Defecte 80% vuller op LPG-fles

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door jielus »

De beloofde update:

Alle vier de 80% vulstops waren getest en goed bevonden. Na opnieuw gemonteerd te zijn bleek een vulstop niet te werken. Een tweede vulstop die iets anders was gepositioneerd in de fles werkt wel goed. Onze voorzichtige conclusie is dat het nogal erg nauw komt met de positie van de drijver van de vulstop in de LPG-gasdampfles.

Zoals 't Busje opmerkt moet de LPG-pomp in een keer stoppen en niet doorkreunen tot de fles vol is. Dat heb ik nu ook zelf ondervonden.

Mijn flessen waren groen en beide niet goed. Daarom kunnen de eigenaren van de groene flessen misschien beter met een wakend oog en oor tanken de volgende keer. Over andere flessen kan ik niet oordelen.

Het slot kan op deze draad!
Laatst gewijzigd door jielus op do 01 nov 2018, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door 't Busje »

jielus schreef:
do 01 nov 2018, 12:46
Zoals 't Busje opmerkt moet de LPG-pomp in een keer stoppen en niet doorrennen tot de fles vol is. Dat heb ik nu ook zelf ondervonden.
Kom je daar nu pas een maand later achter, terwijl het hier meermalen gezegd is ? Dan heeft de 80% vulstop van je flessen nooit goed gewerkt. Staan de flessen bij het tanken soms scheef?

Zijn die groene flessen uit de handel genomen? Ik kan ze tenminste niet meer vinden bij www.huisentuinwinkel.nl .
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door jielus »

Dat klopt 100%, die groene flessen waren vanaf het begin niet goed! M.a.w., ik heb nooit ervaren hoe een goedwerkende zou moeten reageren. Daarom mijn waarschuwing over niet of slecht werkende LPG-dampgasflessen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door 't Busje »

OK. Dan had ik het voordeel van mijn ervaring met auto's op LPG, lang voor dat ik Alugas LPG flessen voor de camper kocht.

Deugen al die groene flessen niet of had jij pech met twee ondeugdelijke flessen?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door jielus »

't Busje schreef:
do 01 nov 2018, 15:11
Deugen al die groene flessen niet of had jij pech met twee ondeugdelijke flessen?
Tja, dat is nu net de vraag. Maar ook de twee nieuwe 80% vulstops werkten eerst niet. Nu werkt er èèn na controle wel, de andere moet nog worden aangepast. Dat maakt het verhaal nog vreemder!
Maar toch heb ik besloten voor veiligheid boven alles. Beter twee keer te vaak gecontroleerd dan de eerste camper op de maan.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door 't Busje »

Je hebt echt een automatische controle bij iedere tankbeurt en daarbij maakt het niet of fles nog gedeeltelijk gevuld is. De klap waarmee de pomp stopt, kun je niet missen.

Alleen, als je dat nog nooit hebt meegemaakt, weet je dat niet.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door eef van baal »

er zijn ook 36 liter flessen 27 liter op 80%

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door Jan Vijn »

Jaren geleden toen we nog met de camper rondreden ook met dit probleem te maken gehad. LPG installatie aangekocht bij een plaatselijke leverancier (filiaal van grote leverancier in Doetichem), 2 lichtgewicht alu gastanks. De eerste keer tanken ging er ook meer dan 44 ltr in, zelf de knop los gelaten op de pomp.
Of dit gevaarlijk is ??? Nou tijdens de eerst volgende trip bij het aan doen van de verwarming s’avonds een klap, van onder het bed vandaan, je wil het niet weten maar de kachel hoefde van mij niet meer.
De dag erop de dealer gebeld en op zijn advies het overtollige gas weg laten vloeien, we stonden vrij zonder mede kampeerders in de buurt.
Uiteidelijk (toen we weer thuis waren) heeft de dealer na vol tanken (van onze halfvolle) installatie ook de verwarming geprobeerd met een zelfde klap tot gevolg, echter nu was ook de schoorsteenkap uit de zijwand van de camper verdwenen (nooit meer terug gevonden).
Kontakt opgenomen met (hoofd) leverancier in Doetichem, was een bij hun bekend euvel, serie gastanks waarvan de vulbeveiliging was gemaakt van een speciale legering welke bevriest bij het tanken en daardoor niet functioneerde. LPG tanks leeg aangeleverd in Doetichem, zij hebben gratis de vulbegrenzing vervangen door een nieuwer type (van messing ??) en nooit geen last meer gehad, hulde voor deze service.
Eerder werd hier opgemerkt dat er geen vloeibaar gas bij de kachel kan komen, ik weet niet of dat zo is, als dat inderdaad zo is zou je denken dat de drukbegrenzer 30 Mbar een evt. overdruk tegen zou houden. Wat het geweest is heb ik nooit geweten maar we zijn er zo van geschrokken en ben ik blij dat ik dit na jaren nog kan vertellen.
Met vriendelijke groet
Jan.
Burstner Solano T710
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door camperdiksmuide »

oei, ik heb ook zo'n groene fles van huis en tuin winkel, die in principe nog onder garantie is (2 jaar toch), zal ik de volgende keer dat ik tank
er ook maar eens op letten of hij echt "afslaat" bij 80% vulling.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door jielus »

Die garantie kan wel eens tegenvallen! Ze zijn niet voor niets met deze flessen gestopt!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door camperdiksmuide »

ja, maar blijven ze tijdens deze garantieperiode niet "verantwoordelijk" voor hun product?
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door jielus »

Mijn laatste post over dit geval:

Na problemen met de fles in Frankrijk ben ik nu al het vertrouwen helemaal kwijt in de groene flessen. Ik ga een andere aanschaffen en betaal die pas nadat ik de werking aan de pomp heb gecontroleerd. Ook in de toekomst zal ik de fles minimaal een keer in de zes maanden helemaal leeg maken en controleren of de 80% vulstop nog werkt.

Mijn advies blijft gehandhaaft! Voor uw eigen veiligheid, controleer of de 80% vulstop nog werkt! Hoe te controleren staat hier wel in de draad. Persoonlijk hou ik het op helemaal leeg stoken en dan kijken hoeveel LPG er in de fles gaat.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door 't Busje »

jielus schreef:
vr 14 dec 2018, 9:54
Ook in de toekomst zal ik de fles minimaal een keer in de zes maanden helemaal leeg maken en controleren of de 80% vulstop nog werkt.
Gebruik je 's zomers zoveel gas dan? Wij doen vaak 's zomers meestal langer dan zes maanden met een gasfles.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door Cee Pee »

Koelkast op gas en met drie weken is de fles leeg.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie