Automaat of manueel?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
FatherPedro
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 22:46

Automaat of manueel?



Bericht door FatherPedro »

Hej,

Sinds kort aan het uitkijken naar een bestelbusje. Eentje om om te bouwen naar een camper. Nu vraag ik me af, is het aan te raden om te kijken naar en manueel geschakelde of automatisch geschakelde. Belangrijk vind ik de kans op pech te minimaliseren, aangezien het de bedoeling is om grote afstanden mee af te leggen. En indien toch pech, de mogelijkheid om wisselstukken terug te vinden zo groot mogelijk.

Mijn intuitie stuurt me dan richting een handgeschakelde, maar ik kom echter veel 2de hands automatisch geschakelde bestelbusjes tegen.

Alle advies, tips en weetjes zijn welkom.

Alvast bedankt
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Automaat of manueel



Bericht door AadenAnke »

Op de snelweg zijn het allemaal automaten. Voor de rest persoonlijke voorkeur. Ik rij zowel met handbak als automaat. Een bak hand of automaat gaat niet zo snel kapot en het verkrijgen van onderdelen nieuw en 2e hands is tegenwoordig snel geregeld.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1020
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Automaat of manueel



Bericht door zwaailicht »

Voor de momenten dat ik niet met de motor kan rijden, heb een Citroën uit 2006. Automaat.en die gaat nu richting de 350.000 km.

Op tijd versnellingsbak-olie verwisselen is het devies van mijn vaste monteur (=zoon ).

Laatste begon hij moeilijker te schakelen. Bak gespoeld en nieuwe olie erin en nu rijdt hij weer als nieuw!!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Re: Automaat of manueel?



Bericht door Rijhuis »

Niet twijfelen, automaat. Als je dat kent wil je niet anders meer.
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Automaat of manueel?



Bericht door Kroppie »

niet twijfelen , hand geschakeld, als je dat goed kent wil je nooit anders meer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Automaat of manueel?



Bericht door annoh »

Sinds diep vorige eeuw rijd ik met automaten, Borg Warner, Aisin Warner, een Franse 8 bak en nu staan hier een paar T5's met 7 traps DSG bakken.

Alleen met de genoemde Aisin Warner bak had ik wat problemen en was revisie nodig, na 3 ton.

Ik ervaar de schakelsnelheid van de DSG als heel plezierig. Indien je bv 100 rijdt en je wilt wat opschieten dan schakelt de bak in een fractie van een seconde terug naar 4. Met de hand is daar niet tegen op te roeren.

Ook in de bergen ervaar ik een automaat als heel plezerig. Vanwege het snelle terug schakelen blijf je continu afremmen op de motor en je houdt het toerental heel makkelijk in de buurt van de 4.000 RPM.

De cruise control bij een automaat is veel handiger geworden. Bij veel handbakken schakelt die uit bij intrappen koppeling.

Het voordeel van een automaat is dat je door chiptunen het schakelgdrag aan je eigen wensen kan aan laten passen.

Ik ken maar weinig mensen die nadat ze een tijd met een automaat gereden hebben, weer een handbak kopen.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Automaat of manueel?



Bericht door bertt »

Jos,
dit antwoord niet van jou verwacht :wink:
Ook ik heb veel ervaring met handgeschakelde, zowel kleine als zware voertuigen. Ik gebruikte de koppeling alleen met wegrijden :wink:
Nu mijn eerste automaat (schakelrobot, maar is automatisch), ik wil niet anders meer. Helaas koop ik vrijwel zeker geen ander "klein" autootje meer, anders werd dat zeker ook een automaat. Wat een rust!

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Automaat of manueel?



Bericht door Kroppie »

ik vind het fijn dat ik zelf kan bepalen wanneer er in welke versnelling geschakeld word, ben nogal eigenwijs, en ik heb het schakelen nog nooit als onrustig ervaren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Automaat of manueel?



Bericht door WdePundert »

Ik ben altijd voorstander van manueel schakelen geweest. Mijn daily-driver is nu echter een automaat en ik vind het heerlijk om hiermee te rijden, zeker in files. Mijn camper heeft een zesbak en ook daarmee rijden is erg fijn. Alleen in de files mis ik dan weer de automaat. Kortom, geen voorkeur meer.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Automaat of manueel?



Bericht door hathi »

Jos,..voor mij Geld hetzelfde ,ik rijd al 20 jaar Automaat ,in mijn personenauto,heerlijk,,maar in de Camper,toch liever de schakelbak,omdat je de Camper in sommige,omstandigheden,Beter bij de Hand kan nemen,om hem je Wil op te legen,zeker in de bergen
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Automaat of manueel?



Bericht door hathi »

Wim,dat file rijden ,ligt dan toch,aan het Merk Camper,ik kan mijn Camper laten gaan,terwijl ik er zelf,naast loop,geen enkel probleem
Hans
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Automaat of manueel?



Bericht door WdePundert »

Oh, dat doet die van mij ook hoor Hans. Het vervelende vind ik toch het steeds optrekken na stilstand, lijkt me niet best voor de koppeling. Of dat bij een automaat ook zo slecht is voor de koppeling weet ik niet, maar het voelt beter.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Automaat of manueel?



Bericht door bertt »

In de bergen laat ik hem bijna altijd in "automaat" staan, maar wel de knop ingeschakeld dat ie langer in de toeren blijft gaan. Zie ik een steile "berg" opdoemen, ben ik hem vóór en tik met een tik een versnelling lager, maar laat hem in automaat staan. Als ik dan boven ben, neemt ie het weer gewoon over. Dus niet nodig om naar manueel te gaan.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Automaat of manueel?



Bericht door isoplus »

Alle privé auto's waren al jaren automaten, de Ducato was handgeschakeld, niets mis mee.
Nu echter met het klimmen der jaren vind ik filerijden lastig met dat koppelen, je kunt inderdaad naast een in de eerste versnelling staande Ducato gaan lopen, dat is het probleem niet.
Van stilstand naar 1 en terug naar stilstand, dat geeft pijn in de koppelingspoot op den duur. :(
De nieuwe bus is een geautomatiseerde bak , net als onze 500, ik kijk er naar uit mooi relaxed naar de zon cruisen :thumbup:
Plaats reactie