verwijderen watertank sensor Hymer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
demus
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 aug 2018, 17:52

verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door demus »

De schoonwatertank sensor van mijn Hymer werkt niet goed meer. Ik heb geprobeerd om de sensor te verwijderen. Maar dat lukt niet, ik krijg de borgring die in de tank zit niet los. Verschillende tangen geprobeerd, maar de ring zit muurvast. Heeft iemand een idee?
sensor.jpg
sensor.jpg (44.92 KiB) 1325 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door kampo »

Paar ideeën:
Geduld nemen, plaats maken om comfortabel te werken.
Andere tang gebruiken en wat smering op de draad.
Oude laten zitten en nieuwe ernaast.
Afzagen aan de kop.
Uitboren.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door Grumble »

Misschien open deur, maar draai je wel de goede kant op? Je zit immer in een lastige positie met je hand in de tank aan de onderkant van de sensor...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door Kroppie »

met een dremel de moer open of in 2en frezen/slijpen , en dan een nieuwe moer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door isoplus »

Het ding moet echt makkelijk los willen, door de opening van het deksel een waterpomptang op de moer zetten. de tang vast laten lopen tegen de wand. Eerst even de pomp verwijderen, altijd beter en meer ruimte. Dan pak je de kop van de meetunit vast bovenop de tank en draai tegen de klokrichting in terwijl je er voor zorgt dat de waterpomptang in de tank op zijn plaats blijft. Zo kan je veel kracht zetten en geeft de moer het wel op.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door Arie55 »

Alleraardigst dat je een foto van mij gebruikt. :hug: Wat ook wel helpt is met de ene hand de moer vast te houden en met de andere hand aan het blauwe deel iets te verdraaien. De moer blijft meestal op zijn plek en het net een beetje wrikken aan de blauwe deel wil de moer wel los komen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
demus
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 aug 2018, 17:52

Re: verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door demus »

Met waterpomptang en kraanborgmoertang ( nieuw woord?) geprobeerd. Het punt is dat de vulopening lager zit dan de borgmoer. Daarom moet je de tang weer om hoog steken en je kan niet zien wat je doet. Ik neem aan dat borgmoer normaliter met de hand los te draaien is. Maar na 16 jaar liggen de zaken wat anders.

Ik heb gedacht om van boven door de hele sensor heen boren onder verschillende hoeken, zodat de borgmoer los komt van de sensor. Leuk klusje.
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door isoplus »

Zou ik niet doen! Als je toch van plan bent de sensor op te offeren mol je gewoon de kop.
Dan blijft je tank heel en kun je eenvoudig een nieuwe sensor monteren.
Ik weet niet hoe makkelijk je er bij kunt maar je kunt ook proberen een scherpe beitel tussen de pakking en moer te slaan. Als de moer eenmaal ruimte heeft gaat ie er wel af.
Waarschijnlijk zit er kalkaanslag tussen, laat eens een beetje azijn om de sensorkop heen lopen en probeer het na een nacht nog eens.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik denk dat hij er niet eens uit hoeft.
Zet een klemtang op de staafjes en draai die een beetje heen en weer. Daarna zal alles weer een tijdje werken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
John de Jong
Berichten: 56
Lid geworden op: di 24 feb 2015, 19:55
Locatie: Tiel

Re: verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door John de Jong »

Ik heb een 3/4 dopsleutel gebruikt, alle 4 de pinnen passen er door en deze vast gehouden een grip tang. Je kan ook de pinnen afbreken en een standaard dopsleutel gebruiken.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: verwijderen watertank sensor Hymer



Bericht door Hoofdnoorman »

De sensor bestaat niet uit iets anders dan een blok waar de bedrading in zit. Het draadje zit in het gat en daarna is er een RVS pen bij de draad in het gat gedrukt. Hierna is de bovenkant dichtgegoten.
Soms is er een overgangsweerstand tussen pen en draad. Het verdraaien met een goede klemtang is meestal voldoende om weer een goed contact te krijgen.
Maar ja, als je de geldpest hebt, dan gewoon een nieuwe sensor er in.

Met een Ohmmeter met klem stekker is het snel te meten. Gewoon de klem op de pen en dan aan het stekkertje even de weerstand meten. Deze moet 0 zijn. Zo niet, de pen even ietsje heel en weer draaien en voila. IK heb het al een paar keer gedaan op die manier.
De moer is, meen ik, zeskant 37mm, maar kan ook 34mm zijn? een pijpsleutel van deze maat die over de lengte een stukje is opengeslepen.
Met een Facom smalle waterpomptang, kun je de moer ook vasthouden. De sensorkop kun je dan met de hand verdraaien. Dat gaat zwaar, want de sensor zit eigenlijk in een te klein gat gedraaid en daarna alsnog die moer aan de binnenzijde.

Het probleem met gebruik van een tang is dat je hem zo vastknijpt dat de moer gewoon niet wil draaien omdat de flanken worden vastgedrukt.

Oplossing van een Duitse kennis van mij. Hij heeft een strip aluminium en daar de zeskant in uitgeboord. die paste dus onder de langste stift bij de bodem.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie