Defecte 80% vuller op LPG-fles

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door mama »

Een nieuwe lege fles mag je nooit ineens totaal vullen zonder pauze tussen door .
Staat bij " Gasfachfrau "
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door Trebor953 »

En wordt dit ook onderbouwd?
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Meine
Berichten: 4745
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door Meine »

Ik heb door een nieuwe groene LPG fles in een keer te vullen de 80% stop bevroren gehad, hij ging 100% vol. Sindsdien slaan de flessen echter keurig op tijd dicht, op minder dan 80% zelfs.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door mama »

Trebor953 schreef:
vr 14 dec 2018, 12:10
En wordt dit ook onderbouwd?
Dat wordt wél aangegeven door de grootste duitse verdeler van dergelijke flessen ,en als jij die onderbouwing wil weten stuur haar dan gewoon wat mailtjes , ze zullen wél antwoorden .

Inderdaad Meine , ik heb dergelijks ook gehad toen ik onwetend een fles vulde .
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door KTManiac »

Meine schreef:
vr 14 dec 2018, 12:21
Ik heb door een nieuwe groene LPG fles in een keer te vullen de 80% stop bevroren gehad, hij ging 100% vol.
Hier idem, maar niet alleen met een nieuwe. Ook bij vullen van een gebruikte maar lege fles al een paar keer bij 25~26 liter toch maar eens gestopt met tanken.

Ik zou er niet zondermeer vanuit gaan dat de 80% begrenzer altijd feilloos werkt, ook niet bij vullen van een nog gedeeltelijk gevulde fles....
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door jielus »

Vier defecte 80% vulstops achter elkaar is vanzelfsprekend toeval?

Geloof me, ik wil niemand overtuigen, het is namelijk niet mijn camper/caravan/huis dat gevaar loopt.

Ik meld een slechte algemene ervaring en ieder is vrij daarmee te doen wat hem/haar het beste lijkt.

Ik ben niet bang voor gas maar een rood lekkend afblaasventiel zet mij wel aan het denken.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door ducati 900 »

Volgerns mij lekt dat ventieltje niet maar slaat in een keer open en dan weer dicht.
En of dat gevaatlijk is dat moet je inderdaad zelf uitmalen, het is in elk geval een veiligheidsvoorziening.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door KTManiac »

Klopt, is een afblaas ventiel wat boven een bepaalde druk open gaat en ook weer sluit onder die druk.
Ik ga 'm voor de zekerheid dmv een slang naar onder/buiten afvoeren.

Om wat reakties voor te zijn: Nee, dat is bij een goed funktionerende 80% beveiliging niet nodig. Maar over die beveiliging heb ik zo m'n twijfels gezien de ervaringen van Jielus en mezelf.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door 't Busje »

Ik heb bij zes auto's op LPG en twee Alugas flessen in een periode van in totaal 25 jaar nog nooit meegemaakt dat de vulstop niet werkte. Het lijkt erop dat die groene flessen niet deugen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door seth_space »

Als je gasruimte afgesloten is van de binnenruimte en ook een ontluchting in de vloer heeft lijkt me dat niet nodig. Eventueel afgeblazen gas zakt nar benende en verdwijnt. Als je dat via een slang gaat afvoeren heb je op een locatie een hoge uitblaas concentratie terwijl een ontluchtingsgat het al verdund met de omgevingslucht.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door KTManiac »

Heb je gelijk in, maar 't is in mijn geval heel simpel te maken dus misschien doe ik het toch maar.
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door ChristiaanvB »

Hoewel er al reacties waren om het draadje te sluiten, toch nog even het volgende.

Als je twee LPG flessen met één buiten vul aansluiting hebt (dus aan de pomp worden beiden flessen door één aansluiting gevuld) dan is de plotselinge vul afslag niet geheel maatgevend. Immers wanneer één van de flessen een defecte 80% vul begrenzing heeft, dan zul je de "klap" van de wel werkende vul begrenzer nog steeds merken terwijl in de defecte fles inmiddels meer dan 80% gas zit.

Met andere woorden bewust opletten hoeveel liter er getankt wordt lijkt mij toch het beste advies. Er zitten inhoud indicators op de flessen. Als er één geheel leeg is en de ander bijvoorbeeld op 50% staat, dan zou zo ongeveer bij 22 liter (lege fles) en 11 liter (halve fles) dus 33 liter de pomp af moeten slaan.
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: Defecte 80% vuller op LPG-fles



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

Wij hebben een 85 ltr. LPG tank in de zijbak van de Hymer laten monteren vanaf nieuw
maar op de eerste gebruiksdag richting Spanje ging het al mis, achteraf bleek de
fabrikant van de 80% vulling de verkeerde ,,O" ring gemonteerd te hebben niet geschikt
voor temp. onder O* dus bij de eerste stop in Frankrijk de kachel aan ging even goed
daarna geen LPG meer even kijken bij de reduceer en wat bleek alles bevroren nou lekker dan
wat nu, de tank was 100% vol dus 80% vulling afslag werkt niet,alles zoveel mogelijk met electr.
kacheltjes verwarmt goede raad was duur, naar een weiland gereden en op de wind gaan staan
toevoer leiding[koper] losgehaald en tank afsluiter rustig open gedraaid na een paar minuten weer dicht
en alles weer aangesloten, probleem was over maar met opnieuw LPG tanken even opgelet ongeveer 70%
op de meter gestopt, geen probleem meer gehad.
In Nederland weer naar de gasboer inmiddels was bekend van de verkeerde ''O" ring deze is daar vernieuwd
en daarna geen tot op heden probleem meer gehad.

Groetjes.
Plaats reactie