Onze ducato 2.3 130 pk heeft een temp meter die eerst geleidelijk iets omhoog gaat(1vakje) en dan doorschiet naar rood en het lampje gaat aan.
Vernieuwd de temp zender tweedraads.
Bij de tweeede van getest met een directe aansluiting en draait.
Van 1 werkt met airco aan en ook zonder .
Tot 2500 toeren gaat het goed overher algemeen.
Een schakelaar ertussen gezet op de massa van het relais in de zek kast onder de motorkap kan hem hand bedienen.
De ecu legt hem ook aan massa dus moet kunnen denk ik.
Met de kachel vol open gaat het wel goed en dan praat ik over zware belasting met aanhanger in de bergen.
Het begon voor het eerst na Luik op het lange vals plat maar de motor kookte niet
Wie weet het of heeft het al eens meegemaakt
Motor temperatuur
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Motor temperatuur
Lijkt me ontstaan door een luchtbel (m.n. bij het thermostaat huis).
Kachel vol open en dan ontluchten.
Die handbediening zou ik zelf, echt niet willen.
Kachel vol open en dan ontluchten.
Die handbediening zou ik zelf, echt niet willen.
Paul.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Motor temperatuur
Verwijder (of vervang*) dan de mechanische thermostaat.
*) Kost een euro of 15.
*) Kost een euro of 15.
Paul.
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Motor temperatuur
Beschadigde of inter of extern ernstig vervuilde radiator.
Controleer deze eens goed of de rijwind er vrij doorheen kan blazen.
Controleer deze eens goed of de rijwind er vrij doorheen kan blazen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Motor temperatuur
Onder het rijden ben je de fan sowieso niet nodig. De rijwind koelt beter dan welke fan dan ook. De vraag is wordt hij echt te warm of geeft ie het gewoon niet goed aan.
Als met de kachel vol open de temperatuur wel goed blijft denk ik dat hij echt te warm wordt. Een systeem onder druk kookt niet zo snel. Dus dat zou kunnen dat ie daadwerkelijk 120 graden wordt.
Blijkbaar is de koelcapaciteit op dat moment niet groot genoeg. Dat kan komen doordat de waterpomp slecht is. (Los of versleten schoepenrad). Alhoewel de kachel vol open draaien dan vaak ook niet voldoende helpt (Wordt de kachel wel loeiheet of blijft die ook lauw?).
Logischer is een thermostaat die niet helemaal open gaat, een verstopping in het koelsysteem en/of een sterk vervuilde radiateur (kan zowel inwendig als uitwendig vervuild zijn).
Als met de kachel vol open de temperatuur wel goed blijft denk ik dat hij echt te warm wordt. Een systeem onder druk kookt niet zo snel. Dus dat zou kunnen dat ie daadwerkelijk 120 graden wordt.
Blijkbaar is de koelcapaciteit op dat moment niet groot genoeg. Dat kan komen doordat de waterpomp slecht is. (Los of versleten schoepenrad). Alhoewel de kachel vol open draaien dan vaak ook niet voldoende helpt (Wordt de kachel wel loeiheet of blijft die ook lauw?).
Logischer is een thermostaat die niet helemaal open gaat, een verstopping in het koelsysteem en/of een sterk vervuilde radiateur (kan zowel inwendig als uitwendig vervuild zijn).
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Motor temperatuur
In mijn geval werd de 15 jaar oude radiator vervangen door een iets grotere maar vooral nieuwe radiator.
Sindsdien heb ik geen problemen meer met de motortemperatuur.
2.8 D en 3400 kg zware Ducato van 12/2000
(Einde volgende maand is hij 18)
Sindsdien heb ik geen problemen meer met de motortemperatuur.
2.8 D en 3400 kg zware Ducato van 12/2000
(Einde volgende maand is hij 18)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi