Pirelli Carier all season
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Pirelli Carier all season
Mijn opmerking sloeg comentaar van Dafluc. Daar had ik moeite mee, met de offtopic reakties niet.
De Pirelli,s nu een paar honderd km mee gereden inderdaad veel stiller!
De Pirelli,s nu een paar honderd km mee gereden inderdaad veel stiller!
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: Pirelli Carier all season
banden die je er net onder hebt liggen zijn allemaal stiller, kijk nog eens als je er bijv. 1000km ermee gereden hebtJoopBrekken schreef: ↑vr 31 aug 2018, 13:15Vanmorgen de nieuwe Pirelli Carier all season ( met sneeuwvlok in berg symbool en M +S ) laten monteren. Ze zijn echt veel stiller als de oude Continental Vanco zomerbanden!
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Re: Pirelli Carier all season
Je hebt ze op 5 bar staan, ook voor??mMario schreef: ↑do 23 aug 2018, 20:47Ik heb ook sinds 4mnd de pirelli carrier allseason banden 215/75X16 116 68 Db banden onder mijn camper.
Zelfs mijn vrouw viel het op dat de camper veel stiller was geworden. Heb ze op 5 bar staan.
Ze zijn eigenlijk overload voor mijn camper 113 was standaard.
Had eerst Vredestein Comtrac I all season door cupping na 60.000 vervangen door de Pirelli.
Deze vredestein hadden grover profiel en daardoor ook meergeluid.
Ben heel tevreden over de pirelli gekocht van topbanden.com € 115.= zelf monteren.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Als je dan voor comfort gaat, kan het voor duidelijk lager, wat ook de grip verbeterd.
Achter heb je die 5 bar mogelijk gewoon nodig, ondanks de 1250 kg maxload per band, tegenover de 1150 van 113 loadindex.
Mag dat trouwens van Pirelli , die 5 bar, zoek dat eens na op de bandwang. Ook al mag het niet, zou ik het toch doen.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Pirelli Carier all season
Op de bandwang staat 5.5 bar als max.
Heb ze voor ook op 5 bar staan.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Heb ze voor ook op 5 bar staan.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Pirelli Carier all season
Ik heb ze alle 4 op 4,5 bar staan, wieldruk is op alle wielen iets minder als 900 kg.
Re: Pirelli Carier all season
@ mMario
Ik ging er iets te automatisch van uit dat dit een 8pr band was met AT 4,5 bar , dus maar gegoogled.
8pr AT 4,5 ( of soms 4,75 bar) LI 113/ 1150kg maxload
10pr AT 5,5( of soms 5,25 of 5,75 bar) LI 116/:1250kg maxload.
Maar dan nog bij 1850 kg max aslast voor( waar je nooit aan komt) reken ik uit met mijn spreadsheet 4,2 bar.
Pas na wegen heb je daar zekerheid over.
En als je dan die 4,2 bar zou voeren , is de vraag of dat dan meer of minder herrie maakt.
Ik reken voor max achteraslast 2260 kg een advies van 5,9 bar uit.
Kort geleden contact met iemand over bandendruk- advies. Daarin schreef ik" je zal de eerste niet zijn , die 500kg overbeladen is, en dat dat volledig op de achteras komt" . Na weging bleek het 680 kg te zijn, waarbij 580 kg achteras overbeladen ( 2580kg op MTA 2000 kg) en dan is 5 bar nog krap.
@Joop Brekken
Hoe heb je die 900 kg per wiel bepaald?
Alleen wegen , best per wiel, geeft daar zekerheid over. Maar OK reken ik 4,2 bar voor uit met die 116 LI banden. Dus 4,5 is zeker niet te laag.
Ik ging er iets te automatisch van uit dat dit een 8pr band was met AT 4,5 bar , dus maar gegoogled.
8pr AT 4,5 ( of soms 4,75 bar) LI 113/ 1150kg maxload
10pr AT 5,5( of soms 5,25 of 5,75 bar) LI 116/:1250kg maxload.
Maar dan nog bij 1850 kg max aslast voor( waar je nooit aan komt) reken ik uit met mijn spreadsheet 4,2 bar.
Pas na wegen heb je daar zekerheid over.
En als je dan die 4,2 bar zou voeren , is de vraag of dat dan meer of minder herrie maakt.
Ik reken voor max achteraslast 2260 kg een advies van 5,9 bar uit.
Kort geleden contact met iemand over bandendruk- advies. Daarin schreef ik" je zal de eerste niet zijn , die 500kg overbeladen is, en dat dat volledig op de achteras komt" . Na weging bleek het 680 kg te zijn, waarbij 580 kg achteras overbeladen ( 2580kg op MTA 2000 kg) en dan is 5 bar nog krap.
@Joop Brekken
Hoe heb je die 900 kg per wiel bepaald?
Alleen wegen , best per wiel, geeft daar zekerheid over. Maar OK reken ik 4,2 bar voor uit met die 116 LI banden. Dus 4,5 is zeker niet te laag.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Pirelli Carier all season
Dank je voor de juiste druk.
Het gewicht per wiel gemeten met een eigen weger. Daarna het totaal nog eens op een echte weegbrug.
Watertank en dieseltank half vol.
Het gewicht per wiel gemeten met een eigen weger. Daarna het totaal nog eens op een echte weegbrug.
Watertank en dieseltank half vol.
Re: Pirelli Carier all season
Het is ook nog de bedoeling dat je weegt in volle bepakking, dus alle personen en vracht er in.
Enkele dingen weglaten kun je nog wel bijtellen, en inschatten wat dat de wielgewichten vermeerderd.
In mijn spreadsheet is al een reserve ingebouwd, die oa dit aoort kleine afwijkingen ook indekt.
Maar wil je eens op de pirelli ,op de bandwang zoeken of er , net als Continental doet, er ,en de druk achter AT op staat, en een maximum cold inflation, die dan meest 10 psi hoger is.
Zoek dan ook of er een 2e loadindex/snelheids- combinatie te vinden is. Dat doet Conti soms ook.
Enkele dingen weglaten kun je nog wel bijtellen, en inschatten wat dat de wielgewichten vermeerderd.
In mijn spreadsheet is al een reserve ingebouwd, die oa dit aoort kleine afwijkingen ook indekt.
Maar wil je eens op de pirelli ,op de bandwang zoeken of er , net als Continental doet, er ,en de druk achter AT op staat, en een maximum cold inflation, die dan meest 10 psi hoger is.
Zoek dan ook of er een 2e loadindex/snelheids- combinatie te vinden is. Dat doet Conti soms ook.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Pirelli Carier all season
Dit kon ik vinden:
Als het gewicht op 1 wiel 50 kg hoger of lager als die 900 Kg is ( volle of lege tank ) wat moet dan de luchtdruk zijn?Re: Pirelli Carier all season
850 kg 4,1bar ( 935 kg)
950 kg 4,6 bar ( 1045 kg)
Standaard telt mijn spreadsheet eerst 10% bij het gewicht, dus enige reserve is er al voor wat variatie in gewicht, dus daarom achter tussen haakjes, het gewicht waar de druk voor uitgerekent.
Maar kijk nog eens verder op bandwang , of je iets vind als " max inflation pressure". En bijvoorbeeld 118N naast de 116 Q of R.
950 kg 4,6 bar ( 1045 kg)
Standaard telt mijn spreadsheet eerst 10% bij het gewicht, dus enige reserve is er al voor wat variatie in gewicht, dus daarom achter tussen haakjes, het gewicht waar de druk voor uitgerekent.
Maar kijk nog eens verder op bandwang , of je iets vind als " max inflation pressure". En bijvoorbeeld 118N naast de 116 Q of R.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Pirelli Carier all season
Hier dus hetzelfde.
Pirelli All Season 215/75-16
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pirelli All Season 215/75-16
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Pirelli Carier all season
Heb jij ook de berg met sneeuwvlok erop staan?
Hoeveel km heb je er nu mee gereden?
Hoeveel km heb je er nu mee gereden?
Pirelli Carier all season
Ik heb er nu +/- 6000 km mee gereden.
Dat sneeuwvlok symbool zal er wel opstaan, heb daar nog niet expliciet naar gekeken. Ga ze wel bij 25000 km wisselen, dus voorwielen achter en achter naar voor. Dit om gelijkmatige slijtage te krijgen. Had ik bij mijn vorige (vredestein comtrac) niet gedaan. Met het gevolg van cupping op de achterbanden bij 65000 km.
Ze waren nog lang niet versleten.
Heb wel al een keer de camper gewogen, maar niet per wiel apart.
Wil dat nog weleens doen, maar heb zelf geen weegplaat of zo’n Reich weeg apperaat.
Mogelijk dat iemand in de buurt (West-Friesland) zo’n ding heeft?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat sneeuwvlok symbool zal er wel opstaan, heb daar nog niet expliciet naar gekeken. Ga ze wel bij 25000 km wisselen, dus voorwielen achter en achter naar voor. Dit om gelijkmatige slijtage te krijgen. Had ik bij mijn vorige (vredestein comtrac) niet gedaan. Met het gevolg van cupping op de achterbanden bij 65000 km.
Ze waren nog lang niet versleten.
Heb wel al een keer de camper gewogen, maar niet per wiel apart.
Wil dat nog weleens doen, maar heb zelf geen weegplaat of zo’n Reich weeg apperaat.
Mogelijk dat iemand in de buurt (West-Friesland) zo’n ding heeft?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk