Startproblemen Citroën (1995)
Startproblemen Citroën (1995)
Daar zijn we weer! Na alle problemen met de Ducato te hebben opgelost is deze verkocht en konden we met de inmiddels aangeschafte Hymer 644 alkoof uit 1995 met citroen 2.5TD hart op pad.
Met Pinksteren proefkamperen ging prima dus vorige week vertrokken naar het oosten.
Eerste dagen niks aan de hand, maar toen we wilden vertrekken van onze eerste camping in Tsjechië was de camper anders van plan. Na veelvuldig proberen te starten sloeg de motor niet aan, een paar plofjes en het was gebeurd. Eerst maar de startkabels erbij en op de huishoudaccu gezet voor extra prik, geen effect. Dan maar het spuitbusje startpiloot erbij en met een paar pufjes alles weer aan de loop.
Onderweg met warme motor geen enkel probleem weer gehad.
De volgende ochtend bij Brno weer hetzelfde probleem, paar pufjes en niet aanslaan zonder startpiloot.
Nu staan we in Slowakije en steeds meer startpiloot nodig om te starten.
Inmiddels bleek een 40 ampere grote verzekering doorgebrand, deze tijdelijk vervangen door een gebruikte 50 ampere bij gebrek aan beter. Zekering van het voorgloeien misschien? Naastgelegen 2 ampere en 30 ampere zekeringen bleken gecorrodeerde contacten te hebben dus deze allemaal maar vervangen en ingespoten met contactspray.
Nog steeds slaat hij niet aan.
Hebben jullie tips om dit op te lossen? Ik denk zelf richting voorgloeien of brandstoftoevoer.
Groeten André O.
Met Pinksteren proefkamperen ging prima dus vorige week vertrokken naar het oosten.
Eerste dagen niks aan de hand, maar toen we wilden vertrekken van onze eerste camping in Tsjechië was de camper anders van plan. Na veelvuldig proberen te starten sloeg de motor niet aan, een paar plofjes en het was gebeurd. Eerst maar de startkabels erbij en op de huishoudaccu gezet voor extra prik, geen effect. Dan maar het spuitbusje startpiloot erbij en met een paar pufjes alles weer aan de loop.
Onderweg met warme motor geen enkel probleem weer gehad.
De volgende ochtend bij Brno weer hetzelfde probleem, paar pufjes en niet aanslaan zonder startpiloot.
Nu staan we in Slowakije en steeds meer startpiloot nodig om te starten.
Inmiddels bleek een 40 ampere grote verzekering doorgebrand, deze tijdelijk vervangen door een gebruikte 50 ampere bij gebrek aan beter. Zekering van het voorgloeien misschien? Naastgelegen 2 ampere en 30 ampere zekeringen bleken gecorrodeerde contacten te hebben dus deze allemaal maar vervangen en ingespoten met contactspray.
Nog steeds slaat hij niet aan.
Hebben jullie tips om dit op te lossen? Ik denk zelf richting voorgloeien of brandstoftoevoer.
Groeten André O.
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Re: Startproblemen Citroën
Meet eens of je spanning krijgt bij de gloeibougies als je met een koude motor het contact aan zet.
Re: Startproblemen Citroën
Ipv startpiloot kan je ook deodorant gebruiken, goedkoper en ook niet drink en snuifbare alcohol.
Lost je probleem niet op, maar je komt wel weg
Lost je probleem niet op, maar je komt wel weg
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Startproblemen Citroën
2.5 TD, is dat niet dat lawaaierig blok met vlamstart? Direct te starten in de zomer zonder voorverwarmen.
Vroeger een Peugeot gehad, met de 2.5TD in van rond de 105Pk dacht ik van buiten. Starte bij mij ook soms koud niet, soms wel en direct. Het defect toen was dat de brandstofklep op de injectie pomp dat het half opgegeven had.
Die elektronica(transponder) verwijdert en dat beest ging weer perfect.
Mijn probleem was begonnen na wat gaten dicht te lassen met een TIG.
Vroeger een Peugeot gehad, met de 2.5TD in van rond de 105Pk dacht ik van buiten. Starte bij mij ook soms koud niet, soms wel en direct. Het defect toen was dat de brandstofklep op de injectie pomp dat het half opgegeven had.
Die elektronica(transponder) verwijdert en dat beest ging weer perfect.
Mijn probleem was begonnen na wat gaten dicht te lassen met een TIG.
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Startproblemen Citroën
Deze heeft inderdaad geen vlamstart zoals de Fiats.
Lijkt me ook dat hij niet gloeit.
Kijk even de massa na van diverse delen, dat wil wel eens de oorzaak zijn.
Lijkt me ook dat hij niet gloeit.
Kijk even de massa na van diverse delen, dat wil wel eens de oorzaak zijn.
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Startproblemen Citroën
Bij mijn peugeot citroen 2.5 td was in het zwarte relais kastje wat aan boven de accu zit het koperen plaatje geoxideerd.
Relais uit elkaar gehaald koperen plaatje met schuurpapier schoongemaakt en hij startte weer direct na het voorgloeien
Relais uit elkaar gehaald koperen plaatje met schuurpapier schoongemaakt en hij startte weer direct na het voorgloeien
Re: Startproblemen Citroën
Bedankt voor de tips, ik ga morgen of overmorgen proberen met beperkte middelen dit te controleren.
Eerst weer verder rijden van Slowakije naar Hongarije en op de volgende camping maar even sleutelen
Eerst weer verder rijden van Slowakije naar Hongarije en op de volgende camping maar even sleutelen
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Re: Startproblemen Citroën
Ook in Hongarije nog geen tijd om te sleutelen, maar gelukkig hadden we op de camping een buurman met enige kennis van zaken. Het was zo simpel: even een kabel vanaf plus pool van accu naar gloeibougies en starten ging prima! Bedankt Jaap van garage Ceulen en Ko!
Als we thuis zijn maar even de elektronica nagaan.
Als we thuis zijn maar even de elektronica nagaan.
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Re: Startproblemen Citroën
Sorry, deze methode was sneller met direct zichtbaar resultaat, voor de vrouw erg belangrijk. Kon niet in mijn eentje startonderbreking, voorgloeien en meten, dus moest maar even zo.
Toch bedankt voor de tip, gaat thuis nog even gebeuren.
Toch bedankt voor de tip, gaat thuis nog even gebeuren.
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Startproblemen Citroën
Mijn 2.5TD, dat was vlamstart. Mijn 2.5D was met gloeispiralen en daar liep de kabel van de gloeispiralen langs de startmotor waar een defecte stekker verbinding zat. Deze overbrugt en mijn dieseltje liep weer als nieuw.
Re: Startproblemen Citroën
Mijn Poolse buurman had een andere filosofie: Drinkbare alcohol gebruiken (Wodka en Whiskey), hiermee heb je helemaal geen problemen meer.
Dit heeft inderdaad even gewerkt, maar we moesten toch echt een keer richting huis.
Afgelopen zaterdag dus maar even de accu verwijderd en aan een andere lader gezet (Optimate, om ook even te testen), volgens de lader is de accu in orde.
Intussen kwam ik nog wel een gele draad tegen waarvan over een lengte van 10 cm de isolatie was doorgesleten langs de accubak, deze meteen maar even ingekort. Misschien heeft deze ook relatie met de 40 Ampere zekering die doorgebrand was en waarvan ik de functie nog niet weet en het ontbrekende relais waarvan ik de functie niet weet.
Vervolgens voorgloeirelais bekeken, deze ziet er nog als nieuw uit, maar voor de zekerheid test ik nog even met een nieuwe.
Ook even de middelste twee gloeistaven gemeten, ongeveer 1,2 Ohm weerstand, lijkt me in orde, hierna begon het te regenen en heb ik geen tijd meer gehad om verder te meten.
Nu maar weer wachten op beter weer
Dit heeft inderdaad even gewerkt, maar we moesten toch echt een keer richting huis.
Afgelopen zaterdag dus maar even de accu verwijderd en aan een andere lader gezet (Optimate, om ook even te testen), volgens de lader is de accu in orde.
Intussen kwam ik nog wel een gele draad tegen waarvan over een lengte van 10 cm de isolatie was doorgesleten langs de accubak, deze meteen maar even ingekort. Misschien heeft deze ook relatie met de 40 Ampere zekering die doorgebrand was en waarvan ik de functie nog niet weet en het ontbrekende relais waarvan ik de functie niet weet.
Vervolgens voorgloeirelais bekeken, deze ziet er nog als nieuw uit, maar voor de zekerheid test ik nog even met een nieuwe.
Ook even de middelste twee gloeistaven gemeten, ongeveer 1,2 Ohm weerstand, lijkt me in orde, hierna begon het te regenen en heb ik geen tijd meer gehad om verder te meten.
Nu maar weer wachten op beter weer
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Re: Startproblemen Citroën
Afgelopen weekend in een verloren uurtje nog even het voorgloeirelais vervangen en de accu weer gemonteerd.
Accu lijkt niet geweldig: paar weken aan de druppellader en nog maar 12,8V gemeten. Daarom maar even met startkabels op m'n personenauto gezet (2 liter diesel, dus zal het wel kunnen trekken). Startmotor draait enorm snel rond, maar motor slaat niet aan. Beetje startpiloot en hij pruttelt wat, vervolgens veel gas geven en hij lijkt tot leven te komen met een boel rook. Slaat helaas ook na een paar seconden weer af, dus nog een paar keer starten met het gaspedaal omlaag en ja hoor, aan de loop!
Nu kan ik de camper eindelijk bij huis wegrijden, de buren begonnen al te klagen dat het bakbeest alle zicht wegnam in de straat. Voor de veiligheid van onze buurtkinderen de camper maar naar de tijdelijke stalling gebracht. Binnenkort maar weer verder.
Accu lijkt niet geweldig: paar weken aan de druppellader en nog maar 12,8V gemeten. Daarom maar even met startkabels op m'n personenauto gezet (2 liter diesel, dus zal het wel kunnen trekken). Startmotor draait enorm snel rond, maar motor slaat niet aan. Beetje startpiloot en hij pruttelt wat, vervolgens veel gas geven en hij lijkt tot leven te komen met een boel rook. Slaat helaas ook na een paar seconden weer af, dus nog een paar keer starten met het gaspedaal omlaag en ja hoor, aan de loop!
Nu kan ik de camper eindelijk bij huis wegrijden, de buren begonnen al te klagen dat het bakbeest alle zicht wegnam in de straat. Voor de veiligheid van onze buurtkinderen de camper maar naar de tijdelijke stalling gebracht. Binnenkort maar weer verder.
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Re: Startproblemen Citroën
Even weer een update:
Onlangs de camper naar een lokale garage gebracht en de problemen uitgelegd. Gloeibougies vervangen en er bleek een brandstofretourslangetje niet helemaal jofel meer. Weekje buiten laten staan en het starten geen weer redelijk. Lijkt direct na het starten nog wel op 3 poten te lopen, dus misschien brandstoftoevoer ook nog even bekijken.
Kreeg ook nog de opmerking dat een ander type waterpomp op zat dan origineel , dit resulteerde in een rafelende aandrijfriem die al mooi in het omliggende plastic aan het vreten was, deze ook meteen maar laten vervangen door een beter passend type.
Onlangs de camper naar een lokale garage gebracht en de problemen uitgelegd. Gloeibougies vervangen en er bleek een brandstofretourslangetje niet helemaal jofel meer. Weekje buiten laten staan en het starten geen weer redelijk. Lijkt direct na het starten nog wel op 3 poten te lopen, dus misschien brandstoftoevoer ook nog even bekijken.
Kreeg ook nog de opmerking dat een ander type waterpomp op zat dan origineel , dit resulteerde in een rafelende aandrijfriem die al mooi in het omliggende plastic aan het vreten was, deze ook meteen maar laten vervangen door een beter passend type.
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Citroen Jumper 230 - Hymer C644