Webasto en automatische airco Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Webasto en automatische airco Fiat Ducato



Bericht door kampo »

De IPCU module dient om de digitaal geregelde dashboard ventilator aan te sturen.
Je kan/moet behalve de spanning ook de plus of minus frequentie instellen om de dashboardventilator met een bepaald toerental aan te sturen. Bovenop moet de standverwarming ook de klep op warm zetten en de richting naar de voorruit. De waarde die voor de Ducato wordt ingesteld komt ongeveer overeen met een lage stand 2 en is perfect voor het doel. Meestal gebruik je de dieselkachel tussen 30 minuten en een uur. Te warm zal het daarbij niet worden. De waterverwarming aansluiten als motor en rijkabine- voorverwarming, daarvoor is die perfect.
Het is geen probleem om de voeding tussen de standverwarming en de IPCU met een schakelaar te onderbreken. Dan zal de ventilator niet draaien en enkel de motor warmen.

Maar ik kom terug op het gebruik van deze verwarming. Op deze manier is die niet geschikt om te kamperen. Dan wil je urenlang warm in de camper verblijven. Dat doe je met een waterverwarming zonder de motor op te warmen maar wel de boiler en meerdere warmtewisselaars in de leefruimte, badkamer en eventueel garage. Zonde van je motor een hele nacht warm te houden als het niet nodig is.
Groeten Kampo
WillemP20
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 23 sep 2018, 16:06

Re: Webasto en automatische airco Fiat Ducato



Bericht door WillemP20 »

Dank voor de reacties.

Kampo, ik begrijp je twijfel, maar het is als volgt. We zijn regelmatig in koude gebieden, en daarom wil ik naast de gewone Truma-verwarming een extra standkachel:
1. Als backup voor de Truma als die eventueel problemen geeft.
2. Om de woonruimte snel even te verwarmen als dat zo uitkomt.
3. Om de motor voor te verwarmen.

Mijn vraag heeft alleen maar te maken met situatie 3. In dat geval wil ik dat alle warmte naar de motor gaat en dat de accu niet nodeloos door de blower belast wordt.

Ik ging er trouwens vanuit dat de IPCU ook betrokken was bij de regeling van de temperatuur en het instellen van de uitstroomopeningen. Maar uit jouw antwoord begrijp ik dat het alleen om de blower gaat. En dat een schakelaar (alleen voor situatie 3 dus) tussen de standkachel en de IPCU dan een goeie oplossing is.

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Webasto en automatische airco Fiat Ducato



Bericht door kampo »

OK Willem bedank voor je toelichting. Ik ben nu gerustgesteld. Deze verwarming naast of in kombinatie met een Truma gebruiken is een goede keuze.
Ik was bang dat het je bedoeling was om de Webasto als kampeerverwarming te gebruiken want dat zou een probleem worden.
Zelf ben ik ook fan van meerdere kleine kachels in een voertuig. Dan kan je ze volgens de behoefte gebruiken. En sparen in gebruik.

Hier staat eigenlijk al het antwoord op je vraag over de regeling en positie van de klep
viewtopic.php?f=3&t=8465622#p1758559

Beetje off topic of toch niet want het was hier vanochtend minus 8°C
maar hier zie je een elektrische 230V motorblokverwarming (midden) met waterpomp (rechts) op een Euro6 Ducato

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie