Temperatuurmeter / thermostaat

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ivarplagge
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
Locatie: Wildervank

Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door ivarplagge »

Kenners,

Wij zijn in het bezit van een camper met een Fiat Ducato 230 onderstel voorzien van een 2.8 IDTD motor.

Wat me opvalt is dat de temperatuurmeter op het dashboard bij normale bedrijfsomstandigheden blijft staan op het laatste bolletje voor het midden van de meter (vanaf beneden gezien).

Afbeelding

Als het berg op gaat loopt de meter ook op tot de helft (soms iets meer).

Ik vraag me af of dit op de meter een "normale" bedrijstemperatuur is. Of dient de meter standaard ook echt op te lopen tot het midden van de meter?? Als dat zo is zou het kunnen zijn dat er een verkeerder thermostaat in zit en de bedrijfstemperatuur dus eigenlijk nu te laag blijft.

Graag jullie ervaringen.

Alvast bedankt!

Groeten,

Ivar Plagge
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door Kroppie »

dat word dan eerst eens meten wat de werkelijke temperatuur van het koelwater is als de meter op het bolletje staat
die bolletjes is al zo iets staat geen temperatuur bij , en zou er wel een temperatuur bij staan is dat door de onnauwkeurigheid van die metertjes ook maar schatten.

mijn advies?, zoek geen probleem waar geen probleem is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door Becosemsaida »

"bijna half" is de normale temp met een gewoone buiten temp. (<30º), berg op word er verijst voor meer koeling en de meter stijgt is dus normaal. Fan(s) zullen moeten aanslaan op 3/4 van de schaal, meer is dus niet goed. Voor een lange rijs check koelvloeistof en fan(s) of alles in orde is. In warme landen >30ºC word er vaak en termostaat in gezet die vroeger opend, eerder koeling van de radiator. Extreme oplossingen zijn de fan(s) op hand aan te schakelen om de motor "koeler" te houden maar als alles goed is dan gaan de fans aan rond de 90º, moet je wel weten dat het koelvloeistof van een hogere temp. is.........

Aangezien jij beschrijft dat alles binnen de normale waarden zijn zou ik me daar niet zo druk over maken. Check alles voor een lange rijs, slangen, koelvloeistof en fan(s) en als de distributieriem word vervangen vervang dan ook de waterpomp.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door @3 »

Het dashboard is voorzien van een temperatuur indicator en dat is geen meetinstrument. Je kunt er dus niet de temperatuur op aflezen.
Wil je weten van de werkelijke koelmiddel temperatuur is dan zul je moeten meten zoals reeds opgemerkt. Meten is weten, gissen is missen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door travelscout »

Bij onze 2,8Jtd vergelijkbaar. Behalve dan dat: "soms iets meer". Tenminste, het valt ons niet op.
We kijken er niet zo vaak naar :-).
En ...er wordt vaak stevig mee gereden, ook de berg op, met maximaal gewicht,

Je koelventilatoren horen aan te slaan bij ongeveer 92 gr (op basis van de e-thermostaat aan de zijkant van je radiator).
Het lijkt me dat ze dat ook doen, omdat je schrijft: "soms iets meer".
Maar het zou me echt verbazen als je ze nooit hoort zoemen (vanaf 96 draaien ze in een hoog toerental).

Wel zou ik een infrarood temperatuur meter aanschaffen.
Erg handig, niet duur en je kunt zonder vuile handen te krijgen de juiste werking van de drie thermostaten eens nakijken.
Overigens hebben die mechanische thermostaten (bij de 2.8jtd openen bij 79gr, helemaal open bij 84) de neiging,
steeds later open te gaan. Totdat ze niet meer sluiten. Sommige eigenaren valt dan op, dat de motor langzamer op bedrijfstemperatuur komt (90-92Gr). In dat geval: Niet direct paniek maar uiteindelijk wel wat aan doen....

Als die m-thermostaat onverhoops helemaal niet opent, merk je dat beslist!!
Paul.
Gebruikersavatar
ivarplagge
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
Locatie: Wildervank

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door ivarplagge »

Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp ook dat meten weten is maar niet iedereen heeft daarvoor de benodigde apparatuur.

Daarbij was het ook eigenlijk meer de vraag wat wordt er bij jullie weergegeven. Als mijn motor structureel "te koud" zou blijven bij normale omstandigheden dan is dat niet ideaal, minder efficiënt, hoger brandstofverbruik en dergelijke.

Maak me dus ook geen zorgen maar wilde eens peilen wat er bij jullie aangegeven wordt. Ga er vanuit dat betreffende modellen allemaal met dezelfde onderdelen in elkaar gezet worden en dus ook "gelijke" indicaties moeten afgeven.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door Kroppie »

dat onderdeel is samengesteld uit een heleboel verschillende onderdeeltjes met allemaal + en _ toleranties, en het is maar net hoe bij de verschillende auto,s die toleranties samen gaan, dus het eind resultaat is altijd verschillend.

is bij alle aangevers zo, echter bij de exacte meetinstrumenten worden die aan het eind gecalibreerd en dat moet dan zelfs om de zoveel tijd herhaald worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door Marinus »

Zie instructieboekje:
Temperatuurmeter.PNG
Temperatuurmeter.PNG (159.19 KiB) 1116 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door Kroppie »

dus normaal is ONGEVEER in het midden, volgens bovenstaande .

nu de volgende vaag , wat is ongeveer? :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31989
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door Bob Diesel »

in dit geval :roll:
net onder het streepje :cheers:
ongeveer het bolletje net er onder :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
iceskater
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 14:06

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door iceskater »

Ik had hetzelfde fenomeen met mijn 3.0 Ducato. Iets onder het midden. 77 graden gemeten met infrarood thermometer.
Voor de zekerheid besloten thermosstaat te vervangen omdat ik ook begreep dat 77 graden idealiter iets te koud is.
250 euro armer en ik heb nu ook weer precies 77 graden met de nieuwe thermosstaat :lol3:

Volgens monteur blijven moderne diesels aan de koele kant tegenwoordig.
Het zal wel goed zijn denk ik nu... :thumbup:
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door Becosemsaida »

iceskater schreef:
di 21 aug 2018, 12:22
Ik had hetzelfde fenomeen met mijn 3.0 Ducato. Iets onder het midden. 77 graden gemeten met infrarood thermometer.
Voor de zekerheid besloten thermosstaat te vervangen omdat ik ook begreep dat 77 graden idealiter iets te koud is.
250 euro armer en ik heb nu ook weer precies 77 graden met de nieuwe thermosstaat :lol3:

Volgens monteur blijven moderne diesels aan de koele kant tegenwoordig.
Het zal wel goed zijn denk ik nu... :thumbup:
Liever te "koud" dan te heet....... Als het koeler blijft heb je marge, zit je al tegen de 95º aan en word het toch iets meer word het een dure zaak!!!

Omdat het hier in Portugal altijd te warm is heb ik liever de motor wat "kouder".. Termostaat er uit halen is wel te doen maar dan word het te extreme, 50º en daar komt ie niet overheen.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door mMario »

Hier ook Ducato 230 met 2.8 JTD en temp meter staat exact op dezelfde plek als TS aangeeft, bij normale omstandigheden. Alleen als hij langere tijd berg op gaat iets hoger.
Dus jouw temperatuur meterstand is gewoon prima.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Temperatuurmeter / thermostaat



Bericht door de Jonckheer »

€250 voor een thermostaat? Is ie van goud dan?
Plaats reactie