AGM accu op z’n kant

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

AGM accu op z’n kant



Bericht door FredV »

Voor dit onderwerp in de data gezocht en gevonden ‘Accu op z’n kant’ van 2 mrt 2011. Is wel heel lang geleden, maar kon niets anders vinden.
Ik wil 1 van de 2 AGM Victron Super Cycle 125Ah HHaccu’s op een andere plek plaatsen. Echter ik heb alleen ruimte, i.v.m. de hoogte, om de accu op z’n kant te plaatsen. Op het hedendaagse web vind ik dat een AGM in meerdere posities te plaatsen is; idem in het topic van 2 mrt 2011.
Uit ervaring weet ik niet alle specs blindelings te geloven, dus heb ik Victron gevraagd of dit met mijn accu ook mogelijk is.
Ik wil zeker geen discussie ontlokken, maar dit is het antwoord van Victron:
[JB] Nee, we adviseren dat zeker niet te doen. Op zich kan de accu niet lekken oid maar mechanisch (ophanging van de platen ) is hiervoor niet ontworpen.
Dit ter kennisgeving; of heeft iemand andere ervaringen met Victron?
Knibbel
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3066
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door rijschoollucassen »

Een AGM-accu heeft dezelfde opbouw als een conventionele accu, platen en vloeistof. Als je die op zijn kant zet gaan de zijkanten van de platen boven de vloeistof uitsteken. Niet doen dus. Gel-accu's kunnen hier wel tegen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51312
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door Kroppie »

als de leverancier al zegt niet doen , zou ik het ook zeker niet doen, en ik ben gewoonlijk toch stronteigenwijs, maar ik ken wel de opbouw van een accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door travelscout »

Als je eenmaal een accu gekocht hebt, zou ik als een leverancier ook niet zelf gaan zoeken in de specs en vertellen dat je jouw AGM niet op zijn kant moet gebruiken. Waarom zou ik?

Maar vreemd is het wel want veel AGM ´s, zijn juist wel geschikt om op zijn kant te gebruiken.
Is ook vrij logisch gezien de positie waarin ze in diverse voertuigen af fabriek gemonteerd worden.
Wel dien je mijnsinziens nog meer op overladen te letten.
Immers het zijn volledig gesloten accu´s, die hooguit een ontlastklep bezitten.
Als die op zijn kant gemonteerd is en door overladen is aangesproken, kun je de AGM wel afvoeren!

Een goede reden om niet te kiezen voor dit merk, als je een nieuwe aan wilt schaffen, om op zijn kant te kunnen monteren.
Paul.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door Mickel Moen »

Tja, Ik kan mij er iets bij voorstellen. En als Victron het adviseeert.

Het alternatief is opgerolde cel accu’s zoals de Optima.
Die kun je in iedere positie plaatsen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door sleutel13 »

Op zn kant leggen van een natte accu is een no go. Dan moet je idd geld uitgeven voor gel accus

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door JoopBrekken »

In een AGM accu zit GEEN losse vloeistof. Wat Jaap zegt is dus onjuist.
Onze AGM,s ( cellpower ) mochten in elke stand gebruikt worden, alleen laden mocht niet met de bovenkant naar beneden. Ik had dan ook ivm de hoogte, 1 van de 2 accu,s, onder de pasagiersstoel liggend gemonteerd.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op do 04 okt 2018, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door sleutel13 »

In de jouwe bedoel je.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door JoopBrekken »

In ALLE AGM,s bedoel ik.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door FredV »

rijschoollucassen schreef:Een AGM-accu heeft dezelfde opbouw als een conventionele accu, platen en vloeistof. Als je die op zijn kant zet gaan de zijkanten van de platen boven de vloeistof uitsteken. Niet doen dus. Gel-accu's kunnen hier wel tegen.

Jaap
Vreemd, op het web wordt hiervoor juist AGM aanbevolen i.p.v. GEL om op z’n kant te leggen?
Knibbel
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door FredV »

sleutel13 schreef:Op zn kant leggen van een natte accu is een no go. Dan moet je idd geld uitgeven voor gel accus

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Jij ook al?
Knibbel
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door sleutel13 »

Naja net wat het victron zegt. Het zuur is gestabiliseerd door een vlies. Het kan wel maar of ze er langer door mee gaan is een 2de. Je praat over een redelijk gewicht. Niet over 3kg. Maar Google helpt je. Geen van ons zijn de echte experts.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51312
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door Kroppie »

als ik een natte dweil op hang is de bovenkant ook eerder droog dan de onderkant, al het vocht zakt door zijn gewicht naar beneden, ga je hem dus op zijn kant leggen dan is de stand anders dan de fabrikant gedacht heeft en waar mee hij bij de fabricage rekening gehouden heeft.
dus..... .
maar laat ieder vooral doen wat hem goed lijkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door JoopBrekken »

Uiteraard moet je de accu niet anders gebruiken als dat de fabrikant voorschrijft. Dat heb ik ook niet gedaan.
Plaats reactie