De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Juist Bob,ik zie hier ook geen probleem,de motor,of,snelheid geeft het immers aan,hoe te handelen
Hans
- JoepVanDerVen
- Berichten: 373
- Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 20:40
- Locatie: Plzen-sever
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Ging de bewuste helling al in zijn 2 naar beneden,
Krijg net een e-mail van de garage , De motor staat te laat? onlangs de multiriem laten vervangen misschien foutje gemaakt en de nokke as iets verdraaid? enfin ze gaan het probleem onder garantie oplossen.
Krijg net een e-mail van de garage , De motor staat te laat? onlangs de multiriem laten vervangen misschien foutje gemaakt en de nokke as iets verdraaid? enfin ze gaan het probleem onder garantie oplossen.
Elke dag is er 1,je krijgt er geen 1 terug
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Ja Joep,dat kan dus het nadeel zijn van het( preventief)vernieuwen ,zo zie je maar,het is niet Altijd beter,al word het dikwijls gedacht
Hans
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Wachten tot de riem breekt is ook geen optie hoor.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Je Multiriem heeft niets te maken met de nokkenas . Dat is de DistributieriemJoepVanDerVen schreef: ↑wo 19 sep 2018, 12:43Ging de bewuste helling al in zijn 2 naar beneden,
Krijg net een e-mail van de garage , De motor staat te laat? onlangs de multiriem laten vervangen misschien foutje gemaakt en de nokke as iets verdraaid? enfin ze gaan het probleem onder garantie oplossen.
Maar ik neem aan dat dit gewoon een schrijffoutje oid is.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
- JoepVanDerVen
- Berichten: 373
- Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 20:40
- Locatie: Plzen-sever
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Alle riemen plus waterpomp zijn vervangen , sorry voor de schrijfvout
Elke dag is er 1,je krijgt er geen 1 terug
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, ik wilde vooral evt. verwarring even voor zijn
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Oké maar als de motor niet op tijd staat merkte je dat toch bij het omhoog gaan. Te laat, is toch verminderde trekkracht? Ik ben geen monteur maar heb daar mijn bedenkingen bij? Maar de echte techneuten zullen hier wel antwoord op hebben.JoepVanDerVen schreef: ↑wo 19 sep 2018, 12:43Ging de bewuste helling al in zijn 2 naar beneden,
Krijg net een e-mail van de garage , De motor staat te laat? onlangs de multiriem laten vervangen misschien foutje gemaakt en de nokke as iets verdraaid? enfin ze gaan het probleem onder garantie oplossen.
Gr. Aad
- JoepVanDerVen
- Berichten: 373
- Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 20:40
- Locatie: Plzen-sever
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Motor liep normaal ,alleen bij vollast pingelde de motor wat . Heb meer dan genoeg kracht en gebruik niet altijd alles wat hij heeft.
Elke dag is er 1,je krijgt er geen 1 terug
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Mij is niet echt duidelijk wat de invloed van een versprongen tandje op de distributieschijf zou moeten hebben op het remmend vermogen van de motor tijdens een afdaling. Je haalt je voet van het brandstofpedaal dus de brandstoftoevoer wordt afgesloten, de motor gaat dan de ingezogen lucht samenpersen zonder dat er ontsteking plaats vindt, het remmend vermogen moet dus komen uit de compressorwerking van de motor.
Hoe kleiner de cilinderinhoud van de motor hoe minder je van dat remmend vermogen merkt, het is immers maar een kleine compressor
Je moet om er maximaal gebruik van te maken dus in een zo laag mogelijke versnelling schakelen voordat je aan de afdaling begint. Ja, dat kan wel eens een hoog motortoerental opleveren zelfs tot 3500 omw/min aan toe. Dus even kijken wat je motor max. mag hebben!
Zit je in een te hoge versnelling dan even krachtig remmen en nog eentje terugschakelen, het is niet anders campers zijn nu eenmaal bestelwagens met verbeelding en doen vaak gewichtig
Ik weet dit van onze 3.0 liter Ducato die helaas niet nieuw meer te krijgen is, remt prima op de motor bij ongeveer 3500 omw/min. toch moet ik soms even kort krachtig remmen bij zeer steile afdalingen.
Nog nooit met gloeiende remmen onder aan de bult aangekomen.
