Motorwissel Fiat Ducato van 2.5D naar 2.8idTD
Motorwissel Fiat Ducato van 2.5D naar 2.8idTD
Beste, ik ben nieuw sinds vandaag hier op het forum.
Wie ben ik?
Ik ben Henk Visser gehuwd en 56 jaar oud en ben automonteur van beroep , en als hobby, mijn zoon helpen met race brommertjes maken (ook een voor mijzelf) verder alles waar benzine in gaat vind ik interessant .
Waarom ? ik heb hulp nodig bij mijn keuze .
Ik heb een camper aangeschaft deze zomer om het eens te proberen , op zich prima gegaan (Zuid Frankrijk), een ducato burstner uit 1989 met 136000 km op de teller, waarvoor gewaarschuwd is het motorvermogen het is een 2.5 diesel ongeblazen , op zich gaat dat wel kruissnelheid 90 km/u kan nog harder maar of het dan heel blijft weet ik niet, berg op als je hem naar beneden door laat lopen naar de 110 kom je met 80/85 boven , alleen zijn zijn wij ook luxemburg ingeweest en daar had ik wel degelijk een probleem om boven te komen , 60 km/u in zijn derde versnelling , ik heb ook moeite dat ik langzamer ga op de route dan de vrachtauto`s
Je doet ontzettend lang over een bepaalde afstand , je gemiddelde ligt rond de 65/70 km/uur
Ik ken ook mensen die zeggen , je hebt toch vakantie , ik vind dat je wel een beetje mee moet kunnen komen met het verkeer .
wat is nu mijn vraag , ik ben zelf monteur en wil de motor wisselen voor een 2.8 idtd , dit is geen common rail ,zijn gemonteerd in de ducato`s tussen 1999en 2002, zijn er mensen die dit al een keer hebben gedaan , en past alles ,zoals bak en koppeling ,motorsteunen ?
wat kom ik tegen als verassing , of past alles ?
Graag verneem ik van iemand die dat al een keer gedaan heeft hoe dat is verlopen .
Bij voorbaat dank
HL Visser
Klaaswaal
Wie ben ik?
Ik ben Henk Visser gehuwd en 56 jaar oud en ben automonteur van beroep , en als hobby, mijn zoon helpen met race brommertjes maken (ook een voor mijzelf) verder alles waar benzine in gaat vind ik interessant .
Waarom ? ik heb hulp nodig bij mijn keuze .
Ik heb een camper aangeschaft deze zomer om het eens te proberen , op zich prima gegaan (Zuid Frankrijk), een ducato burstner uit 1989 met 136000 km op de teller, waarvoor gewaarschuwd is het motorvermogen het is een 2.5 diesel ongeblazen , op zich gaat dat wel kruissnelheid 90 km/u kan nog harder maar of het dan heel blijft weet ik niet, berg op als je hem naar beneden door laat lopen naar de 110 kom je met 80/85 boven , alleen zijn zijn wij ook luxemburg ingeweest en daar had ik wel degelijk een probleem om boven te komen , 60 km/u in zijn derde versnelling , ik heb ook moeite dat ik langzamer ga op de route dan de vrachtauto`s
Je doet ontzettend lang over een bepaalde afstand , je gemiddelde ligt rond de 65/70 km/uur
Ik ken ook mensen die zeggen , je hebt toch vakantie , ik vind dat je wel een beetje mee moet kunnen komen met het verkeer .
wat is nu mijn vraag , ik ben zelf monteur en wil de motor wisselen voor een 2.8 idtd , dit is geen common rail ,zijn gemonteerd in de ducato`s tussen 1999en 2002, zijn er mensen die dit al een keer hebben gedaan , en past alles ,zoals bak en koppeling ,motorsteunen ?
wat kom ik tegen als verassing , of past alles ?
Graag verneem ik van iemand die dat al een keer gedaan heeft hoe dat is verlopen .
Bij voorbaat dank
HL Visser
Klaaswaal
Re: Motor Wissel 2.5 naar 2.8 idtd
www.debridge.be , zij hebben het vaker gedaan en hebben ook spullen.(kareltje cola, hier op forum)
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 07 sep 2018, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor Wissel 2.5 naar 2.8 idtd
Heb ik gelezen ja ,maar ik wil het zelf doen ,om de kosten te beperken
Re: Motor Wissel 2.5 naar 2.8 idtd
ja, dat had ik ook begrepen , maar info over hoe en wat is toch nooit weg.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor Wissel 2.5 naar 2.8 idtd
Dat is inderdaad zo ,maar alleen bellen naar hun voor alleen info zullen ze ook niet echt leuk vinden lijkt mij
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
Re: Motor Wissel 2.5 naar 2.8 idtd
Mss de motor bij hun kopen en vragen stellen
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Re: Motor Wissel 2.5 naar 2.8 idtd
ik zou gewoon eerst maar eens bellen
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Motor Wissel 2.5 naar 2.8 idtd
Ik heb in mijn vorige camper de 2,5 atmosferische motor vervangen door een 2,5 tdi uit een 230, ik heb de bak gebruikt uit een 2,5 td je moet de carter pan overzetten evenals de olie koeler en de olie filter houder als je de bak gebruikt van een td zoals ik gedaan heb moet je ook de starterkrans overzetten en het vliegwiel aanpassen de motor steun aan de distributie zijde over zetten en aanpassen en het voorgloeirelais van een tdi inbouwen want een tdi is een vlamstarter en wat misschien het aller belangrijkst is je moet de grotere remmen monteren van een maxi en dan heb je 16 inch wielen nodig voor het hele hobby project was ik ruim €4000 kwijt maar ik had wel een leuke uitdaging achter de rug ohja om de turbo wat ruimte te geven moet het schutbord ook aangepast worden evenals een dikke uitlaat
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Re: Motor wissel van 2.5D naar 2.8idTD
Bedankt voor je reactie ,kan je ook uitleggen waarom carterpan en oliefilter huis moeten worden aangepast / gewisseld worden ,heeft dat met passing te maken ?
De blokken zijn uiterlijk toch gelijk.
Ik wil deze bak in principe blijven gebruiken ,,terug plaatsen achter de andere motor ,ik wil overigens een 2.8 gebruiken
De blokken zijn uiterlijk toch gelijk.
Ik wil deze bak in principe blijven gebruiken ,,terug plaatsen achter de andere motor ,ik wil overigens een 2.8 gebruiken
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Motor wissel van 2.5D naar 2.8idTD
Je moet de carter pan overzetten omdat de motor bij een 230 voorover hangt en bij een 28/290 achterover.
De olie koeler moet je overzetten omdat deze aan de andere kant van het filterhuis zit bij een tdi dan nu het geval is
De bak die je nu hebt is onbruikbaar ivm de eindoverbrenging je trekt dan wel de straatstenen eruit maar aangezien het koppel van deze motor veel hoger is is een langere eindoverbrenging wenselijk dan gaat het toerental omlaag en dus ook het lawaai .
Je hebt ook een andere startmotor nodig ivm een hoger starttoerental wat een vlamstarter vraagt.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
De olie koeler moet je overzetten omdat deze aan de andere kant van het filterhuis zit bij een tdi dan nu het geval is
De bak die je nu hebt is onbruikbaar ivm de eindoverbrenging je trekt dan wel de straatstenen eruit maar aangezien het koppel van deze motor veel hoger is is een langere eindoverbrenging wenselijk dan gaat het toerental omlaag en dus ook het lawaai .
Je hebt ook een andere startmotor nodig ivm een hoger starttoerental wat een vlamstarter vraagt.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Re: Motor wissel van 2.5D naar 2.8idTD
Duidelijke taal ,ben blij dat de bak past en wat de overbrenging betreft ,grotere wielen monteren ,denk ik
Bedankt
Bedankt
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Motor wissel van 2.5D naar 2.8idTD
Alleen grotere wielen monteren voor een langere overbrenging volstaat niet.
Je moet de bak van een 2.5 Turbo diesel hebben en de 16 inch wielen. Allebei dus.
Je moet de bak van een 2.5 Turbo diesel hebben en de 16 inch wielen. Allebei dus.
Re: Motor Wissel 2.5 naar 2.8 idtd
En dat bedrag was volgens mij al vele jaren geleden.leftlanebandit schreef: ↑vr 07 sep 2018, 21:07voor het hele hobby project was ik ruim €4000 kwijt maar ik had wel een leuke uitdaging achter de rug
Dan zou ik toch maar eens bij Karel/Glen informeren wat dat kost als je dat bij hun laat doen.
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Motor wissel van 2.5D naar 2.8idTD
Je hebt de grotere wielen ook nodig om de grotere remklauwen te kunnen monteren
Het remvermogen is met de originele motor en 15 inch wielen al niet afdoende laat staan als je er nog eens een schep bovenop doet van 50pk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Het remvermogen is met de originele motor en 15 inch wielen al niet afdoende laat staan als je er nog eens een schep bovenop doet van 50pk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk