infrarood verwarmingspanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Ben54
Berichten: 14
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 10:18

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door Ben54 »

Ik heb onder de mat een infraroodfolie van 80w. Geeft heerlijk warme voeten
anka
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 30 jul 2018, 9:40

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door anka »

Wat voor folie is dat? Klinkt goed.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jochniew »

Ik krijg komende week een paneel van max. 150W, regelbaar vanaf 10W.
Dat wordt normaal gebruikt voor verwarming onder een bureau. Die ga ik uitproberen in de camper.
Zodra er resultaten zijn laat ik het weten.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door Ruud Adam »

jochniew schreef:
zo 07 okt 2018, 20:04
Zodra er resultaten zijn laat ik het weten.
Het is er sinds dit weekend koud genoeg voor :D
Groet, Ruud
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door Vertrokken2 »

Ik heb hier onder de veranda 3.000 watt hangen. Met 300 watt kom je ben ik bang niet ver.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jochniew »

Inmiddels alweer een weekje in Hongarije, beginnende nachtvorst.
Het paneel van 150W verwarmt de camper matig, is dus niet geschikt voor hoofdverwarmig bij erge kou, maar verbruikt ook niet veel.
De warmte die het paneel uitstraalt is wel erg aangenaam, alsof de zon op je gezicht schijnt. De maat van deze zwarte plaat is 30x60cm, dus makkelijk te plaatsen.
Er zijn grotere panelen, die verbruiken meer, maar geven beduidend meer warmte. Ik zou eerder kiezen voor nog een paneel erbij, maar dat is persoonlijk.
Wil je meer weten, stuur dan even een pb

Groeten, Johan
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door Ruud Adam »

jochniew schreef:
zo 18 nov 2018, 20:29
Wil je meer weten, stuur dan even een pb
Ik zou het juist zo leuk vinden om hier - en plein public - meer over deze (voor mij dan in de camper) nieuwe verwarmingsbron te lezen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door eef van baal »

wat dacht je hier van, direct uit het stopcontact.

Afbeelding


natuurlijk hier te koop voor minder dan €10
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door Kroppie »

mijn mening? ,goed bedoelde rotzooi.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door TestCase »

Inderdaad, kost niks maar dan heb je ook niks.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door travelscout »

Het is eigenlijk allemaal heel simpel.
Om warmte op te wekken heb je energie nodig.
Voor elektrische energie gebruiken we daartoe Watts.

Dus: of je een kacheltje hebt van 1000Watt op; 12V, 24V, infrarood, vloerverwarming, 230V, radiatoren etc, etc.
Er komt nooit meer uit aan warmte, dan er aan watts op vermeld is.

Wel gaat er soms energie verloren aan het licht (infrarood) dat je waarneemt.
En kan de overdracht, sneller of langzamer zijn.
Paul.
2lions
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 13:37

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door 2lions »

Wij hebben de laatste jaren een keramisch kacheltje gebruikt van max 2000 Watt traploos regelbaar. Deze is nu defect maar willen van het zelfde merk weer een nieuwe. De aandacht vestigen we nu op één die 3 standen heeft waarvan alle standen weer traploos regelbaar. 800, 1200, en 2000 Watt.
2000 Watt lijkt veel maar onze buscamper is hoewel redelijk geïsoleerd niet wintervast. Deze 2000 Watt stand gebruiken we in de praktijk maar kort om snel op te warmen.
Als we aan de paal staan en de aansluiting is slechts 4 Ampère dan is de 800 Watt stand weer een uitkomst.
Met goedkope kacheltjes van kunststof hebben we de ervaring dat die vaak een onaangename lucht verspreiden, ook nog na lange tijd.
Beter is een kachel met een metalen omkasting. Kijk maar eens naar een Eurom Safe T furnace metal.

Henk.
Henkska
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 20:51

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door Henkska »

seth_space schreef:
za 15 sep 2018, 11:14
Voordeel van infrarood verwarming is dat het heel gerichte warmte geeft op de plek waar je zit bijv. Vandaar dat Infrarood ook steeds vaker gebruikt wordt op terassen e/d. Daar wil je immers ook niet de omgeving verwarmen maar de mensen aan tafel. Een infrarood paneel is dus het meest effectief als je gericht op je zitplaats verwarmd.
Om de gehele camper op warmte te brengen is het minder geschikt.
Ik heb thuis boven een eettafel aan het plafond een paneel hangen van 400 watt/ 60*60 cm. Dit is de lage temperatuur variant van de exemplaren op de rokersterrassen van de cafes. Het paneel heeft straalhoek van 30 graden naar buiten. Het is een koele kamer, die ik niet de hele dag wil verwarmen. Bij tafeldekken schieten we het paneel aan (click-aan/uit) en bij afruimen weer uit. Binnen 5 minuten is er een aangename straling, alsof je achter een ruit in de zon zit. We hebben er een die 120 graden wordt aan onderzijde, maar ze zijn er ook van 80 graden. Hij blijft koel aan bovenzijde, kan dus tegen het plafond. Dat had ik eerst ook, maar had dan in mijn hoge kamer het paneel dan 220 cm boven het tafelblad, en dat gaf een te brede bundel in dus minder warmte op de eters. Heb hem nu lager hangen, op 150 cm boven de tafel. In de stralingsbundel worden de tafel en de eters 23 graden en buiden de bundel 17 graden.
Ik ken een koukleumende vriendin die zo'n 80 graden paneel vertikaal naast haar stoel heeft staan en nu zeer tevreden is met dit zonnetje. Het is dus inderdaad geen ruimte verwarming! Heb zelf zonnepanelen en verbruik dus nu minder gas en eigen stroom.
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: infrarood verwarmingspanelen



Bericht door jochniew »

Nog even een reactie.
Een infrorood paneel geeft direct warmte zodra je hem aanzet. Het verwarmt alleen objecten, dus geen lucht, welke verplaatst moet worden, zoals bij een ventilatorkachel.
Het rendement is dus ook wat groter, omdat er geen energie gestopt wordt in het ventileren.
Een straalkachel heeft wel een vergelijkbaar effect, maar die beginnen meestal al met 1000W.
Een infrarood paneel begint vanaf ca 150W. In huis heb ik een paneel van 1000W, welke genoeg is voor een hele (woon)kamer tot ca. 30m2. Effectief heb je dus voor een gemiddelde camper maximaal 500W nodig.
Daarmee kun je aan elke stroompaal terecht, in tegenstelling tot een bijzet kachel van 2000W op de maximale stand.
Qua gewicht maakt het niet zoveel verschil.

Het is voor een ieder persoonlijk wat je ermee doet, maar ik heb nu ervaren dat een infrarood paneel een goed alternatief voor een bijzet kachel kan zijn.

Veel warmte voor de komende winter gewenst!
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Plaats reactie