Gewoon een metaalboortje, 4 of 6 mm of zo. Maar kijk eerst maar eens onder de bies, hopelijk valt het mee. Ik zie op je foto nog geen bobbels van verroeste schroeven onder de bies, maar wellicht is het op het dak anders.
Nieuwe kit onder de dakranden?
-
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
Ik hoop het ook.
En nog een vraagje, als ik de rubber die onder de lijst zit terug ga plaatsten, stop ik die dan helemaal vol met kit, met andere woorden, moet de kit er heel dik op gezet worden?
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
En nog een vraagje, als ik de rubber die onder de lijst zit terug ga plaatsten, stop ik die dan helemaal vol met kit, met andere woorden, moet de kit er heel dik op gezet worden?
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
De butylkit zit op een rol, en leg je uit op de hoeken. De hoeveelheid is daarmee bepaald. Daarna de (schoongemaakte) rubber er op leggen, en daarover de strip.
In principe kan je dezelfde schroeven weer gebruiken in dezelfde gaten, boren hoeft dan niet.
De alu strippen bij een alkoof zijn vaak in 3 keer opgezet, ik zou dat niet teveel aan buigen.
Het rubber kan je misschien beter schoon krijgen door het in heet water te leggen.
De pees kan je weer terugwurmen met een peestrekker, of een schroevendraaier
In principe kan je dezelfde schroeven weer gebruiken in dezelfde gaten, boren hoeft dan niet.
De alu strippen bij een alkoof zijn vaak in 3 keer opgezet, ik zou dat niet teveel aan buigen.
Het rubber kan je misschien beter schoon krijgen door het in heet water te leggen.
De pees kan je weer terugwurmen met een peestrekker, of een schroevendraaier
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
Ik zou gewoon verzinkte schroeven nemen en geen RVS ivm. galvanische corrosie tussen hel onedele alu en staal
en het veel edeler roestvast staal.
Als de schroefjes afbreken heb je geen probleem en als ze niet los willen dan kun je ze heen
en weer tikken, dan geef je ze wat ruimte en kun je ze zo losdraaien.
Ik deed dat bij elk schroefje dan verknoei je ook niks.
Ik had daar een heel smal beiteltje voor.
Heel belangrijk is dat je de juiste kruiskopschroevendraaier hebt.
Goed passend dus Phillips of Pozzidrive.
Ben.
en het veel edeler roestvast staal.
Als de schroefjes afbreken heb je geen probleem en als ze niet los willen dan kun je ze heen
en weer tikken, dan geef je ze wat ruimte en kun je ze zo losdraaien.
Ik deed dat bij elk schroefje dan verknoei je ook niks.
Ik had daar een heel smal beiteltje voor.
Heel belangrijk is dat je de juiste kruiskopschroevendraaier hebt.
Goed passend dus Phillips of Pozzidrive.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Nieuwe kit onder de dakranden?
Je gaf al eerder aan dat de koppen van de schroeven al half weggeroest waren! Ik zal dan zeker de oude schroeven niet gebruiken maar in plaats daarvan nieuwe RVS schroeven. Hou rekening met een eventuele overmaat daar waar je schroeven hebt uitgeboord. Vooral niet te groot boren; liever wat kleiner dan komt de rest van de schroef ook wel los. Neem voor het boren een goed boortje, het liefst een cobalt o.i.d. De koppen moeten goed verzonken liggen om de bies/pees te kunnen plaatsen. Het beste gaat dat met torx-schroeven.blizard schreef:De butylkit zit op een rol, en leg je uit op de hoeken. De hoeveelheid is daarmee bepaald. Daarna de (schoongemaakte) rubber er op leggen, en daarover de strip.
In principe kan je dezelfde schroeven weer gebruiken in dezelfde gaten, boren hoeft dan niet.
De alu strippen bij een alkoof zijn vaak in 3 keer opgezet, ik zou dat niet teveel aan buigen.
Het rubber kan je misschien beter schoon krijgen door het in heet water te leggen.
De pees kan je weer terugwurmen met een peestrekker, of een schroevendraaier
Ik heb 2 jaar geleden de bies/pees vervangen door een nieuwe. Ik kreeg toen de tip om eerst wat vaseline op de alu rail te smeren; dan de pees aan de ene kant erin leggen en dan de andere kant aandrukken met een ‘peesdrukker/roller’ die gebruikt wordt bij het aandrukken van de pees bij een vliegenhor (foto). Daarna zonder veel kracht narollen met een zachte behangnaadroller. Hou aan het eind ca. 20 cm langer omdat de bies/pees altijd terug krimpt. Ik heb die extra lengte toen 24 uur later afgesneden; maar toch nog 2 cm langer gehouden dat inmiddels ook ‘verdwenen’ is en vastgezet met een schroefje.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Knibbel
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
Je hoeft meestal niet door te boren als het kopje half is weggeroest het kopje met boor 7
wegboren is meestal voldoende als je de alu strip hebt verwijderd dan kun je met een
tang het resterende deel meestal wel uitdraaien.
En lukt het niet goed, gaatje te groot dan boor je met het monteren gewoon een gaatje ervoor.
En zeker geen RVS schroeven gebruiken, gewoon verzinkte zijn het allerbest.
