Kroppie schreef:voor dat geld (heb ik 2x 230Ah voor)zou ik geen risico willen nemen en de stoel waar ie onder moet passen aanpassen, maar ws is jouw budget ruimer dan dat van mij.
bij mijn j5 paste ook niet wat ik wilde , stoelconsole aangepast ,en nu past onder de beide stoelen makkelijk een 230Ah
jos
Dat idee had k natuurlijk ook al; maar de stoel moest daarvoor ruim 4 cm omhoog. Ik kijk al met mijn 1.85 al onder tegen de zonneklep en vond dit wat teveel; vandaar.
Ik mocht vanavond mee naar Guus geluk. Had ik niet op gerekend, maar vond het wel een leuke show. Dit terzijde.
Nog even AGM accu op z’n kant: ik heb vanmiddag nog een paar keer contact gehad met iemand van Victron:
Na het eerder antwoord dat u al bekend is:
[JB] Nee, we adviseren dat zeker niet te doen. Op zich kan de accu niet lekken oid maar mechanisch (ophanging van de platen ) is hiervoor niet ontworpen.
Mijn vraag:
Bedankt, maar geldt dit dan eigenlijk ook voor andere AGM’s of is dit specifiek voor Victron?
Antwoord: Voor alle VRLA accu's zoals AGM (en GEL) accu's
Mijn vraag:
Wat ik mij dan wel afvraag: waarop baseren dan sommige AGM fabrikanten hun reclame dat hun product in alle standen gebruikt kan worden??? Daarmee zetten ze dus potentiële kopers mooi op het verkeerde been.
Maarrrr net een interessant gesprek gehad met iemand van de accucentrale hier in de buurt. Afijn dit kent het forum al.
Bij een AGM zit tussen de platen een absorptiemateriaal dat bij het vullen alle vocht opzuigt totdat het 100% verzadigd is. Door dat absorptiemateriaal blijven de platen in alle standen op hun plaats en kunnen bovendien niet droog vallen zoals dat bij een natte- en een GELaccu kan gebeuren. Als je in een AGM een gat zou boren komt er dan ook misschien maar een klein druppeltje vocht uit.
Wel adviseerde hij de accu op zijn kop niet te laden.
Overigens gaf hij aan dat er ook AGM’s zijn met GEL gevuld. Dit staat dan op de accu en is herkenbaar aan de polen. Met op z’n kant leggen van deze accu’s had hij geen ervaring.
Nou geloof ik iedereen best wel op zijn blauwe ogen, maar hier gaat bij mij het licht even uit!!!
Antwoord:
Het heeft inderdaad niet iets te maken met de vloeistof (al werken de ventielen minder goed/kunnen iets lekken door het gas wat in de ruimte boven de platen zich bevindt).
Het is meer mechanisch, de platen “hangen verticaal “aan een metalen brug die op deze wijze ontworpen is
Als de accu op de zij gemonteerd wordt staan de platen dus horizontaal en kunnen bij trillingen gaan “bewegen”.
Dit is niet wenselijk want zal een korte levensduur tot gevolg hebben.
Met dit laatste antwoord ga ik dus aan de slag.
Morgen een afspraak maken bij de accucentrale over het gebruik van AGM’s zoals zij mij dat al eerder aangaven.
Morgen een AGM fabrikant benaderen hoe hij aan kan geven dat zijn accu in alle standen gebruikt mag worden.
Over 2 weken had ik al gepland om een van mijn oude testlocaties te bezoeken. Ga daar dan gelijk gebruik van maken om zo’n kantelbare AGM uit elkaar te halen.
Morgen vast een testplan schrijven en e.e.a. voorbereiden voor een testteam.
Nu wil ik het weten ook. Ik hou jullie op de hoogte.
Truste!