Turbodruk daalt op hoogte

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Turbodruk daalt op hoogte



Bericht door cdr »

Hoi forumers

Vandaag gereden door de bergen in noord spanje. Ca 1000/1500 m boven zeeniveau. Viel me op dat de turbodruk niet boven de 0,7 bar kwam ipv de normale 0,9. Fiat ducato 1.9 td 1991. Kan dat met de hoogte te maken hebben. Merket geen verschil in rijden overigens. Staan nu hoog in de bergen op de camping. Ik ben benieuwd! En uiteraard alvast dank!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbodruk daalt op hoogte.



Bericht door Kroppie »

hoe hoger je komt hoe minder luchtdruk, en voor de turbo geldt dat ook, die pompt nog steeds 0,9 bar maar daar de begindruk lager is word ook de einddruk lager .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Turbodruk daalt op hoogte.



Bericht door Marco Polo »

En de tegendruk in je uitlaat is ook lager , ergo geen verschil :D
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Turbodruk daalt op hoogte.



Bericht door Kroppie »

op zee niveau ongeveer 1,0 bar luchtdruk
op 1000 meter ongeveer 0,9 bar
op 2000 meter ongeveer 0,8 bar

en ik denk niet dat de uitlaat tegendruk van veel invloed is, op de turbo einddruk, bij een bepaald(zeer hoog +100.000 omw/m)toerental kan een turbo een bepaalde verschil druk op bouwen (is afhankelijk van het toerental), is de begindruk lager is de einddruk ook lager
maar ik heb het wel eens mis, dus misschien nu ook wel .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Turbodruk daalt op hoogte.



Bericht door cdr »

Haahh. Ik zie nu de motor uit is dat de meter idd ook 0,2 bar minder aangeeft dan thuis in Holandia.....
Plaats reactie