De pees kun je weer monteren met een tuutje van een kitspuit en dan goed aanduwen
ivm krimp.
Vooraf insmeren met zuurvrije vaseline is misschien wel een goeie tip.
Ben.
wegboren is meestal voldoende als je de alu strip hebt verwijderd dan kun je met een
tang het resterende deel meestal wel uitdraaien.
En lukt het niet goed, gaatje te groot dan boor je met het monteren gewoon een gaatje ervoor.
En zeker geen RVS schroeven gebruiken, gewoon verzinkte zijn het allerbest.
De pees kun je weer monteren met een tuutje van een kitspuit en dan goed aanduwen
ivm krimp.
Vooraf insmeren met zuurvrije vaseline is misschien wel een goeie tip.
Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op di 18 sep 2018, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
Bedankt voor de antwoorden en tips.
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
Die schroeven zullen in hout zitten, en zitten echt niet zo vast dat ze niet los willen.
Pak een passende kruiskop (zelfde als de schroef) en geef die wat tikken met de hamer, en tegelijk draaien.
En inderdaad RVS schroeven breken snel.
De tip van Fred was ik vergeten te melden, echt te lang laten eerst, ze krimpen inderdaad. Dit geldt natuurlijk alleen als je nieuwe gebruikt
Pak een passende kruiskop (zelfde als de schroef) en geef die wat tikken met de hamer, en tegelijk draaien.
En inderdaad RVS schroeven breken snel.
De tip van Fred was ik vergeten te melden, echt te lang laten eerst, ze krimpen inderdaad. Dit geldt natuurlijk alleen als je nieuwe gebruikt
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
Heb net bij jasicamp gekeken meerdere soorten butylkit op rol, heeft iemand advies welke ik moet nemen?
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
- Peter LMC
- Berichten: 10157
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
Online gekeken
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Nieuwe kit onder de dakranden?
Nooit geen geweld gebruiken bij een niet harde onderlaag. Er zijn ook setjes, zelfs bij Action, die er uitzien als een links geslepen boor. Als de schroef niet afbreekt (verroest) kun je de schroef er makkelijk uitdraaien. Accutol op linksom dus en vooral rustig aan. Het beste even vooraf centeren met 2/3 mm normaal geslepen boortje.blizard schreef:Die schroeven zullen in hout zitten, en zitten echt niet zo vast dat ze niet los willen.
Pak een passende kruiskop (zelfde als de schroef) en geef die wat tikken met de hamer, en tegelijk draaien.
En inderdaad RVS schroeven breken snel.
De tip van Fred was ik vergeten te melden, echt te lang laten eerst, ze krimpen inderdaad. Dit geldt natuurlijk alleen als je nieuwe gebruikt
Dat RVS schroeven breken, komt meestal door verkeerd gebruik; stand van de schroef en een te hoog toerental van de accutol. Dus geen controle meer.
Wanneer het boorgat in de rail te groot is geworden, of een deel van de schroef is blijven zitten, is de tip om ernaast een nieuw gat te maken een goede. Het oude gat wel goed dichtkitten dan.
Knibbel
- Peter LMC
- Berichten: 10157
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
Ik gebruik veel rvs schroeven.
De kwaliteit die je bij de bouwmarkt koopt is niet zo geweldig.
Deze zijn net achter de kop een beetje dunner dan de rest van de schroef en daar breekt deze dan net af.
Net op het moment dat je wat meer kracht gaat zetten.
Ook is de kruiskop net niet goed met het schroefbitje.
Prutskwaliteit.
Althans bij de bouwmarkt in mijn dorp.
Het voordeel van rvs is als je het na jaren weer los wilt draaien dat dit dan gewoon prima gaat.
De kwaliteit die je bij de bouwmarkt koopt is niet zo geweldig.
Deze zijn net achter de kop een beetje dunner dan de rest van de schroef en daar breekt deze dan net af.
Net op het moment dat je wat meer kracht gaat zetten.
Ook is de kruiskop net niet goed met het schroefbitje.
Prutskwaliteit.
Althans bij de bouwmarkt in mijn dorp.
Het voordeel van rvs is als je het na jaren weer los wilt draaien dat dit dan gewoon prima gaat.
Re: Nieuwe kit onder de dakranden?
Ik haal ze of bij Hornbach of bij een gereedschapszaak/vakhandel en merk geen kwaliteitsverschil. Ik neem wel altijd torx i.p.v. kruiskop; nooit een probleem.Peter LMC schreef:Ik gebruik veel rvs schroeven.
De kwaliteit die je bij de bouwmarkt koopt is niet zo geweldig.
Deze zijn net achter de kop een beetje dunner dan de rest van de schroef en daar breekt deze dan net af.
Net op het moment dat je wat meer kracht gaat zetten.
Ook is de kruiskop net niet goed met het schroefbitje.
Prutskwaliteit.
Althans bij de bouwmarkt in mijn dorp.
Het voordeel van rvs is als je het na jaren weer los wilt draaien dat dit dan gewoon prima gaat.
In harde materialen wel altijd voorboren. TS hoeft niet voor te boren in reeds bestaande schroefgaten.
Knibbel