Fiat Ducato koppeling 2.8JTD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door knutselaartje »

Bij onze trip naar de Lofoten vorig jaar zijn we ter hoogte van Lycksele in Lapland gestrand omdat de koppeling kapot ging. Na een week had het Meka (fantastische service!) de nieuwe originele Fiat koppeling en kabel gemonteerd. So far so good. Tijdens onze hernieuwde tocht naar de Lofoten en na een rondreis door Frankrijk blijkt dat ik om de pak weg 4000 km de koppelings kabel ongeveer anderhalve borgmoer slag moet bij stellen.
Mijn Garage zegt nu dat het niet verder kan en aan het eind van de stelmogelijkheden is. Alles met elkaar pakweg 1 cm aangedraaid op 12000 km. het kan toch niet zijn dat de koppeling na 15000 km aan het eind is? Bijstellen moet als het schakelen zwaar begint te gaan. Heeft iemand dit ook al eens gehad?
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Ducato koppeling 2.8 jtd



Bericht door @3 »

Kijk, of laat, een goed naar je eigen rijgedrag wat misschien de oorzaak kan zijn voor een snelle slijtage.
Rij je misschien vaak met de voet op de koppeling?
Rem je veel op de koppeling.? Veel mensen noemen dat op 'de motor remmen'. Daarbij wordt dan snel teruggeschakeld en de koppeling langzaam op laten komen. Bij personenwagen kom je er nog aardig mee weg maar bij een camper vreet dit je koppeling op.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ducato koppeling 2.8 jtd



Bericht door EasyBee »

Ik krijg hier een déjà vu bij.
Dat lijkt op wat ons is overkomen en ik hoop van harte dat jullie niet het zelfde is/gaat overkomen als wat ons is overkomen.
Bij ons is begin 2017 een compleet ander motorblok gemonteerd. Dus met nieuwe koppeling en drukgroep en alle andere zaken rondom dat motorblok, die je maar beter kunt vervangen als de hele zaak losligt. Op reis in het voorseizoen 2017 en na zo'n 4000 km moet ik de koppeling stellen. Vreemd, want het zou een zelfstellende koppeling/drukgroep moeten zijn. Nog 1500 km naar huis en niks aan de hand. Maar in de najaarsvakantie moet ik na 2500 km de koppeling weer stellen. Al trap ik hem gewoon helemaal in, ik kan niet schakelen zonder tandengeknars. Dus vooral vanuit stilstand wegrijden of terugschakelen kraakt het. We kunnen nog net thuis komen.
Ik zal toch begin 2018 bij de grote beurt eens naar die koppeling laten kijken. De garage, waar de ingreep met die motor was gedaan, bestaat niet meer. :bang: :bang: :bang:
Andere garage dus. Ik wil naar die garage en trap bij de eerste poging het koppelingpedaal helemaal naar de bodem en daar blijft die liggen ook. Niets meer. Dus zonder koppeling naar die garage gereden. Het zal de kabel wel zijn. In de loop van de dag belt die garage. De gaffel, die de koppeling/drukgroep bedient, is uit het onderste scharnierpunt gekomen en de hele handel is naar de knoppen. Dat scharnierpunt zit in de aluminium behuizing van de versnellingsbak. het bovenste scharnierpunt is afgebroken. Die versnellingsbak moet dus vervangen worden.
Lang verhaal, maar bij ons is er dus een montagefout gemaakt bij het plaatsen van de nieuwe koppeling en drukgroep en dan vooral die gaffel.
We rijden nu met een ruilblok en een gereviseerde versnellingsbak. En dat is veel geld in 2 jaar tijd.
Zit er bij jullie ook een zelfstellende koppeling in of is het te lang te veel met een slepende koppeling rijden?
Laatst gewijzigd door EasyBee op di 21 aug 2018, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door travelscout »

Ik herken het verhaal van easybee zelf ook.
Het is voor ts te hopen dat het iets anders is.
Bij mijn weten heeft deze motor/bak een hydraulisch bediende koppeling. Is der sprake van verlies aan hydraulische olie?.
Met zo'n snake-cam van bijvoorbeeld de Action, moet dat allemaal zonder enige demontage te controleren zijn.
Paul.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door kareltje cola »

de 2.8jti met kabel is de mg versnellingsbak,andere type is hydraulisch.
Als de plastiek defect is die de as van de schakelgaffel in de versnellingsbakhuis houd komt deze met de tijd meer en meer naar boven,gevolg is dat ze maar proberen bij te stellen en dat nadien de aluminium geleider afbreekt.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door knutselaartje »

Dank voor jullie opmerkingen, mijn linkervoet rust nooit op het pedaal, dus dat streep ik weg, wel schakel ik nogal eens terug, vooral in de bergen, maar dat moet haast wel als je de juiste versnelling gebruikt bij afdalen. Het is een kabel bediende koppeling, dat is zeker. Waar ik me over verbaas is het zeer korte afstel draadeinde op de stelmogelijkheden. Slechts 1 cm verplaatst, terwijl de draad op de buitenkabel uiteinde wel veel langer is. Ik ga er eerst een stukje buis tussen zetten denk ik om zo de beide stelmoeren weer een eindje terug te kunnen schroeven. ik kan me niet voorstellen dat het koppeling materiaal nu al afgesleten zou kunnen zijn. Ik ben een voorzichtig rijder en nooit sneller dan 100 kmh. Overigens blijkt de camper Dethleffs bus II met alles er op en er in zo rond de 2900 kg te zijn, dus ook al niet overdreven voor de aandrijfunit. Het genoemde euvel in Zweden was een kapot lager waar aan getrokken word in mijn geval. Mij is daar verteld dat er meestal druk lagers in koppelingen worden gebouwd en niet zoals bij mij een trekkend lager voor de drukgroep. Kan het dan beter trekgroep noemen :-B
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door kareltje cola »

ik zou zeker geen bus extra tussen de kabel bij monteren,gewoon even voelen of de pen van de gaffel naar ophoog is gekomen,zoja kan je deze terug dieper kloppen als je onder de camper gaat liggen,dan schakeld/ontkoppeld hij terug goed en dan langs een garage rijden die er even een beugeltje voor maakt die de as erin houd.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door kareltje cola »

hierbij een foto met de as gemonteerd en hoe diep de as moet zitten.
Afbeelding
Afbeelding

gr Glen
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door EasyBee »

Bij ons was dat precies het probleem.
De bovenste kunstof geleider van die gaffel kwam los (waarschijnlijk meer dan eens tijdens de montage er in en er uit, terwijl ze voor eenmalig gebruik zijn) en die as kwam dus langzaam omhoog totdat hij uiteindelijk onder uit die geleider kwam. Vervolgens is de bovenste geleider afgebroken. Einde versnellingsbak.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door knutselaartje »

Met dank, ga ik nakijken, zou zo maar kunnen!
Iemand anders kwam met de suggestie om de schakelpook bal koppeling eens schoon te maken en opnieuw van vet te voorzien. Ik denk echter dat het daar niet direct aan ligt, maar zou geen kwaad kunnen.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door EasyBee »

Je klaagt over een koppelingsprobleem dat je tijdelijk weet te verhelpen door de koppelingskabel na te stellen.
Dat heeft dan toch niets te maken met schakelpook.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door knutselaartje »

Allereerst: vanmiddag bij de garage geweest waar ons campertje staat. Inderdaad blijkt de as waar de koppelingsvork op gemonteerd is niet in orde. aan èèn kant zit er zo te zien geen kunststof geleiderbusje op en zo kun je de vork alle kanten op bewegen, Bovendien leek de as al naar èèn kant te zijn geschoven. We (garage en ik) hebben afgesproken om helemaal zeker te zijn het koppelingshuis los te halen en dan beter te kijken en ook om vast te stellen of we de juiste set materiaal gaan bestellen. (trekkende uitvoering) Logisch dat ik steeds moest bijstellen. Gelukkig nog niets onherstelbaar (hoop ik) En dan de andere opmerking over de schakel overbrenging: mogelijk maakt dat het schakelen nog wat lichter. Bij een kennis van me was dat de oorzaak van zwaar schakelen. En na schoonmaken en nieuw vet schakelt zijn bak veel soepeler. Maar nu eerst de as en vork. Deze word dan na montage ook extra geborgd. Zie je maar weer hoe fantastisch dit forum werkt dank mannen. :cheers:
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door travelscout »

Dat beugeltje waar glen/kc het hierboven over had lijkt me toch een stuk voordeliger dan alles te demonteren.
Paul.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Fiat Ducato koppeling 2.8JTD



Bericht door knutselaartje »

Ja demonteren en weer terug monteren is niet gratis, Maar waarschijnlijk is de as al aan het wringen geweest aan de ene kant van de as houder, omdat de as al uit de andere houder was geschoven. Mogelijk moeten de gaten waar de kunststof bussen in zitten al worden geruimd om ze weer rond te krijgen. Daarna overmaatse bussen erin (zelf draaien?) En daarna natuurlijk een extra beugeltje zodat de as niet meer naar buiten kan komen. Ik heb het geluk dat mijn vak-garage alles met me deelt o.a. via whatsapp, foto`s enz. :-B
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Plaats reactie