Citroën 2.0 motor van 2018
Citroën 2.0 motor van 2018
Beste techniekers op dit forum,
Goede vrienden van ons willen hun eerste MH kopen, een Adria van 2018 uit de verhuur, in Trier. Hij dacht dat deze de nieuwe 1997 cm3 motor heeft met 119 kW (163 pk). Waarschijnlijk wordt deze ook gebruikt door Peugeot en Fiat. Mijn Fiat-garagehouder zei me onlangs nog (los van de mogelijke aankoop door mijn vrienden), dat deze bij lange na niet zo betrouwbaar zou zijn dan de 2,3 liter.
Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
Goede vrienden van ons willen hun eerste MH kopen, een Adria van 2018 uit de verhuur, in Trier. Hij dacht dat deze de nieuwe 1997 cm3 motor heeft met 119 kW (163 pk). Waarschijnlijk wordt deze ook gebruikt door Peugeot en Fiat. Mijn Fiat-garagehouder zei me onlangs nog (los van de mogelijke aankoop door mijn vrienden), dat deze bij lange na niet zo betrouwbaar zou zijn dan de 2,3 liter.
Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: 2,0 motor van 2018 (in Citroën)
Volgens deze wiki kan een 163hp of 165pk, PSA 2.0ltr motor, geen euro 6 zijn.
Maar alleen een euro 5, t.w. de DW10 C /RHH:
https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine
Deze werden/worden in veel meer auto merken en modellen gemonteerd.
Maar alleen een euro 5, t.w. de DW10 C /RHH:
https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine
Deze werden/worden in veel meer auto merken en modellen gemonteerd.
Paul.
Re: 2,0 motor van 2018 (in Citroën)
Beste,
Dan ben jij toch wel heel slecht ingelicht.
Motor
Aantal cilinders4
Cilinderinhoud (cm³)1997
EURO norm6
Fiscaal vermogen (PK)--
Maxi koppel in Nm EEG @ tr./min304 @ 1750
Maxi vermogen in kW EEG (DIN pk) @ tr./min81 (110) @ 3750
Maxi vermogen in kW EEG (EEG pk) @ tr./min81 (110) @ 3750
MilieulabelBlueHDi
PartikelfilterJa
Info uit: https://business.citroen.be/nl/bedrijfs ... umper.html
Joske
Dan ben jij toch wel heel slecht ingelicht.
Motor
Aantal cilinders4
Cilinderinhoud (cm³)1997
EURO norm6
Fiscaal vermogen (PK)--
Maxi koppel in Nm EEG @ tr./min304 @ 1750
Maxi vermogen in kW EEG (DIN pk) @ tr./min81 (110) @ 3750
Maxi vermogen in kW EEG (EEG pk) @ tr./min81 (110) @ 3750
MilieulabelBlueHDi
PartikelfilterJa
Info uit: https://business.citroen.be/nl/bedrijfs ... umper.html
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: 2,0 motor van 2018 (in Citroën)
Was het net ook aan het opzoeken op de Belgische Citroën site, inderdaad Euro 6
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: 2,0 motor van 2018 (in Citroën)
Jullie zetten ts op het verkeerde been (heerlijk dat nederlands!).
Het vermogen klopt niet in jullie vergelijking (i.e. "slechts" 81kW of 110PK).
De door ts bedoelde citroen motor home, is beslist een "oude" psa-motor met euro 5.
Of de geleverde info van ts klopt niet.
Het vermogen klopt niet in jullie vergelijking (i.e. "slechts" 81kW of 110PK).
De door ts bedoelde citroen motor home, is beslist een "oude" psa-motor met euro 5.
Of de geleverde info van ts klopt niet.
Paul.
Re: 2,0 motor van 2018 (in Citroën)
Travelscout,
Ik ben geen technieker, maar informeer me wel degelijk: Het gaat niet over die oude motor, integendeel, over een heel recente: 1997 cm3, versie 163 PK = 119 kW. (Er zijn meerdere uitvoeringen met dit motorblok, net zoals je bij de Iveco 2,3 l aanvankelijk een 120 pk had, daarna 130 en 150, meest recent 180 pk euro 6).
Omdat bedoelde motor nog maar pas gebruikt wordt, zullen er nog niet zoveel gebruikservaringen zijn. Misschien dus maar het voordeel van de twijfel...
Doch als er (vak-)mensen zijn die weet hebben van opvallende zwaktes, lees ik het (eigenlijk niet ) graag.
Ik ben geen technieker, maar informeer me wel degelijk: Het gaat niet over die oude motor, integendeel, over een heel recente: 1997 cm3, versie 163 PK = 119 kW. (Er zijn meerdere uitvoeringen met dit motorblok, net zoals je bij de Iveco 2,3 l aanvankelijk een 120 pk had, daarna 130 en 150, meest recent 180 pk euro 6).
Omdat bedoelde motor nog maar pas gebruikt wordt, zullen er nog niet zoveel gebruikservaringen zijn. Misschien dus maar het voordeel van de twijfel...
Doch als er (vak-)mensen zijn die weet hebben van opvallende zwaktes, lees ik het (eigenlijk niet ) graag.
Laatst gewijzigd door pele op zo 23 sep 2018, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: 2,0 motor van 2018 (in Citroën)
Travelscout.. Het gaat hier om kW en niet over PK.Maxi vermogen in kW EEG (EEG pk) @ tr./min81 (110) @ 3750
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
Ok, misschien wordt het zo duidelijker, in deze tekst:
"Maxi vermogen in kW EEG (DIN pk) @ tr./min81 (110) @ 3750"
Hier slaat "Maxi vermogen kW EEG", op het getal achter de woorden "tr./min": 81.
De spatie ontbreekt dus dit werkt blijkbaar extra verwarrend.
De "(DIN pk)" is dus: (110).
Twijfel je nog, vul in deze calculator maar eens die 81 in en je vind de bijbehorende pk´s:
http://www.kw-naar-pk.nl/
Maar wel, die wiki pagina´s (mijn bron hier boven), zijn niet 100% betrouwbaar en worden nogal eens gecorrigeerd c.q. aangevuld.
Euro 6, gebruikers ervaringen zul je met zulke motoren maar weinig vinden.
Heb je al eens gezocht op terugroep acties?
"Maxi vermogen in kW EEG (DIN pk) @ tr./min81 (110) @ 3750"
Hier slaat "Maxi vermogen kW EEG", op het getal achter de woorden "tr./min": 81.
De spatie ontbreekt dus dit werkt blijkbaar extra verwarrend.
De "(DIN pk)" is dus: (110).
Twijfel je nog, vul in deze calculator maar eens die 81 in en je vind de bijbehorende pk´s:
http://www.kw-naar-pk.nl/
Maar wel, die wiki pagina´s (mijn bron hier boven), zijn niet 100% betrouwbaar en worden nogal eens gecorrigeerd c.q. aangevuld.
Euro 6, gebruikers ervaringen zul je met zulke motoren maar weinig vinden.
Heb je al eens gezocht op terugroep acties?
Paul.
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
Ik weet niet beter dan dat er in Fiat Ducato Fiat en Iveco motoren gebruikt worden en in de Peugeot Boxer en Citroën Jumper PSA (Peugeot) motoren.
Verder dacht ik dat de Fiat een Euro-6 motor heeft zonder AdBlue en dat de PSA Euro-6 motoren juist wel AdBlue gebruiken.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
waarom niet betrouwbare wiki pagina,s als bron gebruiken.????
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
De 2.3 is een bewezen betrouwbare motor. Het is een bedrijfswagenmotor die ontworpen en geconstrueerd is voor het gebruik in bedrijfswagens. Die zou voor mij altijd de voorkeur hebben boven een 2 liter personenauto motor.
De 2 liter die Citroen en Peugeot momenteel levert is een doorontwikkeling van de 2.0 HDi die al jaren in PSA personenauto's te vinden is. En dat is op zijn beurt weer een doorontwikkeling van de 1.9 (turbo) diesel. In basis geen slechte motor. Maar in een camper met zo'n hoog vermogen per liter zou het niet mijn voorkeur hebben.
Fiat levert ook nog een 2 liter. Dat is de vertrouwde jtd die ook in Fiat en Alfa personenauto's zit. Beetje zelfde verhaal als de 2 liter van PSA. Prima motor. Maar het zou mijn voorkeur niet hebben in een bus of camper.
De 2 liter die Citroen en Peugeot momenteel levert is een doorontwikkeling van de 2.0 HDi die al jaren in PSA personenauto's te vinden is. En dat is op zijn beurt weer een doorontwikkeling van de 1.9 (turbo) diesel. In basis geen slechte motor. Maar in een camper met zo'n hoog vermogen per liter zou het niet mijn voorkeur hebben.
Fiat levert ook nog een 2 liter. Dat is de vertrouwde jtd die ook in Fiat en Alfa personenauto's zit. Beetje zelfde verhaal als de 2 liter van PSA. Prima motor. Maar het zou mijn voorkeur niet hebben in een bus of camper.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Citroën 2.0 motor van 2018
Er zijn PSA motoren van respectivelijk 150 en 180 PK die Euro 6 zijn.
https://media.groupe-psa.com/en/press-r ... di-engines
Of die ook gebruikt worden in een camper, geen idee. Maar ze zijn er dus wel.wo different sized Euro 6 BlueHDi diesel engines are manufactured at Trémery: 1.6 (100 hp and 120 hp) and 2.0l (150 hp and 180 hp).
https://media.groupe-psa.com/en/press-r ... di-engines
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”