De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Of het nu pompverliezen noemt of op een andere manier uitlegt, de compressie kost wat meer arbeid als dat de expansie(zonder verbranding) oplevert. Als je alle kleppen zou kunnen lichten zou er van de remmende werking weinig overblijven. Torn maar eens een scheepsdieseltje met een handslinger met en zonder de kleppen gelicht dan merk je het verschil wel.
- JoepVanDerVen
- Berichten: 373
- Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 20:40
- Locatie: Plzen-sever
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Aan mijn techniek ligt het niet bij het afdalen ,laat de toerenteller tot aan het rode gebied lopen, woon nu 9 jaar in de bergen. en heb 41jaar mijn rijbewijs daal meestal in zijn 1 of 2
Elke dag is er 1,je krijgt er geen 1 terug
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
dan is of de helling te steil of het voertuig te zwaar, als het nergens anders aan kan liggen, aan een tandje verkeerd van de distributie zal het zeker niet liggen
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Inlaat is een slag naar beneden dus houd niks tegen.
Uitlaat is een slag omhoog maar dan staat er een klep open.
Remt ook al weinig af.
Eric
Uitlaat is een slag omhoog maar dan staat er een klep open.
Remt ook al weinig af.
Eric
Met je rubber door de blubber.
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
kletskoek, maar er word wel lucht verplaatst en dat kost kracht, eerst naar binnen, en effe later er weer uit, zijn relatief kleine openingen die klepopeningen waar die lucht heel snel door naar binnen en naar buiten moet, want je praat wel over 3000-4000 toeren /min, en dat kost vermogen .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Campers worden groter en zwaarder, motoren kwa inhoud kleiner. Heb 2 campers met de 2.8 turbo gehad, die gingen vlot omhoog de berg op en redelijk naar beneden. (Hield hem redelijk in bedwang) Geschat gewicht tegen de 4000 kg
Nu een andere camper met een 2.3 turbo. Gaat nog sneller omhoog en wil nog vlotter naar beneden. Geschat gewicht 4200 kg. Is gewoon moeilijker in bedwang te houden, moet vaker de rem aanspreken, wil ie er niet vandoor gaan.
Op zich kan ik er goed mee om gaan, maar net wat Jos schrijft, die kleinere motoren hebben minder lucht te verplaatsen, ik kan me in die theorie wel vinden.
Bert
Nu een andere camper met een 2.3 turbo. Gaat nog sneller omhoog en wil nog vlotter naar beneden. Geschat gewicht 4200 kg. Is gewoon moeilijker in bedwang te houden, moet vaker de rem aanspreken, wil ie er niet vandoor gaan.
Op zich kan ik er goed mee om gaan, maar net wat Jos schrijft, die kleinere motoren hebben minder lucht te verplaatsen, ik kan me in die theorie wel vinden.
Bert
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Tuurlijk maar als we alleen naar de klassieke motoren blijven terug kijken, kun je ook stellen dat een toerental dan van invloed zal zijn.
Nee, als een computer opdracht geeft tot het inspuiten van teveel brandstof en (turbo-) lucht, rem je gewoon niet af op die motor. Dat kan komen door een oude software versie maar ook omdat die computer verkeerde informatie krijgt.
Dus als de D-riem een tandje verkeerd staat (vlgs ts!!), geeft de krukassensor ook op een ander moment een signaal door....
Nee, als een computer opdracht geeft tot het inspuiten van teveel brandstof en (turbo-) lucht, rem je gewoon niet af op die motor. Dat kan komen door een oude software versie maar ook omdat die computer verkeerde informatie krijgt.
Dus als de D-riem een tandje verkeerd staat (vlgs ts!!), geeft de krukassensor ook op een ander moment een signaal door....
Paul.
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Dit fenomeen merk ik ook, sinds de tijd dat ik een auto had met een turbo gemonteerd. En nu bij de camper precies hetzelfde. Mijn educated guess, is dat de compressie verhouding t.o.v. een normaal lucht aangezogen motor, net iets minder is. Dit om de optredende druk binnen de perken te houden en zo constructie technisch een compromis. N.l op een (gewone) lucht aangezogen motor een turbo monteren gaat niet zomaar. Buiten de te monteren rand verschijnselen.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Als ik uit mijn hobby vrachtwagen overstap in mijn diesel personenauto dan mis ik gelijk de motorrem (een klep in de uitlaat die tegendruk kan geven). Door de hedendaagse motortechnieken waarschijnlijk niet meer toepasbaar, maar efficiënt is het wel.
Een alternatief is een retarder, die zou dan toch eigenlijk standaard moeten zijn bij zware auto's met een relatief lichte motor.
Een alternatief is een retarder, die zou dan toch eigenlijk standaard moeten zijn bij zware auto's met een relatief lichte motor.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Er is pas nog een topic geweest over de motorrem.
viewtopic.php?f=3&t=8462410&hilit=motorrem
viewtopic.php?f=3&t=8462410&hilit=motorrem
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Een retarder?
Wat dacht je ervan om de dynamo eens te gaan gebruiken als je de berg afgaat?
Wekt meer stroom op dan een zonnepaneel gedurende dezelfde tijd...
Wat dacht je ervan om de dynamo eens te gaan gebruiken als je de berg afgaat?
Wekt meer stroom op dan een zonnepaneel gedurende dezelfde tijd...
Paul.
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
euro 6 dus, en zorgen dat de accu,s goed leeg zijn als je aan de afdaling begint.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Als je de standaard dynamo bedoeld denk jij dan dan die paar honderd watt een schrikbarend verschil maken?travelscout schreef:Wat dacht je ervan om de dynamo eens te gaan gebruiken als je de berg afgaat?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.