waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door KTManiac »

Voor zover mij bekend treedt sulfatering pas op bij te diep ontladen van de accu.
Ik maak me daar niet zo'n zorgen over.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door Kroppie »

en evengoed zijn ze dan ondanks alle vertroeteling, na een hopelijk gnoeg aantal jaren aan vervanging toe, niets is voor eeuwig.

door gebruik gaat iets stuk, door niet gebruik ook.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door blizard »

Bob47 schreef:
di 21 aug 2018, 13:01

Ik gebruik dan ook een reconditioning stand van mijn CTEK lader, die dat voorkomt.
Zou ik zeker aanraden
Ik begreep dat je de recond stand niet te vaak mag gebruiken Uit de Ctek handleiding:
RECOND-optie
Voor het reconditioneren van lege accu's. Gebruik
deze herstelfunctie jaarlijks en na elke diepe ontlading
voor een maximale levensduur en capaciteit van
de accu. De RECOND-optie voegt STAP 6 toe aan
het geselecteerde oplaadprogramma. Bij regelmatig
gebruik van de RECOND-optie kan waterverlies in de
accu optreden en kan de levensduur van elektronica
nadelig worden beïnvloed. Vraag uw dealer en/of
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door Bob47 »

Klopt doe ik een maal per jaar. En ook correct bij diep ontlading treed sulfatering op. Dat gebeurt bij mij nog wel eens (ongewild). Ten slotte mag een semi tractie, voor het goede , niet meer dan 50% ontladen worden.
Las but not least na een aantal jaren is het toch over en uit, nieuwe accu.
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door petervanzelst »

Ik laat altijd in de winterstalling de camper aan de stroomslurf staan. Is dat dan niet goed?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door Kroppie »

hoelang doe je dat al , en is het al eens gebleken dat het niet goed is, laat je toch niet zo gauw ongerust maken door wat er allemaal gezegd word , je hebt toch je eigen ervaringen zijn die goed , houwen zo.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door KTManiac »

Ik zeg daarom ook nergens dat het niet goed is, alleen volledig overbodig en niets beter dan gewoon zonder laden in de winterstalling. (nogmaals, op de voorwaarde dat je accu's in orde zijn)

Ze hebben bij mij iig meer te lijden tijdens gebruik dan tijdens de winterstalling.
Tijdens gebruik gaat 's avonds toch echt het licht niet uit als de lading eens sporadisch onder de 50% dreigt te komen, en die film kijk ik ook nog wel af.
Dan gaan ze maar wat minder lang mee, die accu's zitten er in om gebruikt te worden en niet om vertroeteld te worden. :-B
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door kampo »

KTManiac schreef:
di 21 aug 2018, 11:15
Er zullen hier ongetwijfeld nog reakties volgen waarin aangegeven wordt dat het echt nodig is om de accu's te laden gedurende de winterstalling, ik noem het bezigheidstherapie. :wink: Uiteraard wel ervoor zorgen dat sluipverbruik uitgesloten is door het loshalen van de minpolen.
Steeds terugkerende discussie hier op 't forum.

Mijn accu's (gewone lood/zuur semitractie) blijven gewoon in topconditie gedurende de winter zonder bijladen iig.
Omdat ik er een hekel aan heb iets te beweren zonder data, onderstaande het verloop van de accuspanning van 2 accus's gedurende afgelopen winterstalling. (accu's opgeslagen in een onverwarmde schuur, volledig vergelijkbaar met het afkoppelen van de minpolen en ze in de camper laten zitten dus.)

Accuspanning.jpg
Je lijstje is erg mooi :thumbup: vandaar een reactie ! Toegegeven de zelfontlading over de tijd is minimaal.
Pas na een 4 a 5tal maanden bereik je 12,6V, een spanning waarop je mag bijladen.
Als ik de vergelijking maak met mijn camper dan bereik ik bij de startaccu MET gewoon aangesloten accupolen en verbruikers in rust, een te lage spanning na ongeveer 2 weken en bij de huishoudaccu's na ongeveer 3 tot 4 weken.
Binnen gestald.
Daaruit zal ook jij moeten concluderen dat niet ieder voertuig/situatie gelijk is.
Dus je moet blijven opletten met advies aan kampeerders in een andere situatie.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door KTManiac »

Dank je! Heb je gelijk in, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel iets meer zelfontlading verwacht had.
Ik noem ook heel bewust dat de minpool is afgekoppeld om misverstanden te voorkomen.

Ik heb ze de afgelopen winter er eens een keertje uitgehaald om het verloop eens in beeld te krijgen en het resultaat bevestigde niet alleen m'n vermoeden maar viel me enorm mee.
Denk dat ik met aangesloten accupolen voor de HH accu's op ongeveer dezelfde waarden uitkom als jij noemt.
Nooit echt gemeten maar LED indicatie op het controlepaneeltje wijst daar wel op
Ontlading van m'n startaccu is beslist minder, maar in een bus van 18 jaar oud zit nou eenmaal niet zoveel electronica die de startaccu belast bij stilstand.
Laatst gewijzigd door KTManiac op di 21 aug 2018, 22:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door Aloys »

EHERMANS schreef:
di 21 aug 2018, 10:01
En ook nog: waar zit die in hemelsnaam, in een Fiat Ducato uit 2007?
Een Fiat Ducato van 2007, welk model is dat eigenlijk? Dat was toch het jaar waarin het nieuwe model werd geïntroduceerd?
Kan dus zowel het oude als het nieuwe model zijn...
En die vraag, waar zit de huishoudaccu bij een Fiat Ducato, dat is een beetje vreemde vraag. Het is niet Fiat die bepaalt waar
de huishoudaccu zit, standaard heeft een Fiat Ducato geen huishoudaccu. Dat bepaalt Pössl, Hymer, Adria, LMC of noem maar
op. Ik heb wel eens een buscamper gezien, daar zat de huishoudaccu achterin, onder het bed.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door Bob Diesel »

leer je camper kennnen
zoekt en gij zult vinden :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door WiSpi »

Bij onze Adria buscamper zit hij onder het kussen van je bed, in een speciaal gedeelte daarvoor.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: waar zit huishoudaccu Fiat Ducato buscamper?



Bericht door hans51 »

WiSpi schreef:
wo 22 aug 2018, 7:41
Bij onze Adria buscamper zit hij onder het kussen van je bed, in een speciaal gedeelte daarvoor.
Jep en aan het voeteinde zitten ook nog opbergvakken maar die accu zit in de adria twin prima verstopt en er zit ook nog een scharnierende deksel op .dus welk merk buscamper heb je hetmerk fiat heeft hier niks mee van doen alleeen de interieurbouwer in dit geval.

groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Plaats reactie