Hifly banden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Hifly banden



Bericht door Face »

Heeft er iemand ervaring met het bandenmerk Hifly??? Volgens reviews moeten ze goed bevallen onder de camper en zijn gunstig in prijs.
Laatst gewijzigd door Face op wo 22 aug 2018, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

Re: Banden



Bericht door Fleurette »

1 x onder een golf gemonteerd gehad. Die banden reden top, totdat het ging regenen. Dan werd het ronduit gevaarlijk. Maar wel
Al tijd geleden. Wellicht dat ze nu kwalitatief beter spul maken.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Banden



Bericht door Bob Diesel »

Gerrit, Limos07
Heeft er dacht :roll: ik 2 onderweg (ES) moeten monteren
en deze na 1 jaar weer er af gedaan
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Banden



Bericht door @3 »

Weinig grip bij nat wegdek.
Advies: Niet monteren!
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Banden



Bericht door leftlanebandit »

De prijs mag dan wel gunstig zijn maar het energielabel van deze band is nu niet zo geweldig met een E voor brandstof verbruik en een D voor grip op nat wegdek zelf rij ik op Michelin Agilis Cross Climate en die bevallen mij uitstekend maar deze zijn in mijn maat wel €100 duurder voor mij geen punt maar als je minder uit wil geven en je de beperkingen van de banden kent kun je daar wel rekening mee houden en dan valt daar wel mee te leven denk ik

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Hifly banden



Bericht door helex »

Hallo Bandit,

ik kwam dit tegen op het Smoelenboek - door Wim So op 12 augustus j.l.

Michelin Agilis CrossClimate banden niet geschikt voor camper die (over)beladen boven de 3750 kg kunnen komen, volgens het advies van Michelin.
Ik was van plan om over te stappen op de Agilis CrossClimate banden (voorzien van Alpinesymbool+sneeuwvlokje) met de maat 225/70 R15 en loadindex 112R. Dit is de maximale loadindex die Michelin voor deze soort banden produceert in de 15-inch maat. Deze index geeft een maximale belasting van 1160 kg per wiel en zou dus ruim voldoende moeten zijn voor onze camper die tot 3850 kg beladen mag worden (1850 voor en 2000 kg achter). Voor de zekerheid heb advies gevraagd bij het technocenter van Michelin en kreeg tot mijn verbazing het onderstaande antwoord:

MICHELIN dankt u voor het contacteren en kan u het volgende informeren:
Motorhomes require tyres are that are adapted to their conditions of use. In 2003, the ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) changed the standard, as well as its recommendations relating to motorhome tyres, and now says CP-type tyres have been designed to cater for the higher loads imposed by motor-caravans”, and that it is strongly recommended that motorcaravans are only fitted with CP-tyres”. At replacement, Michelin strongly recommends the fitting of CP tyres to vehicles originally homologated and fitted with CP tyres. The load on the tyre must not exceed its maximum limit for any reason, i.e. the load rating must be respected. The ETRTO also states that where CP tyres are used on the rear axle (single fitment), they must be inflated to a pressure of 5.5 bar instead of the normal pressure of 4.75 bar for example.
Hence at present as Michelin’s New Agilis CrossClimate range doesn’t come in a Camping version we can’t fully endorse the selection and fitting of the tyres to your vehicle.
Echter bij wetgeving is het in Nederland niet verboden om een andere band te monteren dan de sterk aanbevolen Camping banden. De aanbeveling is gebaseerd om het aantal ongevallen waarbij bandschade optrad gezien het overladen van de Campers/Motorhomes tot een minimum te beperken. De speciale Camper/Motorhome band heeft een dubbel carcas en heeft daarom een betere uitvoering om onder zware belasting te functioneren. De Agilis CrossClimate is niet zo ontworpen en daardoor ook niet geschikt om te functioneren onder zware belastingen.

The Agilis CrossClimate isn’t designed like a Motorhome tyre, hence can’t run at those pressures. So for Agilis CrossClimate 4.5bar (65psi) will cover the rear axle up to 2000 kg, and for the front 60psi would cover you up to 1750 kg on the front.

De maximale belasting gaat omlaag omdat de bandenspanning lager is. Bij het verhogen van de bandenspanning bestaat explosiegevaar/klapband. Waar de MICHELIN Agilis Camping door zijn constructie een stuk sterker is en MICHELIN de bandenspanning, bij het gebruik van ALLEEN metalen ventielen (!) mag adviseren op 4,5 Bar voor en 5.5 Bar achter bij enkele banden (dus geen twinwheels!) onder Campers / Motorhomes geldt dit niet voor de Agilis CrossClimate 112R.

TER INFORMATIE: Ik beveel u aan om uw Motorhome volledig geladen en afgetankt en met alle bagage aan boord (!) te laten wegen alvorens u nieuwe banden laat monteren. Dit is de veiligste en beste manier om te weten of de loadindex van de banden overeenkomt met de belasting. Wij, MICHELIN, hopen dat u begrip heeft waarom wij alleen de MICHELIN Agilis Camping banden adviseren. U kunt de MICHELIN Agilis CrossClimate band kiezen maar dit is NIET (!) onze aanbeveling. MICHELIN heeft dus geen banden voor u in het assortiment All Season.
Wij wensen u veilige kilometers, met vriendelijke groet,
Elise, MICHELIN adviseuse.

Dit betekent kennelijk dat de loadindex 112 niet gevolgd mag worden. In plaats van 1160 kg per wiel, maakt Michelin daar 1000 kg voor de achteras van en 875 kg voor de vooras. Waarom mogen deze banden dan op de markt gebracht worden met loadindex 112?
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Hifly banden



Bericht door helex »

Voor ervaringen met betaalbare alternatieven kan je ook even hier kijken.

viewtopic.php?f=3&t=8463547&p=1726492&h ... n#p1726492
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Hifly banden



Bericht door leftlanebandit »

Ik heb de Michelin Agilis Cross Climate in de maat 235-65-16 met een loadindex van 121 achter weegt de camper 2235kg en voor 1370kg ik heb er zonder problemen of noemenswaardige slijtage momenteel rond de 10000km mee gereden

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Hifly banden



Bericht door helex »

Ik ben er ook niet zo bang voor, maar ik wilde de informatie toch delen. Ik denk niet dat er voor de 15 inch versie een zwaardere load-index is te krijgen.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 22 aug 2018, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Hifly banden



Bericht door helex »

Nog een aanvulling op de posting van Wim So:

Ik kreeg van de bedrijfsleider van een grote Profile vestiging deze reactie:

Neen, de maximale spanning in deze 4 seizoenbanden is 4.5 bar.
Zij hebben dan een draagvermogen van 2240 kg per as.

De stickers van uw camper zijn gebaseerd op de Michelin 225/70r15 XC Camping, een band speciaal voor campers.
Deze band is echter nooit geproduceerd in een 4seizoen uitvoering.
Het draagvermogen is bij deze campingband ook niet groter als 2240 kg per as. Ook niet bij 5.5 bar.
De hogere spanning zorgt samen met 0-graden gordels in het karkas van deze band voor minder vlakke stukken (flatspots) in de band wanneer het voertuig lang niet gereden wordt.

Het lijkt er dus op dat het standpunt van Michelins Elise in zake de lagere spanning = lagere gewichtsklasse onzin is
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hifly banden



Bericht door Bob Diesel »

eh eh
Hifly banden

waar van Gerrit zegt
ze zwabberen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Hifly banden



Bericht door durisotti »

Hier beginnen met remmen en in Peking tot stilstand komen... De naam zegt het al..het is geen hoogvlieger..

Wil je een goedkopere band ga dan voor een Sava, Barum, Debica, Pneumant, Kleber of iets dergelijks.
Die zijn maar een beetje duurder en dat zijn ze waard.
Deze komen uit Europa en zijn eigendom van de duurdere merken..

www.autobandenmarkt.nl
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hifly banden



Bericht door Bob Diesel »

veel ,,duurdere,, merken worden ook ergens buiten EU geproduceerd
al continentals vanco uit Zuid Afrika gehad
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Hifly banden



Bericht door durisotti »

Dat klopt.. Land van herkomst is niet zo belangrijk, Kwaliteit van het productieproces wel..
De banden onder mijn camper komen uit Rusland..
Maar wel topkwaliteit..Nokian.
Plaats reactie