infrarood verwarmingspanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jochniew »

Goede dag,

Zijn er mensen die ervaring hebben met infrrood verwarming in de camper?
Ik overweeg een paneel van 300w te plaatsen.
Natuurlijk is die alleen te gebruiken als je aan de stroom staat of met een omvormer, maar 300w is nog te overzien.
Het is geluidloos (geen ventilator geluid), geeft geen luchtcirculatie, dus geen ronddwarrelend stof en geeft in mijn woning een aangename warmte, dus waarom dan niet in de camper?

Graag uw reacties.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door Joske »

jochniew schreef:
vr 14 sep 2018, 22:30
.... maar 300w is nog te overzien......Graag uw reacties.
Dat betekent dat je (exclusief verliezen) 25 Ampére uit je 12V accu trekt. :DD
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door saagstree »

Wij hebben 2 jaar geleden in Spanje voor bij verwarming een infrarood kacheltje gekocht de bedoeling was om in de avond en bij opstaan net ff de kou uit de camper te halen.
De kachel kan op 400-800-en twaalfhonderd watt en kan ook heen en weer draaien, kosten nog geen 20 euro.
We zijn er erg tevreden over, half uurtje voor je opstaat kachel aan zetten in de winter het is aangenaam warm vaak is dan 400 watt genoeg.
Nadeel is dat het zeker in de winter als het nog donker is veel licht geeft lijkt wel of de zon in de camper schijnt.
We gebruiken daarom voor het eerst de vouwwand om dat wat te verminderen.
En natuurlijk kan de gaskachel ook aan maar die gaat altijd eerst de boiler opwarmen en duurt veel langer voor het warm is in de camper en het spaart gas.
In Spanje betaal je vaak veel voor stroom omdat overwinteraars koken en verwarmen op stroom als je dan 4 euro per dag stroom moet betalen( dat is dubbel zoveel als we thuis voor gas en stroom betalen) dan ga je er ook gebruik van maken.
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door kampo »

300 Watt warmte is niet veel. In de meeste situaties heb je meer nodig in een camper.
Als je een infrarood PANEEL (zoals ook een spiegel of een schilderij versie) bedoelt, dan heb je het over stralingswarmte, geen ventilator , geen of weinig convectie, dus slechte warmte circulatie. Ik denk dat een klassiek kacheltje met instelbaar vermogen van ongeveer 500 tot 1500 Watt beter geschikt is voor een camper. Het moet zeer stil zijn, een omvalbeveiliging hebben en voldoende stevig zijn. Best is om het op een vaste plek op te hangen, zonder brand of ander gevaar.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door seth_space »

Voordeel van infrarood verwarming is dat het heel gerichte warmte geeft op de plek waar je zit bijv. Vandaar dat Infrarood ook steeds vaker gebruikt wordt op terassen e/d. Daar wil je immers ook niet de omgeving verwarmen maar de mensen aan tafel. Een infrarood paneel is dus het meest effectief als je gericht op je zitplaats verwarmd.
Om de gehele camper op warmte te brengen is het minder geschikt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door Jan Hester »

Ik denk dat een camper te laag is voor een infrarood verwarmingspaneel. Ik laat ze thuis monteren in het kader "van het gas af" en op de voorlichtingsdag was een van de waarschuwingen dat ze aan een plafond moesten komen waar je niet bij kan komen ivm de hitte.
Jan Hester Amsterdam
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jochniew »

@joske, het is de bedoeling om het te gebruiken als we aan de paal staan, dus dan is 300w niet veel.
Een ventilatorkachel gebruikt al gauw 4x zoveel.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jochniew »

@saagstree, ik bedoel een paneel, deze straalt alleen warmte, geen licht, heeft ook geen ventilator.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jochniew »

@kampoo, inderdaad een paneel. Gerichte warmte is geen probleem, maar je kunt er geen hele camper mee verwarmen, ben ik bang.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jochniew »

@seth-space, ik denk het ook, maar ben er nog niet uit.Ik wil eigenlijk eerst een klein paneel uit huis proberen.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jochniew »

@janhester, daar ben ik ook bang voor, ze kunnen erg heet worden en aan het plafond is in de camper wat lastig..... Ga me verder orienteren.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door Kroppie »

ik heb hier een 230 volt 400 watt paneel staan 60x60cm, kun je een tijdje lenen om te proberen, heb nu toch andere pioriteiten.
wel zelf ophalen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jochniew »

dank je voor het aanbod, ik heb pas een setje besteld en deze in huis geplaatst, ga nu de kleinste hiervan, 300w eerst uitproberen in de camper, maar was benieuwd of anderen ook ervaring hebben met deze panelen in de camper.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jielus »

Kijk dat testen is wel belangrijk! Thuis en in de camper, ik kan niet wachten tot we de eerste ervaringen te lezen krijgen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie