Voeding Zenec 3710

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Voeding Zenec 3710



Bericht door Ontario »

De Zenec 3710 radio/navigatie/dvd-speler enz.. is zoals gebruikelijk aangesloten op de startaccu van mijn Fiat Ducato X250 van 2013. De vorige eigenaar heeft twee led-rijlampen gemonteerd die branden bij "contact aan". Gebruik van de Zenec betekent dat de rijlampen ongewild ook branden. Ik moet nu bij gebruik van de radio kiezen tussen:
A) voeding van de Zenec vanaf de huishoud-accu's of
B) voeding vanaf de startaccu en de rijlampen dan via een apart te installeren schakelaar

Mijn dealer berekent twee tot drie uur arbeid om A) aan te sluiten; Ik heb niet naar B) gevraagd. De route vanaf de startaccu naar het dashboard lijkt mij makkelijker te overbruggen zonder erg veel bekabeling en doorvoeren. Door mijn ondeskundigheid zie ik drie probleemgebieden:
- de "Canbus"-techniek v.w.b. de rijlampen en het installeren van een schakelaar en
- het stroomverbruik ten laste van de startaccu
- de kosten van A)
Graag advies van één van de vele deskundigen op dit forum.

Henk
Gebruikersavatar
Ruttentuttels
Berichten: 3891
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 21:01
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Voeding Zenec 3710



Bericht door Ruttentuttels »

Ik heb er verder geen verstand van maar wij (mijn man dus) heeft de Zenec op de huishoudaccu gezet. De Zenec trekt aardig wat dus wil je niet dat de startaccu een keer leeg is.
Wij zien dat hij tussen de 2 a 3 Amp per uur trekt.
Advies is om hem op de HH accu aan te sluiten, je kunt beter een lege HH accu hebben dan een motor accu want daarmee sta je stil en kun je niet wegrijden als dat nodig is!
Groetjes van de Ruttentuttels
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voeding Zenec 3710



Bericht door 't Busje »

Het is niet alleen de radio die stroom gebruikt als je het contact ervoor aanzet, maar ook alle elektrische delen en elektronica van de motor (en die dagrijverlichting).
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Voeding Zenec 3710



Bericht door Ontario »

Ok, de eerste twee reacties, waarvoor dank, overtuigen me dat de voeding dus via de hh.-accu's moet om een lege startaccu te voorkomen. Misschien kan iemand me zeggen of de aansluiting naar die accu's inderdaad zo ingrijpend is dat het drie werkuren kan kosten. Het gaat om een Hymer tramp 678 CL; de hh.-accu's bevinden zich in het middelste zijvak. Zie foto's.

Henk
Bijlagen
IMG_3031.jpg
IMG_3031.jpg (198.99 KiB) 432 keer bekeken
IMG_2996.jpg
IMG_2996.jpg (202.29 KiB) 432 keer bekeken
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voeding Zenec 3710



Bericht door 't Busje »

Ik heb geen idee of die inschatting redelijk is. De benodigde tijd hangt misschien ook af van het feit of de dealer een Fiat-dealer is die in principe geen verstand hebben van de de elektrische installatie van de camper-opbouw of van de camper (Hymer) dealer, die beter weten hoe de elektriciteit van de camper-opbouw in elkaar zit.
Het verbaast me alleen dat de radio niet standaard via de huishoudaccu gevoed wordt. Ze zijn bij Hymer toch niet gek? Bij onze Hobby wordt de radio namelijk af-fabriek door de huishoudaccu gevoed. Als je rijdt, speelt de radio via de contactsleutel. Voor stilstand zit er een aparte schakelaar voor de radio op het bedieningspaneel.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Voeding Zenec 3710



Bericht door eef van baal »

't Busje schreef:Ik heb geen idee of die inschatting redelijk is. De benodigde tijd hangt misschien ook af van het feit of de dealer een Fiat-dealer is die in principe geen verstand hebben van de de elektrische installatie van de camper-opbouw of van de camper (Hymer) dealer, die beter weten hoe de elektriciteit van de camper-opbouw in elkaar zit.
Het verbaast me alleen dat de radio niet standaard via de huishoudaccu gevoed wordt. Ze zijn bij Hymer toch niet gek? Bij onze Hobby wordt de radio namelijk af-fabriek door de huishoudaccu gevoed. Als je rijdt, speelt de radio via de contactsleutel. Voor stilstand zit er een aparte schakelaar voor de radio op het bedieningspaneel.
Ja en bij mij gaat dat knopje ook op de start accu

cámperen is mijn lust en leven.

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Plaats reactie