AGM accu op z’n kant

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door DiffRental »

Ben deze week ook bezig geweest met een accu vraagstuk. Ik dacht namelijk dat alleen een gel in elke positie kan worden gemonteerd.
Mijn motor heeft de accu sterk achterover liggen en was stuk.
Volgens een accuzoeker krijg ik dan een GEL of AGM accu, de AGM is dan van het type SLA. (had ik nog nooit van gehoord)
Dit heb ik op het net gevonden: Voor een camper zou je dan een AGM accu moeten hebben van het type VRLA.
Waar staat 'SLA' en 'VRLA' voor?
SLA staat voor "Sealed Lead Acid".
VRLA staat voor "Valve Regulated Lead Acid"

Feitelijk betekenen beide afkortingen exact hetzelfde, namelijk een hermetisch afgesloten accumodel dat vrijwel onmogelijk kan lekken.
Het verschil zit hem in het formaat: SLA staat voor de kleinere variant, terwijl de VRLA aanzienlijk groter is.

Beide typen zijn voorzien van een overdrukventiel dat enkel geactiveerd wordt indien je de accu 'overlaadt' (dit is het te lang laden van een accu met een te hoog voltage).
Daarna is de accu overigens ook defect.

Toepassingen
In een SLA / VRLA-accu is het accuzuur niet vloeibaar. Bij de zogenoemde gelaccu's heeft het zuur een gelei-achtige vorm.

Daarnaast is er ook de moderne AGM-techniek, waarbij het zuur wordt geabsorbeerd door glasvezelmatten.

Een SLA accu is zeer geschikt voor UPS -systemen en motorfietsen.
De VRLA-accu is daarentegen vooral in trek als recreatie-accu, hoewel je deze ook steeds vaker in voertuigen aantreft.
Bovendien is de techniek nog volop in ontwikkeling, waardoor het op termijn wellicht ook voor meer toepassingen in aanmerking komt.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door travelscout »

"Het kan wel maar of ze er langer door mee gaan is een 2de"

Ik heb vele specificatie bladen gelezen maar ik ben nog nergens een uitsluiting m.b.t het beperken van het aantal laadcyclussen tegen gekomen (een beperking van de levensduur), voor het geval een AGM op zijn kant gemonteerd is.
Lijkt me ook zeer onlogisch. Wat is je bron?

Maar dat Victron niet expliciet meldt in welke positie hun AGM´s gemonteerd mogen worden, is niet bepaald reclame voor dit merk.
Paul.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

AGM accu op z’n kant



Bericht door FredV »

Kroppie schreef:voor dat geld (heb ik 2x 230Ah voor)zou ik geen risico willen nemen en de stoel waar ie onder moet passen aanpassen, maar ws is jouw budget ruimer dan dat van mij.

bij mijn j5 paste ook niet wat ik wilde , stoelconsole aangepast ,en nu past onder de beide stoelen makkelijk een 230Ah

jos
Dat idee had k natuurlijk ook al; maar de stoel moest daarvoor ruim 4 cm omhoog. Ik kijk al met mijn 1.85 al onder tegen de zonneklep en vond dit wat teveel; vandaar.
Ik mocht vanavond mee naar Guus geluk. Had ik niet op gerekend, maar vond het wel een leuke show. Dit terzijde.
Nog even AGM accu op z’n kant: ik heb vanmiddag nog een paar keer contact gehad met iemand van Victron:
Na het eerder antwoord dat u al bekend is:
[JB] Nee, we adviseren dat zeker niet te doen. Op zich kan de accu niet lekken oid maar mechanisch (ophanging van de platen ) is hiervoor niet ontworpen.
Mijn vraag:
Bedankt, maar geldt dit dan eigenlijk ook voor andere AGM’s of is dit specifiek voor Victron?
Antwoord: Voor alle VRLA accu's zoals AGM (en GEL) accu's
Mijn vraag:
Wat ik mij dan wel afvraag: waarop baseren dan sommige AGM fabrikanten hun reclame dat hun product in alle standen gebruikt kan worden??? Daarmee zetten ze dus potentiële kopers mooi op het verkeerde been.
Maarrrr net een interessant gesprek gehad met iemand van de accucentrale hier in de buurt. Afijn dit kent het forum al.
Bij een AGM zit tussen de platen een absorptiemateriaal dat bij het vullen alle vocht opzuigt totdat het 100% verzadigd is. Door dat absorptiemateriaal blijven de platen in alle standen op hun plaats en kunnen bovendien niet droog vallen zoals dat bij een natte- en een GELaccu kan gebeuren. Als je in een AGM een gat zou boren komt er dan ook misschien maar een klein druppeltje vocht uit.
Wel adviseerde hij de accu op zijn kop niet te laden.
Overigens gaf hij aan dat er ook AGM’s zijn met GEL gevuld. Dit staat dan op de accu en is herkenbaar aan de polen. Met op z’n kant leggen van deze accu’s had hij geen ervaring.
Nou geloof ik iedereen best wel op zijn blauwe ogen, maar hier gaat bij mij het licht even uit!!!
Antwoord:
Het heeft inderdaad niet iets te maken met de vloeistof (al werken de ventielen minder goed/kunnen iets lekken door het gas wat in de ruimte boven de platen zich bevindt).
Het is meer mechanisch, de platen “hangen verticaal “aan een metalen brug die op deze wijze ontworpen is
Als de accu op de zij gemonteerd wordt staan de platen dus horizontaal en kunnen bij trillingen gaan “bewegen”.
Dit is niet wenselijk want zal een korte levensduur tot gevolg hebben.

