Citroën 2.0 motor van 2018
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
Precies.
Vooral tot 13 jaar geleden werden er motoren geleverd die afhankelijk van de cilinderinhoud een ander vermogen hadden.
Sinds een jaar of 4, worden er alleen nog PSA-motoren voor de Citroen Jumper en Peugeot Boxer geleverd met een cilinderinhoud van 2.0ltr. Deze worden tevens, in diverse andere merken en modellen auto´s toegepast.
Van Paul Snip begreep ik, dat er nog andere PSA euro-6 motoren zijn met een grotere cilinder inhoud.
Dus ik vroeg me af welke dat dan zijn?
Wel wordt er uit die 2.0ltr PSA Euro-6 motoren, nog meer vermogen uitgeperst in vergelijking tot o.a. de 3.0ltr. in eerdere Euro-X versies. Ik kan me derhalve de vraag van ts dus goed voorstellen maar (nog) niet echt beantwoorden.
Vooral tot 13 jaar geleden werden er motoren geleverd die afhankelijk van de cilinderinhoud een ander vermogen hadden.
Sinds een jaar of 4, worden er alleen nog PSA-motoren voor de Citroen Jumper en Peugeot Boxer geleverd met een cilinderinhoud van 2.0ltr. Deze worden tevens, in diverse andere merken en modellen auto´s toegepast.
Van Paul Snip begreep ik, dat er nog andere PSA euro-6 motoren zijn met een grotere cilinder inhoud.
Dus ik vroeg me af welke dat dan zijn?
Wel wordt er uit die 2.0ltr PSA Euro-6 motoren, nog meer vermogen uitgeperst in vergelijking tot o.a. de 3.0ltr. in eerdere Euro-X versies. Ik kan me derhalve de vraag van ts dus goed voorstellen maar (nog) niet echt beantwoorden.
Paul.
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
Als ik die Fiat-garagehouder zou ik ook zeggen dat "mijn" 2,3 beter is dan de 2.0 van de buren.
Feit is dat downsizen nu eenmaal de trend is.
Had mijn 1999 BMW nog een 2,5 6 cilinder onder de kap met 170pk. De huidige van 2015 heeft een 2,0 4 cilinder en 190pk.
Feit is dat downsizen nu eenmaal de trend is.
Had mijn 1999 BMW nog een 2,5 6 cilinder onder de kap met 170pk. De huidige van 2015 heeft een 2,0 4 cilinder en 190pk.
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
there is no substitute for cubic inches.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
Turbo's leveren goedkope pk's op, daarom zijn autofabrikanten er zo gek op. Met veel cubic inches krijg je een motor met levensduur, koppel en souplesse.
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
doov schreef: ↑di 25 sep 2018, 9:38Als ik die Fiat-garagehouder zou ik ook zeggen dat "mijn" 2,3 beter is dan de 2.0 van de buren.
Deze garagehouder liet zich niet uit over de buren Peugeot en Citroën, hij had het over de 2 liter in een Ducato. Of dat het 1997 cm3 blok van de buren is, weet ik nog niet zeker. Mijn oorspronkelijke vraag ging over de 163 pk versie van 1997 cm3 in een Adri camper van 2018.
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
u snapt het, en wat er niet op zit........
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
Ik weet niet hoe jij mijn antwoord gelezen hebt, maar zo was het in ieder geval niet bedoeld. De huidige Ducato 2.3 is ook gewoon Euro 6. Met de Iveco motor. Deze leveren Peugeot en Citroen niet.travelscout schreef: ↑di 25 sep 2018, 9:09Precies.
Vooral tot 13 jaar geleden werden er motoren geleverd die afhankelijk van de cilinderinhoud een ander vermogen hadden.
Sinds een jaar of 4, worden er alleen nog PSA-motoren voor de Citroen Jumper en Peugeot Boxer geleverd met een cilinderinhoud van 2.0ltr. Deze worden tevens, in diverse andere merken en modellen auto´s toegepast.
Van Paul Snip begreep ik, dat er nog andere PSA euro-6 motoren zijn met een grotere cilinder inhoud.
Dus ik vroeg me af welke dat dan zijn?
Wel wordt er uit die 2.0ltr PSA Euro-6 motoren, nog meer vermogen uitgeperst in vergelijking tot o.a. de 3.0ltr. in eerdere Euro-X versies. Ik kan me derhalve de vraag van ts dus goed voorstellen maar (nog) niet echt beantwoorden.
De 2.0 liter in de Fiat is een andere motor dan de 2.0 liter motor in de Peugeot en Citroen. Ik snap de Fiat dealer wel. En denk er net zo over. Mocht over 10 jaar blijken dat de 2 liters ook met gemak 3 a 4 ton draaien dan moet ik mijn mening bijstellen.
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
inderdaad Paul, de 2 liter van Fiat, gebruikt in o.m. een Ducato, is een andere dan de 2 liter die in een Jumper/Boxer aangewend wordt.
Mijn Fiat garagehouder laat zich zeer negatief uit over de Fiat 2 liter: "brol!".
Mijn Fiat garagehouder laat zich zeer negatief uit over de Fiat 2 liter: "brol!".
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
De Iveco motoren fabriek is inmiddels in handen van Fiat.
Nu noemen ze die fabriek FPT (Fiat Power Train).
Hier betrekt dus ook Iveco zelf zijn motoren.
Maar of ze daar nu ook alle motoren van Fiat bouwen?
@pele. Aan meningen van merk gebonden garage houders hecht ik zelf, erg weinig waarde meer.
Nu noemen ze die fabriek FPT (Fiat Power Train).
Hier betrekt dus ook Iveco zelf zijn motoren.
Maar of ze daar nu ook alle motoren van Fiat bouwen?
@pele. Aan meningen van merk gebonden garage houders hecht ik zelf, erg weinig waarde meer.
Paul.
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
Die 2 liter motoren zijn geen "brol". Maar gewoon minder geschikt voor een zwaar voertuig. De Fiat diesel zat al in 1998 in de eerste Alfa JTD's en was de eerste diesel met common-rail injectie. Een uitvinding van Fiat die nu de standaard is geworden. Deze Alfa's kom je nu nog wel tegen met kilometerstanden van een half miljoen.
De 2.3 motor wordt ook in 5 tons Iveco Daily's geplaatst. Die heeft veel meer reserve dus. Net als de 3 liter (die helaas niet meer geleverd wordt in de Ducato).
De 2.3 motor wordt ook in 5 tons Iveco Daily's geplaatst. Die heeft veel meer reserve dus. Net als de 3 liter (die helaas niet meer geleverd wordt in de Ducato).
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
Klopt als een bus, wij rijden in een Ducato/Arto met de 3 liter 156pk motor, zonder het onderste uit de kan teMet veel cubic inches krijg je een motor met levensduur, koppel en souplesse.
halen houdt een bekende van ons het bijvoorbeeld met invoegen niet bij met z'n 2.3/150pk.
zelf ben ik nooit voor het nieuwste soort/motortype etc. laat ze er eerst de kinderziektes maar uit halen
Ik vind het ook jammer , een aantal jaren terug reed ik in een bmw 530d, met 3 liter motor 6 cyl.
tegenwoordig in een V70 diesel met bijna hetzelfde aantal pk's in een 2.0 ( de laatste 5 cylinder dat dan nog wel ..)
het zal zowiezo wel m'n laatste personenauto zijn met diesel ...... dat kunnen niet meer 'groen' praten......
Groet,
Rob
Rob
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
"Met veel cubic inches krijg je een motor met levensduur, koppel en souplesse".
Koppel, souplesse: Als je dat vindt, heb je zelf dan ook al eens met zo´n 2.0 ltr motor gereden?
Levensduur: Dat wil ts vooral graag weten.
Koppel, souplesse: Als je dat vindt, heb je zelf dan ook al eens met zo´n 2.0 ltr motor gereden?
Levensduur: Dat wil ts vooral graag weten.
Paul.
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
Oude Amerikaanse wagens met een grote V8 erin reden aanvankelijk met een 2 versnellingsbak en later met een 3 bak. Dat ging prima dankzij de soepele motor met veel koppel.
Tegenwoordig moet een automaat toch zeker 7 versnellingen hebben, omdat die opgevoerde turbomotortjes voortdurend flink toeren moeten maken waardoor de souplesse veel te wensen over laat.
Tegenwoordig moet een automaat toch zeker 7 versnellingen hebben, omdat die opgevoerde turbomotortjes voortdurend flink toeren moeten maken waardoor de souplesse veel te wensen over laat.