Nieuwe kit onder de dakranden?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Nieuwe kit onder de dakranden?



Bericht door tobe1966 »

Ik heb helaas een lek in de camper, nou hebben we de oorzaak gevonden, het water komt binnen via de dakrand.

Wat is nou de beste optie? De rand helemaal loshalen en alle kit verwijderen en vernieuwen, of de bestaande kit laten zitten en de slechte stukken bijwerken met een PU lijm\kit?

Is er iemand die ervaring heeft met het vernieuwen van de kit, met name de dakrand loshalen?
Moet die witte inleg rubber eruit? Zitten daar schroeven onder, en is de witte Inlegrubber opnieuw te gebruiken of moet daar een nieuwe in ?

Zie foto's:

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nieuwe Kit onder de dak randen



Bericht door myway »

Als je het echt goed wil doen, lijst er af oude kit verwijderen en een goede kit er weer tussen.
Nieuwe inlegbies er in en het gaat weer jaren mee.
De bies kost 0.60 per meter dus daarvoor ga je dan niet knoeien met een oude harde bies.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Nieuwe Kit onder de dak randen



Bericht door blizard »

De kit heet butyl, en is zowel in spuit als op de rol te krijgen.
Oude oppervlak met bv wasbenzine reinigen. De kit op rol werkt het makkelijkst
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Nieuwe Kit onder de dak randen



Bericht door tobe1966 »

Je bedoelt, de lijst compleet verwijderen, Het is een lijst die op het dak zit maar doorloopt naar de achterkant en daar ook naar beneden.
Dan alle kit het verwijderen van het dak en van de lijst.

kan ik dan de nieuwe kit het best op de lijst aanbrengen en dan de lijst op de camper zetten, of de kit aanbrengen op de camper en dan de lijst erop zetten?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe Kit onder de dak randen



Bericht door Kroppie »

meestal zit onder de aluminium lijst een profielrubber, butyl kit aan brengen op de naad dan rubber erop en dan de alu lijst schroeven , schroefgaten voor de schroeven er in gaan van kit voorzien, schroeven met zeepwater nat maken met erin draaien, draait het makkelijker.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Nieuwe Kit onder de dak randen



Bericht door Will »

Goedemiddag,

Ik zou persoonlijk de kit vernieuwen en dat aan een vakman overlaten stel dat dat 300 euro kost dan moet je niet zelf gaan knoeien.
En niet onbelangrijk de wanden binnenzijds controleren op vocht met een vochtmeter.
Zelf heb ik polymax kit gebruikt op sommige delen 3 jaar geleden en het voldoet prima. :oops: :wink:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Nieuwe Kit onder de dak randen



Bericht door ducati 900 »

Er is ook nieuw rubber te koop dat onder het aluprofiel komt daar zit al Buytylkit onder.
Maar dan nog zou ik tussen het rubber en aluprofiel ook kit doen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Nieuwe Kit onder de dak randen



Bericht door blizard »

Het beste is de gehele lijst te verwijderen. Je kan dan ook goed zien waar het lek vandaan komt en waar het heen loopt.
Het is geen rocket science, simpel klusje. Het grootste probleem is bereikbaarheid, een steiger er naast zetten is wel handig.
Bies eruit trekken, schroeven verwijderen, en je pakt de hele handel er zo af.
Het rubber is vaak vervormd, maar zal in de meeste gevallen wel weer te gebruiken zijn. Nieuw te verkrijgen bij o.a. Jasicamp
De butyl kit is blijvend elastisch (=plakkerig), niet zoals de kit die will aangeeft, die droogt. Niet geschikt voor onder rubber profielen in deze situatie.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Nieuwe Kit onder de dak randen



Bericht door tobe1966 »

Will schreef:Goedemiddag,

Ik zou persoonlijk de kit vernieuwen en dat aan een vakman overlaten stel dat dat 300 euro kost dan moet je niet zelf gaan knoeien.
En niet onbelangrijk de wanden binnenzijds controleren op vocht met een vochtmeter.
Zelf heb ik polymax kit gebruikt op sommige delen 3 jaar geleden en het voldoet prima. :oops: :wink:

Mvrgr.Wil
Dat is inderdaad de makkelijkste optie, maar natuurlijk ook de duurste, Ik zag op andere fora al bedragen van €800 voorbijkomen €400 per kant.



Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nieuwe kit onder de dakranden?



Bericht door pwhooftman »

Ik heb dit een keer gedaan, en de oorzaak van de lekkage waren vooral de verroeste schroeven onder de bies waardoor de lijst niet meer strak zat. Dus inderdaad, verwijderen en met nieuwe rvs schroeven vastzetten indien nodig.
Het meeste werk zal het schoonmaken van de oude kit zijn. Eerst schrapen en dan met bijv. wasbenzine oplossen. Maar voor de laatste ontvetbeurt thinner gebruiken (lost lak op!) of een lakontvetter. En geen butylkit op de vingers krijgen, want dat spul plakt!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Nieuwe kit onder de dakranden?



Bericht door ducati 900 »

Bij onze Hymer was kit gebruikt dat zo hard als glas werd.
Bij elk schroefje heeft het gelekt maar de meeste gaatjes zijn weer dicht gegroeid maar niet alle.
Het meeste werk zit inderdaad in het schoonmaken.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Nieuwe kit onder de dakranden?



Bericht door tobe1966 »

Kan die bies er gewoon uit getrokken worden of zit die gelijmd?

En waar haal ik die RVS schroeven, zijn dat altijd dezelfde bij elke camper?

Als tijdens het demonteren een of meerdere van de schroeven niet los wil, wat zijn dan de opties?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nieuwe kit onder de dakranden?



Bericht door pwhooftman »

tobe1966 schreef:
ma 10 sep 2018, 22:14
Kan die bies er gewoon uit getrokken worden of zit die gelijmd?

En waar haal ik die RVS schroeven, zijn dat altijd dezelfde bij elke camper?

Als tijdens het demonteren een of meerdere van de schroeven niet los wil, wat zijn dan de opties?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
De bies trek je er zo uit. Voor de schroeven kun je gewoon naar de bouwmarkt, mits je exemplaren vind waarvan de kop niet te groot is. Ze moeten net zo verzonken liggen als de originele, anders zie je de bobbels van de schroefkoppen onder de bies.
En vastzittende schroeven zul je moeten uitboren..., rotwerk. Bij mij waren van een aantal juist de koppen er half af geroest.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Nieuwe kit onder de dakranden?



Bericht door tobe1966 »

Kun je toevallig ook zo vertellen wat voor boor ik daar vast voor in huis haal en welke maat?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Plaats reactie