Met dit laatste antwoord ga ik dus aan de slag.
Morgen een afspraak maken bij de accucentrale over het gebruik van AGM’s zoals zij mij dat al eerder aangaven.
Morgen een AGM fabrikant benaderen hoe hij aan kan geven dat zijn accu in alle standen gebruikt mag worden.
Over 2 weken had ik al gepland om een van mijn oude testlocaties te bezoeken. Ga daar dan gelijk gebruik van maken om zo’n kantelbare AGM uit elkaar te halen.
Morgen vast een testplan schrijven en e.e.a. voorbereiden voor een testteam.
Nu wil ik het weten ook. Ik hou jullie op de hoogte.
Truste!
Knibbel
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door sleutel13 »

Ben benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door Mickel Moen »

Hoi Fred.

Ik ben ook benieuwd. Een bijzonder gegeven. Op zich vind ik het verhaal van Victron plausibel.

Het is denk ik een levensduurverhaal in relatie met de kostprijs. Een goed geconstrueerde AGM zal heus niet meteen kapot gaan en jaren op z’n kant kunnen liggen. De kans op versnelde veroudering zal echter groter zijn bij een liggende stand, dan gewoon rechtop. Van belang is daarbij natuurlijk ook het gebruik. Daar waar veel trilling voor komt, zal het verouderingsproces sneller verlopen.

Kortom, misschien is de accu liggend een jaar eerder versleten, dan staand. Is dat echter een echt probleem, als de liggende accu het 8 jaar volhoudt?

Ik heb al eerder gewezen op de opgerolde cel accu. Het grote verschil met de gewone AGM, is dat de platen hier niet naast elkaar staan, maar cylindrisch gewikkeld zijn. Mechanisch een optimale constructie.

Een van de verkoopargumenten van Optima, dat deze accu beter bestand is tegen trillingen in vergelijking met andere accu’s gaat denk ik zeker op.

Afbeelding

Een Optima is echter relatief weer wat duurder. Het is dus een kwestie van afweging voor de specifieke toepassing. Ik heb twee optima’s liggend onder de voorstoelen van mijn T5.

Heb je echter de ruimte. Een goedkope occasion staande natte accu kan ook voldoende stroom leveren voor het gewenste verbruik.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door blizard »

Ik wilde net hetzelfde posten, Geert.
Ik denk echt dat Optima's en ook enkele types Exide op zijn kant kunnen door de rolconstructie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door de Jonckheer »

Het verhaaltje dat je een accu ook op zijn kant kunt gebruiken is denkelijk in ieder geval deels een verkoop praatje, net zoals dat diep ontladen verhaal. Het kan wel maar gaat ten koste van de levensduur maar dat wordt niet vermeld. Zo'n AGM kun je wel op zijn kant gebruiken maar dan liefst in een stacaravan dus geen trillingen. Ik vind Victron gewoon eerlijk. Geen onzin verhaal maar een plausibele verklaring hoe het zit. Ik zou mij daar aan houden en een oplossing bedenken waarbij de accu gewoon rechtop kan staan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door kampo »

@Fred
Ik heb al een paar keer AGM en Gel accu's doorgezaagd om te kijken wat erin zit.
Met een elektrische ijzerzaag en zelfs met een slijpschijf. Is best wel hard materiaal.
Ben daarbij wel een beetje bang dat het gaat ontploffen door eventueel knalgas (waterstofgas is geur en kleurloos).
Daarom heb ik de accu's goed doorspoeld met water en het eerste slijpen onder een beetje water gedaan
Vergeet je bril niet op te zetten en vuile kleren voor dat zuur.

Er liep trouwens geen druppel AGM zuur of Gel uit.
De kleine kortsluitingen die je maakt bij het openzagen blijven relatief lang knetteren.
Maak er een paar foto's van want dat ben ik vergeten, in mijn opwinding :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door kampo »

de Jonckheer schreef:
vr 05 okt 2018, 9:21
... Ik zou mij daar aan houden en een oplossing bedenken waarbij de accu gewoon rechtop kan staan.
Zo zie ik het ook. Het ontbreekt de meeste mensen aan inzicht en creativiteit. Of is het ervaring ?
Je kan een accu, met een beetje goede wil, op zoveel verschillende plaatsen monteren in een camper.
Door 2 kleine ipv 2 grote accu's te gebruiken krijg je nog veel meer mogelijkheden.
De merken hebben allemaal andere afmetingen en daar valt ook mee te combineren.
Groeten Kampo
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door FredV »

kampo schreef:@Fred
Ik heb al een paar keer AGM en Gel accu's doorgezaagd om te kijken wat erin zit.
Met een elektrische ijzerzaag en zelfs met een slijpschijf. Is best wel hard materiaal.
Ben daarbij wel een beetje bang dat het gaat ontploffen door eventueel knalgas (waterstofgas is geur en kleurloos).
Daarom heb ik de accu's goed doorspoeld met water en het eerste slijpen onder een beetje water gedaan
Vergeet je bril niet op te zetten en vuile kleren voor dat zuur.