Onze nieuwe heeft een 2.3 liter automaat, we gaan beleven hoe dat gaat.
Hoe kleiner de cilinderinhoud van de motor hoe minder je van dat remmend vermogen merkt, het is immers maar een kleine compressor
Je moet om er maximaal gebruik van te maken dus in een zo laag mogelijke versnelling schakelen voordat je aan de afdaling begint. Ja, dat kan wel eens een hoog motortoerental opleveren zelfs tot 3500 omw/min aan toe. Dus even kijken wat je motor max. mag hebben!
Zit je in een te hoge versnelling dan even krachtig remmen en nog eentje terugschakelen, het is niet anders campers zijn nu eenmaal bestelwagens met verbeelding en doen vaak gewichtig
Ik weet dit van onze 3.0 liter Ducato die helaas niet nieuw meer te krijgen is, remt prima op de motor bij ongeveer 3500 omw/min. toch moet ik soms even kort krachtig remmen bij zeer steile afdalingen.
Nog nooit met gloeiende remmen onder aan de bult aangekomen.
Onze nieuwe heeft een 2.3 liter automaat, we gaan beleven hoe dat gaat.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Als de timing "te laat" stond, gaan de kleppen te laat dicht en bouw je minder compressie-einddruk op en remt hij (iets) minder op de motor. (en heeft hij ook iets minder vermogen bergop).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Later open en later dicht, het is allemaal marginaal anders had hij al wel andere problemen gehad.
Ik kan mij bij de ,door de garage aangedragen, oorzaak niets voorstellen.
Het kan natuurlijk wel een besturingsprobleem zijn, als de brandstof niet volledig afgesloten wordt blijft het ding fijn dieselen en wordt de remmende werking van de motor er niet beter op.
We wachten het maar even af.
Ik kan mij bij de ,door de garage aangedragen, oorzaak niets voorstellen.
Het kan natuurlijk wel een besturingsprobleem zijn, als de brandstof niet volledig afgesloten wordt blijft het ding fijn dieselen en wordt de remmende werking van de motor er niet beter op.
We wachten het maar even af.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Een buscamper moet je ook niet vergelijken met een personenauto.
1600 kg vs max 3500 kg is als appels en peren.
Daarbij zijn de compressieverhoudingen tegenwoordig een stuk
lager als vroeger in het nonturbo tijdperk (22:1).
Tegenwoordig is het net aan 16:1 meen ik.
Daarbij moet je bij dalen niet bang zijn voor wat toeren (4000 of zo).
Beter dat, eventueel in zijn 1 dan door je remmen gaan.
Eric
1600 kg vs max 3500 kg is als appels en peren.
Daarbij zijn de compressieverhoudingen tegenwoordig een stuk
lager als vroeger in het nonturbo tijdperk (22:1).
Tegenwoordig is het net aan 16:1 meen ik.
Daarbij moet je bij dalen niet bang zijn voor wat toeren (4000 of zo).
Beter dat, eventueel in zijn 1 dan door je remmen gaan.
Eric
Met je rubber door de blubber.
Re: De Peugeot 2.2 HDI remt slecht op de motor bergaf
Het wordt geen compressor. Na compressie volgt expansie en is daarmee weer energieneutraal ergo geen energieverlies (op wat warmte na) dus geen remwerking.Marco Polo schreef:De motor werkt in een afdaling als compressor. Groter volume comprimeren kost meer energie dus meer remwerking.
Een wijd verbreid misverstand. Motor weerstand komt niet van de compressie. Na de compressie volgt de expansie en geeft de compressie dan weer vrij. De weerstand komt van de inwendige mechanische wrijving en wat pompverlies. Grotere motor geeft meer wrijving en een kleine (geblazen) motor minder weerstand.isoplus schreef:Je haalt je voet van het brandstofpedaal dus de brandstoftoevoer wordt afgesloten, de motor gaat dan de ingezogen lucht samenpersen zonder dat er ontsteking plaats vindt, het remmend vermogen moet dus komen uit de compressorwerking van de motor.
Oplopend toerental geeft ook meer weerstand dus meer remwerking.
Ik vermoed dat JoepVanDerVen het toerental redelijk laag houdt en hij daardoor vrij vaak de snelheid eruit moet remmen. De distributietiming maakt hierin niet het verschil.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.