De Zenec 3710 radio/navigatie/dvd-speler enz.. is zoals gebruikelijk aangesloten op de startaccu van mijn Fiat Ducato X250 van 2013. De vorige eigenaar heeft twee led-rijlampen gemonteerd die branden bij "contact aan". Gebruik van de Zenec betekent dat de rijlampen ongewild ook branden. Ik moet nu bij gebruik van de radio kiezen tussen:
A) voeding van de Zenec vanaf de huishoud-accu's of
B) voeding vanaf de startaccu en de rijlampen dan via een apart te installeren schakelaar
Mijn dealer berekent twee tot drie uur arbeid om A) aan te sluiten; Ik heb niet naar B) gevraagd. De route vanaf de startaccu naar het dashboard lijkt mij makkelijker te overbruggen zonder erg veel bekabeling en doorvoeren. Door mijn ondeskundigheid zie ik drie probleemgebieden:
- de "Canbus"-techniek v.w.b. de rijlampen en het installeren van een schakelaar en
- het stroomverbruik ten laste van de startaccu
- de kosten van A)
Graag advies van één van de vele deskundigen op dit forum.
Henk
Voeding Zenec 3710
- Ruttentuttels
- Berichten: 3891
- Lid geworden op: za 30 aug 2008, 21:01
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Re: Voeding Zenec 3710
Ik heb er verder geen verstand van maar wij (mijn man dus) heeft de Zenec op de huishoudaccu gezet. De Zenec trekt aardig wat dus wil je niet dat de startaccu een keer leeg is.
Wij zien dat hij tussen de 2 a 3 Amp per uur trekt.
Advies is om hem op de HH accu aan te sluiten, je kunt beter een lege HH accu hebben dan een motor accu want daarmee sta je stil en kun je niet wegrijden als dat nodig is!
Wij zien dat hij tussen de 2 a 3 Amp per uur trekt.
Advies is om hem op de HH accu aan te sluiten, je kunt beter een lege HH accu hebben dan een motor accu want daarmee sta je stil en kun je niet wegrijden als dat nodig is!
Groetjes van de Ruttentuttels
Re: Voeding Zenec 3710
Het is niet alleen de radio die stroom gebruikt als je het contact ervoor aanzet, maar ook alle elektrische delen en elektronica van de motor (en die dagrijverlichting).
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Voeding Zenec 3710
Ok, de eerste twee reacties, waarvoor dank, overtuigen me dat de voeding dus via de hh.-accu's moet om een lege startaccu te voorkomen. Misschien kan iemand me zeggen of de aansluiting naar die accu's inderdaad zo ingrijpend is dat het drie werkuren kan kosten. Het gaat om een Hymer tramp 678 CL; de hh.-accu's bevinden zich in het middelste zijvak. Zie foto's.
Henk
Henk
- Bijlagen
-
- IMG_3031.jpg (198.99 KiB) 432 keer bekeken
-
- IMG_2996.jpg (202.29 KiB) 432 keer bekeken
Re: Voeding Zenec 3710
Ik heb geen idee of die inschatting redelijk is. De benodigde tijd hangt misschien ook af van het feit of de dealer een Fiat-dealer is die in principe geen verstand hebben van de de elektrische installatie van de camper-opbouw of van de camper (Hymer) dealer, die beter weten hoe de elektriciteit van de camper-opbouw in elkaar zit.
Het verbaast me alleen dat de radio niet standaard via de huishoudaccu gevoed wordt. Ze zijn bij Hymer toch niet gek? Bij onze Hobby wordt de radio namelijk af-fabriek door de huishoudaccu gevoed. Als je rijdt, speelt de radio via de contactsleutel. Voor stilstand zit er een aparte schakelaar voor de radio op het bedieningspaneel.
Het verbaast me alleen dat de radio niet standaard via de huishoudaccu gevoed wordt. Ze zijn bij Hymer toch niet gek? Bij onze Hobby wordt de radio namelijk af-fabriek door de huishoudaccu gevoed. Als je rijdt, speelt de radio via de contactsleutel. Voor stilstand zit er een aparte schakelaar voor de radio op het bedieningspaneel.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- eef van baal
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Voeding Zenec 3710
Ja en bij mij gaat dat knopje ook op de start accu't Busje schreef:Ik heb geen idee of die inschatting redelijk is. De benodigde tijd hangt misschien ook af van het feit of de dealer een Fiat-dealer is die in principe geen verstand hebben van de de elektrische installatie van de camper-opbouw of van de camper (Hymer) dealer, die beter weten hoe de elektriciteit van de camper-opbouw in elkaar zit.
Het verbaast me alleen dat de radio niet standaard via de huishoudaccu gevoed wordt. Ze zijn bij Hymer toch niet gek? Bij onze Hobby wordt de radio namelijk af-fabriek door de huishoudaccu gevoed. Als je rijdt, speelt de radio via de contactsleutel. Voor stilstand zit er een aparte schakelaar voor de radio op het bedieningspaneel.
cámperen is mijn lust en leven.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.