Er liep trouwens geen druppel AGM zuur of Gel uit.
De kleine kortsluitingen die je maakt bij het openzagen blijven relatief lang knetteren.
Maak er een paar foto's van want dat ben ik vergeten, in mijn opwinding :-B
Bedankt voor de tip.
Ik ben met name geïnteresseerd in de ophanging/bevestiging en de stabiliteit in combinatie van deze ophanging met het absorptie materiaal. Ik ben in de voorbereidingen ook van plan gebruik te maken van een trilplaat; dit dan over een langere periode.
Knibbel
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

AGM accu op z’n kant



Bericht door FredV »

kampo schreef:
de Jonckheer schreef:
vr 05 okt 2018, 9:21
... Ik zou mij daar aan houden en een oplossing bedenken waarbij de accu gewoon rechtop kan staan.
Zo zie ik het ook. Het ontbreekt de meeste mensen aan inzicht en creativiteit. Of is het ervaring ?
Je kan een accu, met een beetje goede wil, op zoveel verschillende plaatsen monteren in een camper.
Door 2 kleine ipv 2 grote accu's te gebruiken krijg je nog veel meer mogelijkheden.
De merken hebben allemaal andere afmetingen en daar valt ook mee te combineren.
Hallo!!! Ten eerste kom ik niet uit een ei. Ten tweede is het een zaak om creatief om te gaan met de aangeboden producten en de beschikbare ruimte om de behoefte af te dekken. Dat een AGM accu eventueel op zijn kant geplaatst kan worden heb ik niet verzonnen hoor. Je gaat op zoek naar een oplossing en naar wat er op de markt wordt aangeboden. Lijkt mij een normale procedure.
Ik ben ook blij met de reacties van de Accucentrale, Victron en dit Topic om hier eens wat dieper in te duiken; wat ik overigens bij de start niet had verwacht.
Knibbel
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door FredV »

de Jonckheer schreef:Het verhaaltje dat je een accu ook op zijn kant kunt gebruiken is denkelijk in ieder geval deels een verkoop praatje, net zoals dat diep ontladen verhaal. Het kan wel maar gaat ten koste van de levensduur maar dat wordt niet vermeld. Zo'n AGM kun je wel op zijn kant gebruiken maar dan liefst in een stacaravan dus geen trillingen. Ik vind Victron gewoon eerlijk. Geen onzin verhaal maar een plausibele verklaring hoe het zit. Ik zou mij daar aan houden en een oplossing bedenken waarbij de accu gewoon rechtop kan staan.
Nou is mijn camper wel iets kleiner dan jouw bus hoor. Ik ben het volledig met jou eens over Victron. Ik heb ze inmiddels, wat overigens iemand al eerdere memoreerde, gevraagd om deze belangrijke informatie bij hun producten te vermelden.
Knibbel
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door kampo »

Het blijkt allemaal niet zo eenvoudig te kantelen als een ei …
waar vele anderen hier ook niet uitgekropen zijn :-B :-B :-B ...op de paar struisvogels na tussen de topicdeelnemers.
Je topic is interessant omdat verschillende accu fabrikanten echt kleur gaan bekennen, over dit kantelen.
Als het bv bij de Optima spiral cels wel kan of mag, vertellen ze er dan ook bij of en hoeveel de
te verwachten levensduur daardoor gaat inkorten ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu op z’n kant



Bericht door Mickel Moen »

Beste Kampo,

Zoals jij als geen ander weet, zijn er zeer veel factoren die van invloed zijn op de levensduur van een accu. Fabrikanten waarschuwen soms voor de belangrijkste factoren die de levensduur ernstig kunnen bekorten.

Nu heb ik dus Optima’s. Omdat ik deze accu’s heb, hoef ik ze nog niet te verdedigen.

Er is echter wel een groot verschil, tussen een Optima en een platenaccu. Zoals jij ongetwijfeld ook weet, is een cirkel een sterkere vorm dan een rechthoek.

Alleen dat theoretische gegeven, met het gegeven dat de cellen in een Optima zeer stijf opgesloten zijn, maakt het aannemelijk, dat de kans op mechanische vervorming van de cellen kleiner zal zijn, dan bij een platenaccu.

Volgens mij is hier niet zoveel hogere accukunde voor nodig om dit te concluderen, zeker bij een materiaal als lood.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 05 okt 2018, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie