen het rooster aan. De lucht wordt gedwongen via de bovenkant boven de deur de kast weer te verlaten.

Nu maar eens afwachten hoe e.e.a. zich gaat gedragen. Tijdens het testdraaien was het nog steeds iets van 3 minuten op, 3 minuten af enz.

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door Peter LMC »

Even uitbouwen en schoonmaken kan geen kwaad Monique.
Je staat er versteld van hoeveel vuil en stof zich hier verzameld.

Zo in je verhaal te lezen slaat je koelkast aan en even nadien weer uit.
Het lijkt er op dat de koelkast op de onderspanningsbeveiliging valt.
De spanning is goed dan slaat de koelkast netjes aan.
Door de hogere aanloopstroom daalt de spanning en als deze dan onder de beveilings spanning van
de koelkast electronica komt schakelt deze de koelkast uit.
Maar nu stijgt de spanning weer en de koelkast schakelt na even weer in.
De koelkast slaat aan en je raad het al. De spanning daalt weer en de beveiliging grijpt weer in.
Dit wil niet zeggen dat je huishoudaccu's dan leeg zijn.
De spanningsdaling kan veroorzaakt worden door bv slechte bedrading.

Als je de koelkast toch er uit haalt dan zou ik de bedrading eens goed controleren op slechte kontakten en overgangsweerstanden.
Ook de lengte van de bedrading in combinatie met de dikte speelt een rol.

Bij vele Waeco koelkasten/boxen kun je op de elektronica een ledje aansluiten.
Als de storing optreed komt er een knippercode en aan de hand hiervan weet je dan welke storing optreed.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel Monique. :eh:
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door MonRoe »

Dank je Peter voor je antwoord. We gaan ook dit eens in de gaten houden. We gaan nu eerst eens de stofzuiger erdoorheen halen en dan komend weekend eens kijken wat er gebeurd. Doordat wij erg gewend zijn aan de geluiden van de koelkast valt het je ook niet op als het anders gaat dan anders. Maar we houden het nu in de gaten en als het na de poets beurt nog voorkomt dan gaan we de stroompunten bekijken.
Het schoonmaken/stofzuigen kunnen we makkelijk zonder de koelkast uit te hoeven bouwen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Pendelen compressor koelkast



Bericht door Atoz »

MonRoe schreef:
zo 28 apr 2019, 8:20
Onze koelkast een MDC65 heeft ook wat kuren, namelijk, hij slaat aan, draait dan een minuutje, stopt dan even, dan gaat die weer aan, gelijk weer uit, dan weer aan, dan gelijk weer uit en dan weer aan, draait even en gaat dan met een klik uit en blijft een tijdje uit. Dan begint het weer van voor af aan. Alsof de motor niet op gang kan komen
Onze compressorkoelkast vertoonde al enkele maanden een soortgelijk probleem.
Alleen moest ook de thermostaat een standje hoger, verder geen probleem.
Maar ook ging plots dat led lampje flikkeren als de deur open stond.

De oplossing: ik zet de koelkast aan of uit op een schakelpaneel. Die schakelaar was stuk. Vervangen probleem opgelost, pendelen weg, thermostaat terug lager, led lampje brand constant.

Misschien zijn er ook wel campers waar de bedrading te zwak is. Maar dan hebben ze altijd gependeld.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie