wielbouten
- keescamper
- Berichten: 61
- Lid geworden op: zo 03 aug 2014, 22:23
Re: wielbouten
Wielbouten nooit invetten alleen schoon monteren.
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Re: wielbouten
ik vet ze altijd in met een likkie kopervet, ALLEEN de schroefdraad, dus niet de conus, ook de pasrand op de naaf krijgt bij mij een likkie van hetzelfde, vooral bij lichtmetalen velgen voorkomt dat erg vastzitten van de velg als de bouten er al uit zijn .
dat doe ik, en wat een ander doet......
jos
dat doe ik, en wat een ander doet......
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: wielbouten
Zoals Jos.
Ik heb een poos keramisch vet gebruikt maar neem nu weer kopervet.
Ben.
Ik heb een poos keramisch vet gebruikt maar neem nu weer kopervet.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: wielbouten
Geleerd in Militaire Dienst, een weinig PX 7 vet, of tegenwoordig, consistentvet. Een paar keer veel plezier van gehad.
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Re: wielbouten
PX7? Maar dat is toch kankerverwekkend?
Zelf jaren mee gewerkt en tot mijn verbazing zag ik het recent in het HMM nog zitten op de schroefdraad van een voertuig.
Defensie is niet die lerende organisatie waarvan zij zegt dat zij is.
Zelf jaren mee gewerkt en tot mijn verbazing zag ik het recent in het HMM nog zitten op de schroefdraad van een voertuig.
Defensie is niet die lerende organisatie waarvan zij zegt dat zij is.
Re: wielbouten
Bij mij krijgt bijna alle soorten schroefdraad dat vast kan gaan zitten een likkie. En wat dat PX7 betreft: Bij inspecties werd er alleen maar gekeken of er een dikke kwak vet aan de buitenkant op zat.Kroppie schreef:ik vet ze altijd in met een likkie kopervet, ALLEEN de schroefdraad, dus niet de conus, ook de pasrand op de naaf krijgt bij mij een likkie van hetzelfde, vooral bij lichtmetalen velgen voorkomt dat erg vastzitten van de velg als de bouten er al uit zijn .
dat doe ik, en wat een ander doet......
jos
Knibbel
Re: wielbouten
Keramisch vet is bij lichtmetaal op de pasvlakken inderdaad beter. Dat voorkomt electrolytische corrosie waardoor de boel toch vast komt te zitten.ducati 900 schreef:Ik heb een poos keramisch vet gebruikt maar neem nu weer kopervet.
Kopervet op het schroefdraad is prima.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Re: wielbouten
in de praktijk nog nooit iets gemerkt van elektrolyse met kopervet en alu velgen, komt denk ik alleen in de theorie voor, maar er is niets zo praktisch als een goede theorie.
maar wel vaak meegemaakt dat vooral na de winter alu velgen die niet met wat vet behandeld waren , met een voorhamer van de naaf gehaald moesten worden.
maar ceramisch vet mag ook hoor , elk ander vet ook ,en ook vaseline doet het goed, en ik gebruik kopervet, voor alle bouten , en schroeven, en in geval van, doet een lik uit de boterpot het ook..
jos
maar wel vaak meegemaakt dat vooral na de winter alu velgen die niet met wat vet behandeld waren , met een voorhamer van de naaf gehaald moesten worden.
maar ceramisch vet mag ook hoor , elk ander vet ook ,en ook vaseline doet het goed, en ik gebruik kopervet, voor alle bouten , en schroeven, en in geval van, doet een lik uit de boterpot het ook..
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: wielbouten
Ook ik gebruik al jarenlang kopervet. Op alle ook aluvelgen.
Enkel op de schroefdraad aanbrengen en geen overdaad.
Niet op het conische vlak van de moer of bout.
Keramisch vet gebruik ik niet meer voor deze toepassing.
Enkel op de schroefdraad aanbrengen en geen overdaad.
Niet op het conische vlak van de moer of bout.
Keramisch vet gebruik ik niet meer voor deze toepassing.
Groeten Kampo
- seth_space
- Berichten: 8667
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: wielbouten
Montagevetten ( dus geen smeervetten) in zeer beperkte mate gebruiken op schroefdraden. Dan heb je het echt over een klein likje aan het begin van de schroefdraad wat bij het indraaien over de rest verspreid zal worden.
Kopervet bij bijv remmen/montage niet meer gebruiken met moderne ABS systemen, daar alleeen keramisch vet gebruiken.
De geleidende metaaldelen in kopervet kunnen storingen veroorzaken.
Kopervet bij bijv remmen/montage niet meer gebruiken met moderne ABS systemen, daar alleeen keramisch vet gebruiken.
De geleidende metaaldelen in kopervet kunnen storingen veroorzaken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: wielbouten
Daar heb je gelijk in maar alleen als de wielen er in geen jaren gedemonteerd worden.@3 schreef: ↑di 09 okt 2018, 6:12Keramisch vet is bij lichtmetaal op de pasvlakken inderdaad beter. Dat voorkomt electrolytische corrosie waardoor de boel toch vast komt te zitten.ducati 900 schreef:Ik heb een poos keramisch vet gebruikt maar neem nu weer kopervet.
Kopervet op het schroefdraad is prima.
Bij mij worden de wielen er elk jaar een keer van af gehaald, de remmen gedemonteerd,
ingevet met kopervet en weer gemonteerd, dan speelt dat niet zo snel.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).