Rammel versnellingsbak/koppeling Fiat Ducato 2.8
Rammel versnellingsbak/koppeling Fiat Ducato 2.8
Beste forum leden. Graag jullie technisch advies, bij het volgende. Na het rijden van een lang stuk ruik en daarna in zijn vrij zetten hoor ik een rammel als ik de koppeling los laat. Bij intrappen van de koppeling is deze rammel weg. Daarnaast ruik ik soms ook een verbrande olie lucht. Meestal bij langzaam rijden en remmen. De versnellingsbak, koppeling en drukgroep zijn (door vorige eigenaar) net vervangen. Camper schakeld goed en koppeling doet het ook prima maar rammel en lucht zit mij niet lekker, dus vandaar hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn.
Wij gaan volgende week nl een trip maken door Denemarken en willen ook weer rijdend naar huis kunnen
Alvast bedankt voor het meedenken
Wij gaan volgende week nl een trip maken door Denemarken en willen ook weer rijdend naar huis kunnen
Alvast bedankt voor het meedenken
Re: Rammel versnellingsbak / koppeling 2.8 ducato
Druklager kapot en lekkende krukaskeerring lijkt mijn het euvel volgens jou aanwijzigingen
Re: Rammel versnellingsbak / koppeling 2.8 ducato
de rammel kan ook in de bij stationair onbelast draaiende versnellings bak zitten, trap je de koppeling in dan draait de bak niet meer mee en rammelt dus ook niet, kan op zich geen kwaad, want speling hebben de tandwielen altijd wat, en door het onregelmatiger draaien bij stationair hoor je de speling, wat je ruikt is verbrande olie van af de krukaskeerring of vanuit de versnellings bak.
of je er mee naar denemarken en weer mee terug kan , is van een afstand niet te zeggen, ff langs een garage rijden en die laten horen en ruiken, en ff op de brug om te kijken waar en hoe ernstig iets lekt.
jos
of je er mee naar denemarken en weer mee terug kan , is van een afstand niet te zeggen, ff langs een garage rijden en die laten horen en ruiken, en ff op de brug om te kijken waar en hoe ernstig iets lekt.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
- Locatie: Geesteren
- Contacteer:
Re: Rammel versnellingsbak / koppeling 2.8 ducato
Die rammel heb ik inderdaad ook en ook een 2,8l .
Ooit al eens ergens gelezen dat het iets te maken had met een centrifugaalgewicht in het vliegwiel.
Als ik iets gas geef is het over en bij warme motor ook,dan loopt hij iets hoger in toeren.
Misschien dat Kroppie hier meer van weet (vaak wel)
Groet Martin.
Ooit al eens ergens gelezen dat het iets te maken had met een centrifugaalgewicht in het vliegwiel.
Als ik iets gas geef is het over en bij warme motor ook,dan loopt hij iets hoger in toeren.
Misschien dat Kroppie hier meer van weet (vaak wel)
Groet Martin.
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.
https://www.martin-elke.com/
https://www.martin-elke.com/
Re: Rammel versnellingsbak / koppeling 2.8 ducato
ik weet weinig van een 2,8 ,maar in elke gewone koppeling zitten geen centrifugaal gewichten, wel zitten er schokdempveren in de koppelings plaat, en deze kunnen als ze wat slapper worden en los gaan zitten, rammelen als het toerental laag word en de motor door dat lage toerental wat onregelmatiger gaat draaien.
bij modernere motoren heb je een z.g. dubbelmassa vliegwiel , als de veren tussen die 2 massa,s slijten , en als er teveel speling tussen die 2 massa,s ontstaat krijg je ook rammeltjes .
jos
bij modernere motoren heb je een z.g. dubbelmassa vliegwiel , als de veren tussen die 2 massa,s slijten , en als er teveel speling tussen die 2 massa,s ontstaat krijg je ook rammeltjes .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Rammel versnellingsbak / koppeling 2.8 ducato
Als krukaskeerring zou lekken zou je dat ook zien onder aan koppelingshuis.
Mogelijk dat splain vertanding van priceas wat rammelt op nieuwe koppelingsplaat binnenvertanding.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mogelijk dat splain vertanding van priceas wat rammelt op nieuwe koppelingsplaat binnenvertanding.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Rammel versnellingsbak / koppeling 2.8 ducato
Dank alle voor de reacties en tips. Net even gekeken naar de aansluiting tussen de bak en de motor en hier zit idd een olie spoortje/druppel dus dat zou idd de krukas kering kunnen zijn... shit zeg. Zie foto vervolg hieronder olie lijkt van turbo te komen
- Bijlagen
-
- A78DA3FD-5A74-46E6-BEF4-166A9226B884.jpeg (131.69 KiB) 1635 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hymer2018 op za 08 sep 2018, 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Rammel versnellingsbak / koppeling 2.8 ducato
Net nog even verder onder de camper gekropen maar het oliespoor wat onderaan de bak hangt blijkt hoger vandaan te komen. Waarschijnlijk zoals ik het nu zie vanaf de bovenkant van de turbo. De olieleiding van de turbo ziet er erg verroest uit Mogelijk lek? Iemand daar er ervaring mee?
- Bijlagen
-
- 61260E81-F77B-4794-85A5-562D116CF419.jpeg (100.99 KiB) 1604 keer bekeken
-
- 1348CC1F-73B1-4A8B-9E9A-1E7D773B75E4.jpeg (105.63 KiB) 1605 keer bekeken
-
- 41D84A6E-5576-42ED-BE25-4C5CCC20A26F.jpeg (110.17 KiB) 1626 keer bekeken
Re: Rammel versnellingsbak / koppeling 2.8 ducato
Oh en misschien niet onbelangrijk om te melden, hoor ook een sissend geluid. Dus niet het standaard turbo geluid maar lijkt meer op het een geluid van vacuüm lek. Zou dit gezien de olie bij de turbo ook kunnen duiden dat de turbo zelf stuk is? Camper heeft nog prima vermogen dus turbo functioneerde nog wel.
Re: Rammel versnellingsbak/koppeling Fiat Ducato 2.8
Op eerste foto van koppelingshuis zie je wel druppeltje olie hangen maar dat is bij onze ook zo, bij de dikke bouten is er ook olie te zien. Dit kan de klepdekselpakking ook veroorzaken. Kijk aan achterzijde bij kleppendeksel ook eens of je olielekkage ziet.
Hoe is je olieverbruik? Bij 1/2 uur stationair draaien komt er dan olie spoor op de vloer? Als turbo echt stuk is rookt de motor heel erg of zal er heel veel geluid zijn.Omgeving van turbo ziet er uit zoals bij vele oudere motoren. Niet echt fris maar het functioneerd voor de rest goed. Je kan, als je ergens wat olie zweeterij ziet de boel wel preventief vervangen maar dan blijf je aan de gang en kosten maken. Het is nou eenmaal een al wat oudere motor.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hoe is je olieverbruik? Bij 1/2 uur stationair draaien komt er dan olie spoor op de vloer? Als turbo echt stuk is rookt de motor heel erg of zal er heel veel geluid zijn.Omgeving van turbo ziet er uit zoals bij vele oudere motoren. Niet echt fris maar het functioneerd voor de rest goed. Je kan, als je ergens wat olie zweeterij ziet de boel wel preventief vervangen maar dan blijf je aan de gang en kosten maken. Het is nou eenmaal een al wat oudere motor.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Rammel versnellingsbak/koppeling Fiat Ducato 2.8
Dank je wel voor de reactie. Ben het met je eens dat een oudere motor best wat olie mag zweten. Ben echter op onderzoek uitgegaan omdat ik een verbrande olie lucht ruik na een stuk rijden. Dat leek mij niet de bedoeling maar de vraag is of het kwaat kan natuurlijk. Vandaar op onderzoek of ik olie lekkage tegen kwam. Dit in mogelijke combinatie met rammel als de auto in zijn vrij staat met koppeling los. Kunnen natuurlijk net zo goed twee losse issues zijn Zal de Kleppendeksel pakking ook even controleren dank voor de tip!
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Rammel versnellingsbak/koppeling Fiat Ducato 2.8
Het is altijd lastig te bepalen waar olie vandaan komt, door de rijwind wordt het naar allerlei plekken geblazen, misschien ook op de uitlaat en ruik je dat. Eerst maar eens de olieplek en omgeving eens goed schoonmaken, stukje rijden en kijken of je de oorsprong kunt vinden. Wellicht kun je met een inspectie camera door het inspectiegat in het koppelingshuis kijken, bijv. zo een, kost bijna niks https://www.ebay.com/itm/8LED-WiFi-Endo ... wXmbkntHiA
Lees trouwens hier dat 5w40 motorolie gegarandeerd tot lekkage aan de (voorste) krukaskeerring leidt. https://forums.outandaboutlive.co.uk/fo ... aks/23026/
Lees trouwens hier dat 5w40 motorolie gegarandeerd tot lekkage aan de (voorste) krukaskeerring leidt. https://forums.outandaboutlive.co.uk/fo ... aks/23026/
Laatst gewijzigd door pwhooftman op zo 09 sep 2018, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Rammel versnellingsbak/koppeling Fiat Ducato 2.8
Wat betreft het rammelen van de V bak.
Heb je al gecontroleerd of er voldoende van de juiste olie in zit.
Heb je al gecontroleerd of er voldoende van de juiste olie in zit.
Re: Rammel versnellingsbak/koppeling Fiat Ducato 2.8
Ik wilde de olie van de versnellingsbak peilen maar kan nergens het oliepijl vinden. Bij mijn vorige camper met een 2,5 fiat diesel zat er een peilstok op de versnellingsbak. Na zoeken op het forum hier kwam ik er achter dat de versnellingsbak van de 2.8 geen peilstok meer heeft en de enige manier is om olie af te tappen en te vullen via de km teller. Aangezien het een nieuwe (gereviseerde) bak is ga ik mij daar nog niet aan wagen
Laatst gewijzigd door Hymer2018 op zo 09 sep 2018, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.