Truma C4002: kachel doet het niet. Opgelost!!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1124
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Truma C4002: kachel doet het niet. Opgelost!!



Bericht door WiSpi »

Bedankt voor deze aanvullende informatie.
Bij ons is het niet mogelijk de slang goed aflopend naar de fles te krijgen. Bij een buscamper is altijd schipperen met ruimte.

1) Mag ik dan afleiden dat voor mij een filter noodzakelijk is?
2) Mag ik ook afleiden, dat ik mijn gasfles niet leef hoe te laten lopen vanwege vervuilde LPG.

3) Andere vraag. De laatste LPG vulling was in de zomer, dus met meet butaan. Nu het kouder wordt is meer propaan beter. Is het om die reden verstandig om een gasfles die redelijk leeg is dan leeg te laten lopen als we straks in de winter weg willen en daarna vullen met (om het zo maar even uit te drukken) meer 'winter LPG' ? Of heeft dat niet zo'n groot effect?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Truma C4002: kachel doet het niet. Opgelost!!



Bericht door Cee Pee »

Misschien is het een optie om je slangen te vervangen door dit soort slangen.
https://www.gaswinkel.com/catalogus/ond ... gasslangen
Bij mij heb ik geen last meer van oplossen nadat ik die zwarte live time slangen geplaatst had.
En je hoeft ook niet meer om de paar jaar aan andere slangen i.v.m. houdbaarheidsdatum.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1124
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Truma C4002: kachel doet het niet. Opgelost!!



Bericht door WiSpi »

Dat is wel een idee. Ik heb nu die oranje slangen. Zijn die HD slangen ook minder stug?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Truma C4002: kachel doet het niet. Opgelost!!



Bericht door Marinus »

WiSpi schreef:
wo 10 okt 2018, 8:35
1) Mag ik dan afleiden dat voor mij een filter noodzakelijk is?
2) Mag ik ook afleiden, dat ik mijn gasfles niet leef hoe te laten lopen vanwege vervuilde LPG.
3) Andere vraag. De laatste LPG vulling was in de zomer, dus met meet butaan. Nu het kouder wordt is meer propaan beter. Is het om die reden verstandig om een gasfles die redelijk leeg is dan leeg te laten lopen als we straks in de winter weg willen en daarna vullen met (om het zo maar even uit te drukken) meer 'winter LPG' ? Of heeft dat niet zo'n groot effect?
1) Als de slang NIET aflopend naar de fles is MOET je een filter gebruiken. Er mag immers ook geen vloeistof in het reduceertoestel komen.
Als er vloeistof in het reduceertoestel komt wordt de rubber membraam aangetast.
2) Met "olie-achtige vloeistof" vervuilde LPG bestaat niet, LPG verdampt volledig.
Wel kan er een "olieachtig" residu in de fles zitten dat uit de slang terug in de fles gelopen is.
3) Ik zou de gasfles niet leeg laten lopen maar laten bijvullen met 100% propaan.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma C4002: kachel doet het niet. Opgelost!!



Bericht door myway »

HD slangen mogen 10 jaar gebruikt worden, waarom om de paar jaar vervangen.
Als de fles goed vast staat kun je de slang ook vervangen door een leiding.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Truma C4002: kachel doet het niet. Opgelost!!



Bericht door Cee Pee »

Inderdaad die oranje HD slangen 10 jaar, maar dan heb je steeds die troep in je filter.
Die zwarte zijn Live Time, geen oplos troep en dus geen filter nodig.
Qua soepelheid maakt het niet veel verschil zwart of oranje.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie