Citroën 2.0 motor van 2018

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door travelscout »

Precies.

Vooral tot 13 jaar geleden werden er motoren geleverd die afhankelijk van de cilinderinhoud een ander vermogen hadden.
Sinds een jaar of 4, worden er alleen nog PSA-motoren voor de Citroen Jumper en Peugeot Boxer geleverd met een cilinderinhoud van 2.0ltr. Deze worden tevens, in diverse andere merken en modellen auto´s toegepast.

Van Paul Snip begreep ik, dat er nog andere PSA euro-6 motoren zijn met een grotere cilinder inhoud.
Dus ik vroeg me af welke dat dan zijn?

Wel wordt er uit die 2.0ltr PSA Euro-6 motoren, nog meer vermogen uitgeperst in vergelijking tot o.a. de 3.0ltr. in eerdere Euro-X versies. Ik kan me derhalve de vraag van ts dus goed voorstellen maar (nog) niet echt beantwoorden.
Paul.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door doov »

Als ik die Fiat-garagehouder zou ik ook zeggen dat "mijn" 2,3 beter is dan de 2.0 van de buren.

Feit is dat downsizen nu eenmaal de trend is.
Had mijn 1999 BMW nog een 2,5 6 cilinder onder de kap met 170pk. De huidige van 2015 heeft een 2,0 4 cilinder en 190pk.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door Kroppie »

there is no substitute for cubic inches.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door doov »

Toch wel. Een turbo. Of meerdere zelfs.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door Meine »

Turbo's leveren goedkope pk's op, daarom zijn autofabrikanten er zo gek op. Met veel cubic inches krijg je een motor met levensduur, koppel en souplesse.
pele
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door pele »

doov schreef:
di 25 sep 2018, 9:38
Als ik die Fiat-garagehouder zou ik ook zeggen dat "mijn" 2,3 beter is dan de 2.0 van de buren.

Deze garagehouder liet zich niet uit over de buren Peugeot en Citroën, hij had het over de 2 liter in een Ducato. Of dat het 1997 cm3 blok van de buren is, weet ik nog niet zeker. Mijn oorspronkelijke vraag ging over de 163 pk versie van 1997 cm3 in een Adri camper van 2018.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door Kroppie »

Meine schreef:
di 25 sep 2018, 12:32
Turbo's leveren goedkope pk's op, daarom zijn autofabrikanten er zo gek op. Met veel cubic inches krijg je een motor met levensduur, koppel en souplesse.
u snapt het, en wat er niet op zit........

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door Toedeledoki »

travelscout schreef:
di 25 sep 2018, 9:09
Precies.

Vooral tot 13 jaar geleden werden er motoren geleverd die afhankelijk van de cilinderinhoud een ander vermogen hadden.
Sinds een jaar of 4, worden er alleen nog PSA-motoren voor de Citroen Jumper en Peugeot Boxer geleverd met een cilinderinhoud van 2.0ltr. Deze worden tevens, in diverse andere merken en modellen auto´s toegepast.

Van Paul Snip begreep ik, dat er nog andere PSA euro-6 motoren zijn met een grotere cilinder inhoud.
Dus ik vroeg me af welke dat dan zijn?

Wel wordt er uit die 2.0ltr PSA Euro-6 motoren, nog meer vermogen uitgeperst in vergelijking tot o.a. de 3.0ltr. in eerdere Euro-X versies. Ik kan me derhalve de vraag van ts dus goed voorstellen maar (nog) niet echt beantwoorden.
Ik weet niet hoe jij mijn antwoord gelezen hebt, maar zo was het in ieder geval niet bedoeld. De huidige Ducato 2.3 is ook gewoon Euro 6. Met de Iveco motor. Deze leveren Peugeot en Citroen niet.
De 2.0 liter in de Fiat is een andere motor dan de 2.0 liter motor in de Peugeot en Citroen. Ik snap de Fiat dealer wel. En denk er net zo over. Mocht over 10 jaar blijken dat de 2 liters ook met gemak 3 a 4 ton draaien dan moet ik mijn mening bijstellen.
pele
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door pele »

inderdaad Paul, de 2 liter van Fiat, gebruikt in o.m. een Ducato, is een andere dan de 2 liter die in een Jumper/Boxer aangewend wordt.
Mijn Fiat garagehouder laat zich zeer negatief uit over de Fiat 2 liter: "brol!".
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door travelscout »

De Iveco motoren fabriek is inmiddels in handen van Fiat.
Nu noemen ze die fabriek FPT (Fiat Power Train).
Hier betrekt dus ook Iveco zelf zijn motoren.

Maar of ze daar nu ook alle motoren van Fiat bouwen?

@pele. Aan meningen van merk gebonden garage houders hecht ik zelf, erg weinig waarde meer.
Paul.
Toedeledoki

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door Toedeledoki »

Die 2 liter motoren zijn geen "brol". Maar gewoon minder geschikt voor een zwaar voertuig. De Fiat diesel zat al in 1998 in de eerste Alfa JTD's en was de eerste diesel met common-rail injectie. Een uitvinding van Fiat die nu de standaard is geworden. Deze Alfa's kom je nu nog wel tegen met kilometerstanden van een half miljoen.
De 2.3 motor wordt ook in 5 tons Iveco Daily's geplaatst. Die heeft veel meer reserve dus. Net als de 3 liter (die helaas niet meer geleverd wordt in de Ducato).
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door rob2 »

Met veel cubic inches krijg je een motor met levensduur, koppel en souplesse.
Klopt als een bus, wij rijden in een Ducato/Arto met de 3 liter 156pk motor, zonder het onderste uit de kan te
halen houdt een bekende van ons het bijvoorbeeld met invoegen niet bij met z'n 2.3/150pk.

zelf ben ik nooit voor het nieuwste soort/motortype etc. laat ze er eerst de kinderziektes maar uit halen

Ik vind het ook jammer , een aantal jaren terug reed ik in een bmw 530d, met 3 liter motor 6 cyl.
tegenwoordig in een V70 diesel met bijna hetzelfde aantal pk's in een 2.0 ( de laatste 5 cylinder dat dan nog wel ..)

het zal zowiezo wel m'n laatste personenauto zijn met diesel ...... :( dat kunnen niet meer 'groen' praten......
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door travelscout »

"Met veel cubic inches krijg je een motor met levensduur, koppel en souplesse".

Koppel, souplesse: Als je dat vindt, heb je zelf dan ook al eens met zo´n 2.0 ltr motor gereden?
Levensduur: Dat wil ts vooral graag weten.
Paul.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Citroën 2.0 motor van 2018



Bericht door Meine »

Oude Amerikaanse wagens met een grote V8 erin reden aanvankelijk met een 2 versnellingsbak en later met een 3 bak. Dat ging prima dankzij de soepele motor met veel koppel.
Tegenwoordig moet een automaat toch zeker 7 versnellingen hebben, omdat die opgevoerde turbomotortjes voortdurend flink toeren moeten maken waardoor de souplesse veel te wensen over laat.
Plaats reactie