Vervangen waterleidingen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Vervangen waterleidingen



Bericht door blizard »

Ik heb een aantal slangen en fastkoppelingen besteld bij onze favoriete leverancier'
Slang https://nl.aliexpress.com/item/1-4-Inch ... 4c4dYnWH7U
Koppelingen https://nl.aliexpress.com/item/LYMeiToo ... 4c4dYnWH7U

Het mooie is, dat ik deze slangetjes (6mm) door de oude waterslangen kan duwen, dus hoef ik niet onder de camper te kruipen.

Nu dacht ik, nu heb ik de accumulator bij de Shuflo drukpomp zitten, en bij de watertank.
Omdat deze leidingkjes wat dunner zijn, dacht ik de accumulator onder het aanrecht te plaatsten om sneller water te krijgen uit de kranen.
Wat denken jullie hiervan, is dat een idee?

Waarom vervangen: Regelmatig moet ik klemmen aandraaien of vervangen doordat het een beetje lekt. Met deze klik-in koppelingen moet het absoluut dicht zijn, het is hetzelfde systeem als de hulpluchtvering
Laatst gewijzigd door blizard op di 18 sep 2018, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vervangen watersysteem



Bericht door travelscout »

Niet aan beginnen, tenzij je er geen probleem mee hebt als het langer duurt om bijvoorbeeld 1 ltr. water te tappen.

Het verkleinen van de leidingdiameter leidt tot een lagere doorstroming of "flow".
Dus als met de originele leidingdiameter én waterdruk, het een minuut duurt om 1 ltr. te tappen, duurt het met een kleinere diameter X-seconden langer.
Een drukvat (accumulator, hydrofoor) zorgt alleen dat de druk langer constant blijft.
Paul.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Vervangen watersysteem



Bericht door blizard »

Mijn idee was dat dit drukvat een buffertje opbouwt en voldoende water kan produceren als ie dicht bij de kranen zit.
Deze slangen worden ook gebruikt voor de ijsmakers/koud watertap in de Amerikaanse koelkasten

Efin, ik heb ze al besteld, en ga het toch maar proberen

Btw: douchen doen we niet in de camper, dus 8L p/m is niet nodig
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vervangen watersysteem



Bericht door kampo »

Het valt af te wachten of dit een goed idee is …
Ik vrees dat het bovendien meer werk gaat zijn als gewoon vervangen door normale slangen, koppelingen en slangklemmen van goede kwaliteit.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Vervangen watersysteem



Bericht door blizard »

Het werk zal meevallen, ze passen net in de oude leidingen, dus kan ik ze er zo doorschuiven
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Vervangen watersysteem



Bericht door blizard »

dubbel..
Laatst gewijzigd door blizard op di 18 sep 2018, 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vervangen watersysteem



Bericht door isoplus »

De weerstand wordt niet alleen bepaalt door de diameter maar ook door de lengte van de slang.
De pomp heeft tijd genoeg om het drukvat weer te vullen terwijl de kraan alweer gesloten is.
Het is dus wel een goed idee om een drukvat vlak bij de kraan te bouwen en als je ruimte hebt wel een drukvat met b.v. 2 of 3 liter waterinhoud. Het stuk leiding van het drukvat naar de kraan maak je dan met de originele slangmaat.
Het kan naturlijk wel een probleem geven bij doorspoelen van het toilet of je moet daar in de buurt het oude drukvat plaatsen.
Overigens herken ik dat probleem van de slangenklemmen steeds aandraaien niet, dat moet niet nodig zijn met de juiste materialen.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Vervangen watersysteem



Bericht door mfellman »

Ik hoop voor jou dat je gelijk hebt. Mijn vermoeden is dat op een gegeven moment de wrijving van de slang of een rare bocht toch ervoor zorgt dat het een frustrerend klusje wordt. Maar hou ons op de hoogte van je ervaringen.
Plaats reactie